Skillnaden PH I, II och III Clio Sport?

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Andreas Bystedt
Posts: 18
Joined: 07 Dec 2006, 17:02
Location: Stockholm

Skillnaden PH I, II och III Clio Sport?

Post by Andreas Bystedt »

Ja vad är skillnaden förutom fronten? Annan instrumenterning med vet jag. Vilket år kom den? Chassimässigt någon skillnad?
Kör Citroen ZX på vintern..306 Gti såld *snyft*
User avatar
Jolle_Pborn
Posts: 650
Joined: 04 Oct 2005, 11:23
Location: Köping
Contact:

Post by Jolle_Pborn »

Är ingen expert på alla modeller men mellan fas 1 och fas 2 är det bara utseedet som är skillnaden. Bromsar och dämpare är samma men om jag kommer ihåg rätt så har fas 1 en gasvajer mot fas 2 som är elektronisk. Sen är det en annan motorstyrning där fas 2 är lite annan karaktär på motorn och ett fåtal hästar svagare, eller är det bara rykten :oops:

Fas 3 har väl 182hk motor och dubbla utblås, sen vet jag inte så mycket mer.

Kolla in http://www.cliosport.net där finns många clio sport ägare
Joel Pennerborn, Köping Sporten är såld!
User avatar
Falk
Posts: 1091
Joined: 29 Apr 2003, 22:33
Location: Bromma
Contact:

Post by Falk »

Klubbens ClioSport-"expert" Lars Aldebo måste ju vara rätt man att fråga. :D

Jag försöker så länge...
Det finns lite skillnader mellan fas1 och fas 2 förutom utseendet.
Det jag drar mig till minnes så här på rak arm är:
Fas 2 har ECC, CD-växlare, regnsensor, Xenonljus och stolsvärme som standard. 16"-hjul.
Annan motorstyrning med "fly-by-wire" stället för mekaniskt spjäll.
Lite "kortare" slutväxel (varvstoppet liger högre på vissa växlar). Annat avgassystem med bara en kat. Sena fas2'or har dessutom "Anti-spin" (och förbättrad ABS).
Jag har säkert glömt nå't.

Effekten ska vara den samma. Fast jag har en känsla av att fas1'orna ofta är lite piggare. De är lättare. Tidiga fas1'or hade alu-huv tror jag. (Det skiljer ju oxå en del vad gäller effekt mellan exemplaren.)

Chassimässigt, förutom hjulen, är bilarna lika vad jag vet, riktigt bra till gata men lite för mjuka för bansmiskande.
Det som är så kul med ClioSporten är att chassit redan original är relativt kompetent på bana. Med bara små modifieringar hänger man på betydligt värre vagnar.
Byte av fjädrar, bromsvätska, bromsbelägg och däck samt lite extra negativ camber i framvagnen räcker lååångt.
Ofta får man frågan, vad man gjort med bilen, när man åker slalom eller bana. När man talar om att den är i princip standard ser många ut som en fågelholk i ansiktet. 8)
Lasse Falk - Bromma
Image
Kör Renault 13

http://www.rejsa.nu
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

Skiljer det så mkt prestandamässigt mellan fas3 och föregångarna? Annars är det väl mest ansiktslyftningen man lägger märke till?
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193

Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
User avatar
Falk
Posts: 1091
Joined: 29 Apr 2003, 22:33
Location: Bromma
Contact:

Post by Falk »

Lite förvirring bland begreppen.
Hjälp mig... Är det så här?:

Clio (första Clion)
ClioB (fas1, fas2 och den som ibland kallas fas3=182'an)
ClioIII (den nya)

Edit: Jag blev lite förvirrad av inlägget innan, tror det förekom en liten snabb ändring där... :D
Lasse Falk - Bromma
Image
Kör Renault 13

http://www.rejsa.nu
User avatar
Jolle_Pborn
Posts: 650
Joined: 04 Oct 2005, 11:23
Location: Köping
Contact:

Post by Jolle_Pborn »

Falk wrote:Ofta får man frågan, vad man gjort med bilen, när man åker slalom eller bana. När man talar om att den är i princip standard ser många ut som en fågelholk i ansiktet. 8)
Den frågan fick jag på gelleråsen. Han trodde jag hade fixat det mesta med bilen. Men när jag sa att bara bromsarna var fixade såg han ut som ett frågetecken. Sen kollade han på däcken och blev han ännu mer förvirrad när det stod euromaster :lol: Sen gav jag ut oss på banan och åkte om han 8)

Längtar till nästa år så man kanske kan fixa bättre dämpare och däck :?
Joel Pennerborn, Köping Sporten är såld!
Andreas Bystedt
Posts: 18
Joined: 07 Dec 2006, 17:02
Location: Stockholm

Post by Andreas Bystedt »

I min andra tråd vill Lasse ha lite mera specifika frågor. och det jag undrar är saker som om hur balansen är, hur lätt man får ner fästet ut ur kurvorna. Upplevs motorn som stark på lägre varvtal, dvs är den förlåtande om man kör på trean istället för tvåa i vissa kurvor på Gelleråsen.

