Avgassystem. r19 16v.

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Granit
Posts: 2
Joined: 29 Nov 2006, 02:58

Avgassystem. r19 16v.

Post by Granit »

Hej.

Vill nu ha goare ljud i min r19 16v, men vet inte riktigt hur jag ska göra, vill ju inte tappa effect.

Hade tänkt byta ut den första dämpen mot en 2,5 tums dämp sen ha kvar orginal röret till slutdämpen och sen byta ut den mot en japs dämp.

Eller så kanske jag köper ett färdigt sportsystem och byter ut sista dämpen på det till en japsdämp.

Kanske bara köra på en dämp? isf vart sätter jag den?

Kanske blir billigare att bygga ett eget än att köpa ett nytt sportsystem?
Isf är det svårt att bygga till min bil?
Vilken rör och dämp dimension ska jag nyttja mig av?
Ska man kanske skita i katen för mer effect, och köra som en snabbkoppling som man kan få på och av den till besiktning?

Nån som har något förslag för att komma åt ett skönt ljud?
vill att det ska låta utöver det extra :) men inte illa.

Nån som även vet hur det blir med effecten på dom olika sätt det finns att bygga?

Om nån kanske har en skiss på systemet med rörvinklar mm så får den gärna bifoga.

Tack på förhand.
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

Ett enkelt och billigt sätt om resten av avgassystemet är OK är att byta sista burken då låter det lite goare :D
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Post by figgesoft »

Lättast är som mange skrivit, byt slutburken bara. Och använd i den mån det går, orginal infästningar till avgasröret.


Bygger du eget så kolla hur orginalröret ser ut, där det går över bakaxeln, det brukar vara "tillplattat" för att inte ligga emot bromvajern.
Lättast är alltså att gå under axeln istället.

Om du såklart inte har lust att slå lite på röret med en slägga
(då kan det det bli ovalt och inte säkert det håller tätt).



Simons slutburk funkar lika bra som japsdämpare :)
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
User avatar
mikke
Posts: 52
Joined: 04 Jul 2006, 07:21
Location: Lysekil/Trollhättan
Contact:

Post by mikke »

Till helgen skall jag byta ut min sista dämpare mot en simonsdämpare. Personligen tycker jag inte japs passar en r19 16v.....

Tror att 2" ger bästa flödet, du skall absolut inte ha större än 2.5" för då får du fel flöde..

Jag kan återkomma efter mina upplevelser med simons universaldämpare som slutdämp.. Vet inte om det kommer göra jätte mkt på ljudet, vet inte hur mycket ljud sista orginaldämpen tar...
MIKKE
16V@Garaget
---
Fotograferar bilar & designar/kodar hemsidor. Intresserad? Kontakta mig!
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

mikke wrote:Till helgen skall jag byta ut min sista dämpare mot en simonsdämpare. Personligen tycker jag inte japs passar en r19 16v.....

Tror att 2" ger bästa flödet, du skall absolut inte ha större än 2.5" för då får du fel flöde..

Jag kan återkomma efter mina upplevelser med simons universaldämpare som slutdämp.. Vet inte om det kommer göra jätte mkt på ljudet, vet inte hur mycket ljud sista orginaldämpen tar...
satte dit en 2,5 på min GTE,bilen upplevdes som mycket piggare,ljudet blir klart maffigare på att byta sista burken...
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
mikke
Posts: 52
Joined: 04 Jul 2006, 07:21
Location: Lysekil/Trollhättan
Contact:

Post by mikke »

Image

Lånar tråden och frågar vilken ljuddämpare jag borde byta ut min orginal emot...

Bilden är ett urklipp ur simons universal katalog från 2" sektionen...

Antar att det e från 2" sektionen jag skall köpa? så slipper jag skarva om från 2.5" anslutning på dämpen till 2" på röret... har ju orginal 2" på nu!!

Tack på förhand!
MIKKE
16V@Garaget
---
Fotograferar bilar & designar/kodar hemsidor. Intresserad? Kontakta mig!
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

mikke wrote:
Lånar tråden och frågar vilken ljuddämpare jag borde byta ut min orginal emot...

Bilden är ett urklipp ur simons universal katalog från 2" sektionen...

Antar att det e från 2" sektionen jag skall köpa? så slipper jag skarva om från 2.5" anslutning på dämpen till 2" på röret... har ju orginal 2" på nu!!

Tack på förhand!
Vad vill du uppnå? vill du att det skall låta så satsa på "Micro 51".
Lite förenklat kan man väl säga att om röret går rakt igenom och burken är lite så låter det mer.

Men med maxi 51 så får du ju slutrör och en mellanstor burk så det kanske är den gyllende medelvägen. :D
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
User avatar
mikke
Posts: 52
Joined: 04 Jul 2006, 07:21
Location: Lysekil/Trollhättan
Contact:

Post by mikke »

yeah... Dock så har jag ett så snyggt utblås.. Vill inte ha dubbla på det viset...
Jag vill att det skall låta när man gasar, dock inte för mycket.. Det skall inte låta som att man plockat bort ljuddämparen (har provat det, bilen lät som en gammal V8 istället för en ättrig kaxig 16V)

Skall vara lagom o snygg ljud lixom, men inte låta för lite...
Funderar på MIDI eller MEDIUM, vet inte om MEDIUM styper ljudet för mycket?


// tack på förhand
MIKKE
16V@Garaget
---
Fotograferar bilar & designar/kodar hemsidor. Intresserad? Kontakta mig!
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

minst medium...rakt igenom blir storskillnad mot orginalburken och då vill man ha en stor burk..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Post by figgesoft »

testade med en tretumsdämpare och 5.5tums slutrör på en f7r motor.
det slutade med att vi fick köra med öron pluggar. :twisted:

Så om du ligger runt 3000rpm vid 90-100
så satsa på större volym i dämparen för att få ner ljudet lite.

Ju större slutrör du har, ju mer förstärkning får du
(Funkar som en megafon-tratt)

(har även testat med rakt rör, men det låter häftigare med en slutdämpare)

(:

/F
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
User avatar
fuzzion
Forumpolis
Posts: 1480
Joined: 30 Mar 2004, 18:59
Location: Norrköping
Contact:

Post by fuzzion »

http://cgi.ebay.com/Remus-Sport-ESD-Ren ... dZViewItem

Kanske vore något?
Om det passar 16v vet jag iofs inte.
Johan Nilsson

Mégane Coupé 2,0 16v -97
Mégane II Touring Dynamique 1,6 16v -09
Megane IV Sport Tourer 1,2 TCe 130 -17
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Post by figgesoft »

röret på ebay-länken funkar till din R19

tänk på att ange L 53 om du köper :)


kolla på tyska ebay. där finns massor med tuning o styling tillbehör, shortshift mm. (ebay.de)

vid språkbekymmer:
http://world.altavista.com


observera att frakten är ganska dyr. cirka 800kr för en vinge,
småkartonger kostar cirka €20 / ~180kr att skicka.

Tchuss!

/F
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
Post Reply