Choken av R5 GTS
Moderator: Forumpolisen
Choken av R5 GTS
hej hopp.
Jag har 2 stora problem med min R5 GTS 88.
det första och största är att jag har tummen mitt i handen..
det andra och det jag hoppas få hjälp med är min choke.
Jag hade av chokespaken och nu är det inge rolig att starta bilen kall.
Den hackar innan den blir varm.
Är det svårt att få dit en ny spak?
Kan man "choka" utan spaken?
Som sagt så har jag tummen mitt i handen så "pedagogiska" svar tas tacksamt emot
Mvh/invisible
Jag har 2 stora problem med min R5 GTS 88.
det första och största är att jag har tummen mitt i handen..
det andra och det jag hoppas få hjälp med är min choke.
Jag hade av chokespaken och nu är det inge rolig att starta bilen kall.
Den hackar innan den blir varm.
Är det svårt att få dit en ny spak?
Kan man "choka" utan spaken?
Som sagt så har jag tummen mitt i handen så "pedagogiska" svar tas tacksamt emot
Mvh/invisible
J Sundstrom
Stockholm
Stockholm
Re: Choken av R5 GTS
Du får manuellmanuell choka. Peta till chokarmen på förgasaren förhand.invisible wrote:hej hopp.
Jag har 2 stora problem med min R5 GTS 88.
det första och största är att jag har tummen mitt i handen..
det andra och det jag hoppas få hjälp med är min choke.
Jag hade av chokespaken och nu är det inge rolig att starta bilen kall.
Den hackar innan den blir varm.
Är det svårt att få dit en ny spak?
Kan man "choka" utan spaken?
Som sagt så har jag tummen mitt i handen så "pedagogiska" svar tas tacksamt emot
Mvh/invisible
Johan Larsson, Säffle
Äger bara Renault, sist jag räknade dem var de elva.
http://www.youtube.com/watch?v=P6YLm--b ... re=related
Äger bara Renault, sist jag räknade dem var de elva.
http://www.youtube.com/watch?v=P6YLm--b ... re=related
gör som johan säger.
För att hitta chockereglaget på förgasaren så börja att leta efter förgasaren under motorhuven, den sitter ovanför stället där avgasröret går "ut" från motorn. (tror det iaf kan även sitta på motsatt sida. men om den sitter på samma sida så finns inget på motsatt sida.... flummigt...jag vet ...hoppas du förstår )
på någon sida av förgasaren borde en lite arm sitta drag i den så öppnas chockespjället. glöm inte bort att stänga när bilen inte vill ha nå mer chocke.
Hoppas att du förstår vad jag menar
Lycka till
För att hitta chockereglaget på förgasaren så börja att leta efter förgasaren under motorhuven, den sitter ovanför stället där avgasröret går "ut" från motorn. (tror det iaf kan även sitta på motsatt sida. men om den sitter på samma sida så finns inget på motsatt sida.... flummigt...jag vet ...hoppas du förstår )
på någon sida av förgasaren borde en lite arm sitta drag i den så öppnas chockespjället. glöm inte bort att stänga när bilen inte vill ha nå mer chocke.
Hoppas att du förstår vad jag menar
Lycka till
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
mange wrote:gör som johan säger.
För att hitta chockereglaget på förgasaren så börja att leta efter förgasaren under motorhuven, den sitter ovanför stället där avgasröret går "ut" från motorn. (tror det iaf kan även sitta på motsatt sida. men om den sitter på samma sida så finns inget på motsatt sida.... flummigt...jag vet ...hoppas du förstår )
på någon sida av förgasaren borde en lite arm sitta drag i den så öppnas chockespjället. glöm inte bort att stänga när bilen inte vill ha nå mer chocke.
Hoppas att du förstår vad jag menar
Lycka till
Det var pedagogisk nog för mig ..man tackar och bockar.
Så lagom tills jag kommer ut på motorvägen så stannar jag bilen öppnar huven och stänger choken igen
Eller så väntar jag till bilen går bra INNAN jag kör.
Kan medela att det är en sjukt kul bil ialla fall och förutom choken så ryter den som en tiger och spinner som en panter...och går fan så mycket bättre än min tidigare fiat uno turbo.
