Renault som dragbil

Köpråd, hjälp och tips vid köp av Renault.
Ej annonser eller länkar till andra annonser

Moderator: Forumpolisen

Teemu

Renault som dragbil

Post by Teemu »

Har funderat lite på att i framtiden ev. skaffa oss en nyare (och oftast även tyngre) husvagn och undrar om någon vet om Renault har någon/några bra dragbilar tro? Vår Laguna funkar bra att dra med, men har en tågviktsbegränsning till sin nackdel. Trivs bra med Renaulten annars, så det vore lite synd att behöva byta märke kanske.
Åker Saab 9-3 2.0T -98 förtillfället
Teemu Kaapola - Hallsberg
Dennis
Forumpolis

Post by Dennis »

VelSatis i olika motoralternativ.
Espace
Avantime
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
flygrc
Firstname: Ola
Surname: Olofsson

Re: Renault som dragbil

Post by flygrc »

Teemu wrote:Har funderat lite på att i framtiden ev. skaffa oss en nyare (och oftast även tyngre) husvagn och undrar om någon vet om Renault har någon/några bra dragbilar tro? Vår Laguna funkar bra att dra med, men har en tågviktsbegränsning till sin nackdel. Trivs bra med Renaulten annars, så det vore lite synd att behöva byta märke kanske.
Jag har samma problem med min Senic när jag drar min Adria 562, jag kan lasta endast 365 kg för att komma upp i tågvikt.

När jag vill få koll på olika fordon så brukar jag söka på blocket efter vad jag kan tänka mig, då väljer jag bland företag av två anledningar. Den första är att de oftast sätter ut regnr det andra är när jag går in på https://www21.vv.se/fordonsfraga/ så brukar alla vikter stå där, tex en Renault Espace 5 d 2,0T får dra upp till 2000 kg med BE kort men då endast lastas till 280 kg (bilen)
Ola Olofsson
Megane kupe 1.5dci -13, Volvo XC60 D5AWD-15
Teemu

Post by Teemu »

med andra ord verkar det vara dåligt med Renault bilar som får dra någorlunda. Lite dåligt egentligen av en så pass stor biltillverkare att inte ha något vettigt att dra med. Kollade på en Laguna 2.0T GT -06 nyss och där låg tågviktsbegränsningen ännu lägre än vad den gör på vår 3.0V6. Klarar oss idag med våran, men vet i tusan då om man kan fortsätta ha Renault som dragbil... :(
flygrc
Firstname: Ola
Surname: Olofsson

Post by flygrc »

Det med max tågvikt är relativt nytt, jag tycker det verkar som många bilar har sådana begränsningar, tex Sharanen 2,0 T har lägre tågvikt än Espacen
Ola Olofsson
Megane kupe 1.5dci -13, Volvo XC60 D5AWD-15
Teemu

Post by Teemu »

nytt eller gammalt är ju oitressant. Dumt är vad det är med tågviktsbegränsningen. :lol:

Får dra 1480kg (B-kort) med vår Laguna nu och har jag då en vagn vars vikt hamnar på 1480kg så får jag bara lasta 170kg i bilen. Sambo och hundarna går väl, men inte mer. Så om man hade haft en liten eller 2 så hade man ju fått lämna något kvar hemma.
Och så är det ju nya regler på gång med inom några år med en höjd viktgräns för B-kort till 4250kg. Då tappar man ju ännu mer marknadsandelar på att inte kunna erbjuda dessa kunder något att dra med. Är som sagt inte aktuellt just nu iaf, men man får väl hoppas att Renault kommer med något alternativ tills det är dags för byte.
kmfdm

Post by kmfdm »

Husbil? Finns nya snygga husbilar som är byggda på Renault, men dom kostar väl minst 700.000 å lite till. Men då kanske man måste ha C-kort, så det är ju kanske inte nån smidig lösning heller.
XC90, eller vänta på Koleos :wink:
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193

Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
Teemu

Post by Teemu »

