Drivknutar fram Rx4

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
offroader
Posts: 5
Joined: 31 Oct 2006, 19:52

Drivknutar fram Rx4

Post by offroader »

Hej,
knutarna fram på vår Rx4 -02, 9000 mil, har börjat knäppa och det har blivit värre sista veckan.
Till saken hör att jag upptäckte bara för ca 200 mil se´n när jag bytte bromsskivor och belägg fram att det var en del fett i fälgen och på hjulupphängningen. Yttre klämman på damasken på ena sidan saknades. Kollade lite extra noga på den andra och den var ju givetvis av den också, men den satt kvar och såg vid första anblicken hel ut...Tryckte i lite extra fett och monterade nya klämmor.
I förra veckan ringde jag runt och det slutade med att jag ringde Bilia för att få pris på nya. Kompletta drivaxlar (lösa knutar fanns ej) höger + vänster 8.500:-.
Muntert...
Har en fundering på att demontera eländet, rengöra och fetta in på nytt och hoppas på att det håller ett antal 100 mil till. Alternativet är ju att köpa bättre beg. på skroten, men hur länge håller dom då?!

Nu till frågan; är det nå´n som demonterat/monterat drivaxlar fram på en Rx4? På vänster sida sitter en damask längst in som läckt lite olja. Rinner vxl-lådsoljan(?) ut om man tar bort den? Och i så fall var sitter påfyllningen? Jag har hittat avtappningspluggen men inte påfyllningen.
Är det något speciellt man bör tänka på?
Och dessutom, har funderat på att börja serva bilen själv, går det att på nå´t sätt /nå´nstans att få reda på vad som ingår i de olika serviceintervallerna?
Hoppas nå´n har svar på mina frågor...

Micke Stenemyr, Lidingö
Post Reply