Jag ska köpa en vardagsbil som ska åkas med på banträffar. Har kört en uppstyvad 306 Gti de senaste åren där fjädrar, andra belägg och R-däck var det enda fixade. Den hade finfina vägegenskaper, men upplevdes lite för tung för vridmomentet 1250 kilo på 167 hästar enligt fabrik.

De bilar jag kikat på är

1. Cooper S. Snyggast och roligast, även i vardagstrafik. Dyr!
2. Type-R inte snygg nånstans och bara uthärdlig på bana. :-)
3. Fiesta ST Har inte provkört men lite rally och billig. Rost?
4. Clio Sport. Denna verkar ju bra i pris, vardagsduglig och kvick på bana.

Vad tycker ni? :D
Kör Citroen ZX på vintern..306 Gti såld *snyft*
User avatar
Falk
Posts: 1091
Joined: 29 Apr 2003, 22:33
Location: Bromma
Contact:

Post by Falk »

Balansen med gatdäck är helt ok, det går t.o.m. att locka ut rumpan lite faktiskt. Med R-däck blir balansen faktiskt lite mer understyrd. I grunden är ju bilen också understyrd.
Clion är betydligt mer konsekvent i sitt uppträdande än t.ex. Pug 205. Jag har många gånger åkt bakom 205’or på bana som snurrat i lägen där Clion är helt odramatisk.
För att vara en framhjulsdriven bil med öppen diff är fästet ut ur böjarna helt ok. Visst finns det ställen där en diffbroms skulle vara mumma, t.ex. i Kvarnen på Kullen och ut ur Ejes’s på Gelleråsen, men i stort ok alltså. På gatan har jag aldrig saknat bromsad diff.
Vridet är utmärkt (200Nm är bra för en 2-literssugis). Det funkar ofta skapligt att köra på trean med lite lägre varv istället för tvåan. Med original avgassystem har vår bil en liten svacka runt 4krpm. Klippet finns mellan 5-7krpm. Det gör att man måste växla ända uppe vid varvstoppet på tvåan (drygt 7k) för att komma över 5k på trean. Jag har provat med en annan slutdämp av ”rätt igenom”-typ då drar den bättre i mellanregistret.

Jag tycker du ska provköra en ClioSport på gata och helst också på bana. I mina ögon är Minin mer bil. Chassit är mer påkostat. De Minis jag känner till är dock så gruvligt modifierade att jag har svårt att jämföra. Typ-R’en har jag kört lite. Känns som en klass större bil. Jobbigt bullrig i landsvägsfart, bra klipp i maskin. Fiestan är mer jämförbar med Clion, riktigt trevlig. Jag tror dock att en standard Clio är snabbare på bana.

Som en kombination av bruxbil/banbil i rimlig prisklass tror jag Clion är svårslagen om det är en hot-hatch man är ute efter. Liten reservation för att den är surrig på längre tripper. Bilen hade varit nära perfekt med en sjätte högre växel och fyra dörrar. Vi använder vår som andrabil varje dag året runt/slalom och banträffsbil på sommarn. Det funkar alldeles utmärkt.
Lasse Falk - Bromma
Image
Kör Renault 13

http://www.rejsa.nu
Andreas Bystedt
Posts: 18
Joined: 07 Dec 2006, 17:02
Location: Stockholm

Post by Andreas Bystedt »

Angående bullrig, glömde nämna at tjag körde med sportsystem som var i stort sett fullflödes, så ALLA bilar upplevs tystare nu.. :wink:

Fiestan verkar rosta i dörrarna så fort man tar ut den i regn, är en stor nackdel tycker jag. Sen är den visst lite för mjukk för bana. I min lilla dröm ska jag kunna ha den nya bilen original på bana och era erfarenheter tyder på att Clion klarar just detta.
Kör Citroen ZX på vintern..306 Gti såld *snyft*
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

Falk wrote:Lite förvirring bland begreppen.
Hjälp mig... Är det så här?:

Clio (första Clion)
ClioB (fas1, fas2 och den som ibland kallas fas3=182'an)
ClioIII (den nya)

