Startar inte, helt död - inte ett liv??? ;(

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Stern
Posts: 5
Joined: 02 Jun 2006, 07:26
Location: Nyland

Startar inte, helt död - inte ett liv??? ;(

Post by Stern »

Hejsan. Vår Renault Megane kombi 1,6 -2002 års modell 7400 mil vill inte starta.
Vrider på tändningen, alla lampor lyser korrekt, vrider till startläge och inget händer. Inte ett klick inget mer än att alla lampor släcks när nyckeln är i "startläget" där startmotorn borde gå runt...
Gott om ström i batteriet.
Haft probbet tidigare men det "gick över" eller kunde åtgärdas genom att rulla bilen med nån växel i och sen kunna starta som vanligt.
Nu vill den absolut inte mer. Den går dock att rulla igång.
en annan observation senaste tiden är att den inte gått lika jämnt och fint på tomgången vid kallstart men "repat sig" efter nån minut. Annars allt bra.

Tillägg: Kan lägga till (efter att läst en liknande fråga) -att man hör bränslepumpen starta när man vrider på tändningen.

Hoppas på svar, tack för ett bra forum.
Hälsningar.
<<\\Allting går utom väldigt små barn//Stern Öhman Nyland>>
User avatar
Stymie
Posts: 3631
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Post by Stymie »

Kolla jordflätorna. Speciellt mellan batteri/startmotor/motorblock.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Erik A
Posts: 119
Joined: 09 Apr 2006, 20:18
Location: Södertälje

Post by Erik A »

Stern wrote:Vrider på tändningen, alla lampor lyser korrekt, vrider till startläge och inget händer. Inte ett klick inget mer än att alla lampor släcks när nyckeln är i "startläget" där startmotorn borde gå runt...
Om allt slocknar (instrumentbelysning, kontrollampor, innerbelysning och strålkastare) så att inte en elektrisk pryl visar livstecken när nyckeln är i startläget är jordflätan ytterst misstänkt. Även plusanslutningen till batteriet är misstänkt.

Det finns ett par strategier för att felsöka. Du kan mäta med en voltmeter i motorrummet samtidigt som någon vrider på nyckeln. Om batteriet är bra så har du hela tiden spänning om du mäter direkt på polerna. Om du kan mäta upp spänning på flera volt mellan batteriets minuspol och motorblocket när nyckeln är i startläget är jordanslutningen dålig. Om du mäter upp flera volt under 12 v mellan batteriets minuspol och någonting som borde ha 12 volt så är någon plusanslutning dålig.

En annan strategi är att lossa både plus- och minuspolskon, skrapa bort all eventuell oxid, spraya på lite 5-56 och se om den startar. Om det hjälper så skaffar du en tub polfett att smörja in polskorna med för att undvika att det händer igen.
Erik Avemo, Södertälje
Stern
Posts: 5
Joined: 02 Jun 2006, 07:26
Location: Nyland

Post by Stern »

Tack för era svar och ursäkta att min kommentar dröjde.
Jag gjorde precis som ni sa och undersökte så gott jag kunde. Trots det så fick jag lov att lämna in bilen till Bilbolaget som servar- och sålt bilen.
Av alla fel så var startmotorn trasig och behövde bytas mot en ny:(
Det kostar att va på topp :)
Ha det så gott. Stern
<<\\Allting går utom väldigt små barn//Stern Öhman Nyland>>
Post Reply