Frugan min vill att jag skaffar en ny bil men jag gillar den här "gocarten" nått extremt och vill inget annat än putsa upp den till nyskick.
Bytte precis hela avgassystemet på den och vill göra nått mer kul med den...tips åt en newbee?
J Sundstrom
Stockholm
Stockholm
ett nytt chokereglage till att börja med kanske...invisible wrote:mange wrote:gör som johan säger.
För att hitta chockereglaget på förgasaren så börja att leta efter förgasaren under motorhuven, den sitter ovanför stället där avgasröret går "ut" från motorn. (tror det iaf kan även sitta på motsatt sida. men om den sitter på samma sida så finns inget på motsatt sida.... flummigt...jag vet ...hoppas du förstår )
på någon sida av förgasaren borde en lite arm sitta drag i den så öppnas chockespjället. glöm inte bort att stänga när bilen inte vill ha nå mer chocke.
Hoppas att du förstår vad jag menar
Lycka till
Det var pedagogisk nog för mig ..man tackar och bockar.
Så lagom tills jag kommer ut på motorvägen så stannar jag bilen öppnar huven och stänger choken igen
Eller så väntar jag till bilen går bra INNAN jag kör.
Kan medela att det är en sjukt kul bil ialla fall och förutom choken så ryter den som en tiger och spinner som en panter...och går fan så mycket bättre än min tidigare fiat uno turbo.
Frugan min vill att jag skaffar en ny bil men jag gillar den här "gocarten" nått extremt och vill inget annat än putsa upp den till nyskick.
Bytte precis hela avgassystemet på den och vill göra nått mer kul med den...tips åt en newbee?
Åker Saab 9-3 2.0T -98 förtillfället
Teemu Kaapola - Hallsberg
Teemu Kaapola - Hallsberg
Det är en ide som jag gruvat på ett tagTeemu wrote:ett nytt chokereglage till att börja med kanske...invisible wrote:mange wrote:gör som johan säger.
För att hitta chockereglaget på förgasaren så börja att leta efter förgasaren under motorhuven, den sitter ovanför stället där avgasröret går "ut" från motorn. (tror det iaf kan även sitta på motsatt sida. men om den sitter på samma sida så finns inget på motsatt sida.... flummigt...jag vet ...hoppas du förstår )
på någon sida av förgasaren borde en lite arm sitta drag i den så öppnas chockespjället. glöm inte bort att stänga när bilen inte vill ha nå mer chocke.
Hoppas att du förstår vad jag menar
Lycka till
Det var pedagogisk nog för mig ..man tackar och bockar.
Så lagom tills jag kommer ut på motorvägen så stannar jag bilen öppnar huven och stänger choken igen
Eller så väntar jag till bilen går bra INNAN jag kör.
Kan medela att det är en sjukt kul bil ialla fall och förutom choken så ryter den som en tiger och spinner som en panter...och går fan så mycket bättre än min tidigare fiat uno turbo.
Frugan min vill att jag skaffar en ny bil men jag gillar den här "gocarten" nått extremt och vill inget annat än putsa upp den till nyskick.
Bytte precis hela avgassystemet på den och vill göra nått mer kul med den...tips åt en newbee?
Dessvärre fick jag hicka när jag skruvade loss plasten som håller i choken och insågt snabbt att jag inte kommer lyckas med att få dit en ny.
choken kan jag köpa hos volvo,,men att få dit den sen är en annan femma.
Någon kunnig i stockholms regionen som kanske fixar sånt för en öl eller sju
J Sundstrom
Stockholm
Stockholm
Känner ingen som skruvar för öl det brukar inte bli så mycket skruva när öl är inblandat.....men Anders udd på nääs bilservice är duktig på renault + att han är bra mycket billigare än Volvo :Tel 08-643 09 10
Annars så köp en haynes och testa själv
lycka till
Annars så köp en haynes och testa själv
lycka till
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
allt går att köpa med öl det är bara mängden som spelar in.mange wrote:Känner ingen som skruvar för öl det brukar inte bli så mycket skruva när öl är inblandat.....men Anders udd på nääs bilservice är duktig på renault + att han är bra mycket billigare än Volvo :Tel 08-643 09 10
Annars så köp en haynes och testa själv
lycka till
tackar för tipset ska testa honom
J Sundstrom
Stockholm
Stockholm