XC90 är totalt uteslutet - det är ju en Volvo. Koleos ser riktigt fin ut på bilderna iaf. Husbil med Renault chassit kan man få från 500 000kr och uppåt, men det är betydligt dyrare än dragbil. Olika för och nackdelar med husvagn jämte husbil. Största nackdelen med husbil som jag själv märkt av är att om man bara skall iväg och handla något eller iväg på en liten dagsutflykt måste man ju packa ihop allt och kanske riskerar att bli av med sin plats innan man hinner tillbaka. Med husvagnen lyfter man bara in det som man anser vara för dyrt för att lämnas utanför och låser. Finns dessutom en uppsjö av tillverkare och modeller med Renaultchassi även med B-kort. Skulle tro att majoriteten utav sålda husbilar är med B-kort.
Jolle_Pborn

Post by Jolle_Pborn »

Satsa på något 4wd med en diesel eller turbo. Subaru verkar va bra dragbilar...

Min far kör V70 awd 2.5t och automat. Den funkar utmärkt som dragbil, motorn är suverän med bra vrid från botten. Synd att det inte går att låsa hjulen så att man får 50/50. En sådan skulle jag rekomendera men läste att du inte var ute efter en volvo :wink:
Joel Pennerborn, Köping Sporten är såld!
Falk

Post by Falk »

För sisådär 10 år sedan hade jag en av de allra första 850AWD som såldes.
Mycket bra dragbil. Visco-AWD-systemet som alla förståsigpåare "dissade" fungerade alldeleles ypperligt. Det är ju frågan om "hjälpbakhjulsdrift" inte 4WD av jeepsnitt.
Karaktären på motorn med TME-chippning var fantastiskt bra och törsten rimlig. Med 1600kg boggievagn drog den runt 1,5l/mil vid rask körning. Nivåreglering som standard. Man behövde aldrig vara rädd att svarva ner hela ekipaget i någon blöt gräsmatta.

En bra kombination måste väl vara en V70D5AWD och en Alpine110. Bra dragbil och charmig Renault. 8)
Lasse Falk - Bromma
Image
Kör Renault 13

http://www.rejsa.nu
Jolle_Pborn

Post by Jolle_Pborn »

Tänk en V70 Awd D5 med en KCR box och 400Nm 8)
Joel Pennerborn, Köping Sporten är såld!
Falk

Post by Falk »

Jolle_Pborn wrote:Tänk en V70 Awd D5 med en KCR box och 400Nm 8)
Sorry för trådkapningen...:roll:
Rototest bromsade en systerbil till min AWD, exakt samma hård och mjukvara. Den gav omräknat till "motorvärden" 388Nm vid 3300rpm och 233hk vid strax över 4500rpm på 98oktan. Funkade riktigt bra att dra med. :D

Det viktigaste är ju en platt vridkurva, effekten spridd över ett stort register så att man inte behöver växla så mycket.
Det är synd att Renaulterna får dra så lite. Jag var lite inne på en Laguna som förmåns/tjänstebil vid senaste bytet, men det fick bli det trista alternativet V70 bl.a. på grund av släpbegränsningarna.
V70'ins max tågvikt är 3900kg. Det gör att jag med E-kort kan dra 1800kg och lasta runt 500kg lagligt.
Lasse Falk - Bromma
Image
Kör Renault 13

MrSmecker

Post by MrSmecker »

Tänk en V70 Awd D5 med en KCR box och 400Nm
Jag vet en som gjorde det och den personen rasade först en motor och sedan en motor till och en växellåda. Volvo tog bara första motorn på garanti. Andra motorraset och automatlådan fick kunden själv betala. Bara att tänka på innan man trimmar dieslar. Det blir ett dj*vulskt vrid. Något som varken original vevstakar och automatlådor gillar.
Falk

Post by Falk »

Förresten... Nå'n som vet hur mycket Megane-kombin med den nya 150hk dieseln kommer att få dra?
Lasse Falk - Bromma
Image
Kör Renault 13

kmfdm

Post by kmfdm »

Kangoo 4 x 4, kan dé vara nåt att dra med???
1.6 16v...fast, det är ju nästan en liten husbil i sig :wink:
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193

Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
Post Reply