Vad ska man kolla? R5 GTS -90

Köpråd, hjälp och tips vid köp av Renault.
Ej annonser eller länkar till andra annonser

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
zannaJ
Posts: 9
Joined: 03 Nov 2006, 19:47
Location: Göteborg

Vad ska man kolla? R5 GTS -90

Post by zannaJ »

Hej allihopa!

Imorgon ska jag kolla på en Renault 5 GTS -90 som har gått 17000 mil..
Finns det några typiska fel som man ska kolla efter?
Jag är inte så kunnig när det gäller motorer och den tekniska biten av bilar överhuvudtaget, så alla råd skulle vara väldigt uppskattade!

Jag har alltid varit helt kär i designen, så det vore underbart att äntligen få köra en, men man vill ju helst köpa ett exemplar som håller ett tag :)

Hur mycket drar bilen på landsväg förresten? Brukar det vara några problem med värmen på vintern?

Tack så jättemycket på förhand!
/Zanna
User avatar
Stymie
Posts: 3623
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Post by Stymie »

Bilen är 16 år och har gått 17000 mil, dvs inte i nyskick. Det gör att man ska kolla det vanliga när det gäller äldre begagnat:

- Krockskador, omlackeringar
- Kylvätskans och oljans utseende
- Bromsarna
- ROST (trösklar, skärmkanter och baklucka)
- Torsionsaxeln i bak och fjädrarna fram

Dessutom ska du vara uppmärksam på tomgångsvarvtalet, rätt vanligt att det strular på R5. Be att få se de senaste två-tre besiktningsprotokollen och jämför avgasvärdena. Kolla även servicehäftet så att regelbundna servicear är utförda.

Slutligen, provkör alltid och köp inte om du är osäker på skicket. R5 är en kul bil med enkel mekanik. Så relativt lätt att skruva i om det behövs.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Post Reply