Startar inte, helt död - inte ett liv??? ;(
Moderator: Forumpolisen
Startar inte, helt död - inte ett liv??? ;(
Hejsan. Vår Renault Megane kombi 1,6 -2002 års modell 7400 mil vill inte starta.
Vrider på tändningen, alla lampor lyser korrekt, vrider till startläge och inget händer. Inte ett klick inget mer än att alla lampor släcks när nyckeln är i "startläget" där startmotorn borde gå runt...
Gott om ström i batteriet.
Haft probbet tidigare men det "gick över" eller kunde åtgärdas genom att rulla bilen med nån växel i och sen kunna starta som vanligt.
Nu vill den absolut inte mer. Den går dock att rulla igång.
en annan observation senaste tiden är att den inte gått lika jämnt och fint på tomgången vid kallstart men "repat sig" efter nån minut. Annars allt bra.
Tillägg: Kan lägga till (efter att läst en liknande fråga) -att man hör bränslepumpen starta när man vrider på tändningen.
Hoppas på svar, tack för ett bra forum.
Hälsningar.
Vrider på tändningen, alla lampor lyser korrekt, vrider till startläge och inget händer. Inte ett klick inget mer än att alla lampor släcks när nyckeln är i "startläget" där startmotorn borde gå runt...
Gott om ström i batteriet.
Haft probbet tidigare men det "gick över" eller kunde åtgärdas genom att rulla bilen med nån växel i och sen kunna starta som vanligt.
Nu vill den absolut inte mer. Den går dock att rulla igång.
en annan observation senaste tiden är att den inte gått lika jämnt och fint på tomgången vid kallstart men "repat sig" efter nån minut. Annars allt bra.
Tillägg: Kan lägga till (efter att läst en liknande fråga) -att man hör bränslepumpen starta när man vrider på tändningen.
Hoppas på svar, tack för ett bra forum.
Hälsningar.
<<\\Allting går utom väldigt små barn//Stern Öhman Nyland>>
Om allt slocknar (instrumentbelysning, kontrollampor, innerbelysning och strålkastare) så att inte en elektrisk pryl visar livstecken när nyckeln är i startläget är jordflätan ytterst misstänkt. Även plusanslutningen till batteriet är misstänkt.Stern wrote:Vrider på tändningen, alla lampor lyser korrekt, vrider till startläge och inget händer. Inte ett klick inget mer än att alla lampor släcks när nyckeln är i "startläget" där startmotorn borde gå runt...
Det finns ett par strategier för att felsöka. Du kan mäta med en voltmeter i motorrummet samtidigt som någon vrider på nyckeln. Om batteriet är bra så har du hela tiden spänning om du mäter direkt på polerna. Om du kan mäta upp spänning på flera volt mellan batteriets minuspol och motorblocket när nyckeln är i startläget är jordanslutningen dålig. Om du mäter upp flera volt under 12 v mellan batteriets minuspol och någonting som borde ha 12 volt så är någon plusanslutning dålig.
En annan strategi är att lossa både plus- och minuspolskon, skrapa bort all eventuell oxid, spraya på lite 5-56 och se om den startar. Om det hjälper så skaffar du en tub polfett att smörja in polskorna med för att undvika att det händer igen.
Erik Avemo, Södertälje
Tack för era svar och ursäkta att min kommentar dröjde.
Jag gjorde precis som ni sa och undersökte så gott jag kunde. Trots det så fick jag lov att lämna in bilen till Bilbolaget som servar- och sålt bilen.
Av alla fel så var startmotorn trasig och behövde bytas mot en ny:(
Det kostar att va på topp
Ha det så gott. Stern
Jag gjorde precis som ni sa och undersökte så gott jag kunde. Trots det så fick jag lov att lämna in bilen till Bilbolaget som servar- och sålt bilen.
Av alla fel så var startmotorn trasig och behövde bytas mot en ny:(
Det kostar att va på topp
Ha det så gott. Stern
<<\\Allting går utom väldigt små barn//Stern Öhman Nyland>>