Edit: Jag blev lite förvirrad av inlägget innan, tror det förekom en liten snabb ändring där... :D
Det verkar finnas många faser på Clio :lol: Inte meningen att förvirra...
Jag är inte så påläst på fas1, fas2 och fas3, dom som kom före NYA Clio III Renault Sport med 197 hk.
Fas1 å fas2, skiljer det mkt mellan dessa? Samma antal hk, men bakljusen är lite annorlunda på fas2 va? Fas3 har det nya Clio-trynet, med elakare "ögon", och mera hk än fas1 och fas2? En hel vetenskap det här med Clio Sport :roll: Är faktiskt mera påläst på den nya...
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193

Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
A-K
Posts: 354
Joined: 11 Apr 2004, 19:56
Location: Göteborg

Post by A-K »

kmfdm wrote:
Falk wrote:Lite förvirring bland begreppen.
Hjälp mig... Är det så här?:

Clio (första Clion)
ClioB (fas1, fas2 och den som ibland kallas fas3=182'an)
ClioIII (den nya)

Edit: Jag blev lite förvirrad av inlägget innan, tror det förekom en liten snabb ändring där... :D
Det verkar finnas många faser på Clio :lol: Inte meningen att förvirra...
Jag är inte så påläst på fas1, fas2 och fas3, dom som kom före NYA Clio III Renault Sport med 197 hk.
Fas1 å fas2, skiljer det mkt mellan dessa? Samma antal hk, men bakljusen är lite annorlunda på fas2 va? Fas3 har det nya Clio-trynet, med elakare "ögon", och mera hk än fas1 och fas2? En hel vetenskap det här med Clio Sport :roll: Är faktiskt mera påläst på den nya...
Men Clio II finns väl i fas1-3, har för mig det. Den första clion som kom e väl Clio I, sen den nya e Clio III. Eller jag kanske har fel. Men har för mig det, för jag hade en Clio II fas 2 o det kom en efter min innan Clio III kom...
Ann-Kathrine Berner - Göteborg
jayman
Posts: 23
Joined: 06 Nov 2005, 20:17
Location: Stockholm

Post by jayman »

Reder upp begreppet Clio för att inte förvirra "ännu mer" :shock:

Clio 1 (Clio A) 91-97
Finns i olika faser, men kallades "facelift". Första skedde 92, syns bla på fronten med "ny" romb. Nästa facelift vid 94/95, syns bl.a. på tanklocket. Sista facelift 96/97, syns bl.a. på ny front.

Clio 2 (Clio B) 98-05
Fas 1 (bulliga lysen) 98-01. 155 st sport togs in.
Fas 2 (kantiga lysen) 01-05. ClioSport, 01-03
Fas 3 (endast sport "Clio 182") 04-05 med bl.a. dubbla utblås.

Clio 3 (Clio III) (06-)
ja, här är vi nu

Jag hade typ 3 A4-sidor med ALL fakta och info om ALLA Cliosar, inkl specialmodeller och Williams, MEN allt gick förlorat (HD-krasch) innan jag hann ladda upp det på klubbens Modellprogram på hemsidan. Grym verklighet... och nu orkar jag inte jobba ihop infon igen.
SS
User avatar
Falk
Posts: 1091
Joined: 29 Apr 2003, 22:33
Location: Bromma
Contact:

Post by Falk »

BMW-Joel wrote:Reder ut begreppen...
Tackar Joel! :D

Då är det ungefär som jag trodde då. 8)




Pssst, dax att byta upp dig och slippa bumsen...?
http://www.blocket.se/vi/10151286.htm?ca=11_s


:D :D
Lasse Falk - Bromma
Image
Kör Renault 13

http://www.rejsa.nu
Andreas Bystedt
Posts: 18
Joined: 07 Dec 2006, 17:02
Location: Stockholm

Post by Andreas Bystedt »

LÅter ju som om att jag ska lägga de extra pengarna på en nyare Phase II. Fronten är enligt mig fulare, men instrumentringen är ett klart upplyft.
Även antispinn är ju trevligt.

En sån där gummikudde beställer jag av dig Falk :wink:

Men en sak blev jag sur över. Tennant, mitt försäkringsbolag som har försäkrat både min 306 Gti och som var villiga till Cooper S, vägrar att försäkra Clio Sport. Skillnaden i dessa tre är ju inte enorm? DOm skriver att dom bara försäkrar "normala" bilar så n iomåste ju köra runt i en supersportvagn.. :wink:

Vad betalar ni i Sthlm?
Kör Citroen ZX på vintern..306 Gti såld *snyft*
User avatar
Jolle_Pborn
Posts: 650
Joined: 04 Oct 2005, 11:23
Location: Köping
Contact:

Post by Jolle_Pborn »

Kolla på volvia. På prisuppgift får jag betala 9000kr/år på hel. Är 22 år men bor i liten stad.
Joel Pennerborn, Köping Sporten är såld!
Post Reply