Halvljusinställning Laguna 2

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Jörgen

Halvljusinställning Laguna 2

Post by Jörgen »

Vet någon i vilken höjd halvljuset, bi-xenon, ska vara på Laguna touring från 2002?

Tänker främst på grundinställningen utan belastning i form av flera personer i bilen. Han känner ju av belastningen och justerar ljuset, men måste ju trots det utgå från ett standardvärde.

Hoppas på tips från alla kunniga på forumet.

Jörgen
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

det gäller vad besiktningen säger om ljuset, min givare fram har en trasig arm så jag har ställt den där jag tycker och ingen har klagat ännu...
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
chh

Post by chh »

Grund inställning kan endast Renault göra åt dig. Bi Xenon? är inte det xenon både på halv och hel? visste inte att det fanns på LagunaII
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
MrSmecker

Post by MrSmecker »

Laguna II har inte bi-xenon. Den har COSLAD. Bi-xenon är när reflektorn höjer sig och används på helluset också. COSLAD är när ljuset endast initierar när man slår på tändningen. Mégane II har CODLAD som är dynamisk reglering under körning men vanligt helljus. Laguna II fas 2 mégane II fas 2 och modus/clioIII har bi-xenon som ska ställas 2% lägre än vanligt eftersom reflektorn höjs till rätt nivå över 20 km/h . Alltså ska lagunaII fas 1 med xenon ställas in som en vanlig halogenstrålkastare på plan mark olastad. Så enkelt var det :-)
Post Reply