Vadå "williams"

Babbla om allt eller inget här som inte passar in någon annanstans

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Clio_fidde

Vadå "williams"

Post by Clio_fidde »

Fredrik Salokangas - Borås #1418
Renault Clio 16V - busbilen
Renault Laguna 2.0T - familjebilen
clioteamsthlm

Post by clioteamsthlm »

jag hade kontakt med en kille från Enköping för några år sen...han hade tagit in en Williams från Italien...kan vara den? hade för mig att den var röd..konstigt nog...måste vara omlackad nån gång...
Dennis
Forumpolis

Post by Dennis »

Clio Williams hade väl F7R motorn som kom i meg.2,0 16v och 150hk.
Det verkar som det är en svammel nisse som annonserar,men bilen kan ju vara fin trots att det är en vanlig Clio 16v.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
fuzzion
Forumpolis

Post by fuzzion »

Dennis wrote:Clio Williams hade väl F7R motorn som kom i meg.2,0 16v och 150hk.
Det verkar som det är en svammel nisse som annonserar,men bilen kan ju vara fin trots att det är en vanlig Clio 16v.
Det stämmer att F7R-700 återfinns i Williams & bilen finns inte i så många exemplar.
Har för mig att de är numrerade.
De tillverkades mellan 1993-1996 om man googlar lite.

"Clio Williams In 1993, the Clio Williams was launched (with a limited run of just 400 right hand drive cars in the UK), named after the then Renault-powered Formula One team WilliamsF1. Contrary to expectations, Williams had nothing to do with the design or engineering of this Clio; the modifications to the Clio 16v on which it was based were the work of Renault Sport - Renault's motorsport division. It had a 2.0 L 16-valve I4 engine rated at 110 kW (150 bhp DIN) and a top speed of more than 217 km/h (135 mph), with performance-tuned ride and handling. Renault later released the Williams 2 and Williams 3 special editions, much to the chagrin of those owners who had been assured of the exclusivity of the "original" Williams. The differences between the three versions of the Williams were largely a reflection of phase changes across the Clio range e.g. the gradual addition of enhanced safety features and cosmetic variations. Other than this, the Williams 1 and 2 had no sunroof and were painted in 449 Sports Blue. The final Williams 3 was painted in a slightly brighter shade of blue and finally gained a sunroof which had long been standard on virtually all previous Clios. The original Williams was the lightest of the three, lacking the electrics necessary for the sunroof or the mirrors but was the only one to sport a metal plaque stating the build number (out of 400). However, the rarest model was actually the Willams 3 with official Renault figures in the UK putting it at well below the 400 original cars and therefore more 'limited edition'. Respected motoring journalists consistently rate the Williams as one of the very best 'hot hatches' ever made, regardless of era."

"Based on the Clio 16V, the Clio Williams was produced on the back of the winning team of Renault and Williams in F1. The royal blue exterior colour matched to gold alloys display the Clio Williams sporting genes. The naturally aspirated 2.0 16V engine develops 150 hp which is mated to a chassis that allows impressive speed to be maintained. This car was produced as a limited edition which means that the Clio Williams is now a collectors car."
Johan Nilsson

Mégane Coupé 2,0 16v -97
Mégane II Touring Dynamique 1,6 16v -09
Megane IV Sport Tourer 1,2 TCe 130 -17
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

fuzzion wrote:
Dennis wrote:Clio Williams hade väl F7R motorn som kom i meg.2,0 16v och 150hk.
Det stämmer att F7R-700 återfinns i Williams & bilen finns inte i så många exemplar.
Har för mig att de är numrerade.
De tillverkades mellan 1993-1996 om man googlar lite.

"Clio Williams In 1993, the Clio Williams was launched (with a limited run of just 400 right hand drive cars in the UK), named after the then Renault-powered Formula One team WilliamsF1. Contrary to expectations, Williams had nothing to do with the design or engineering of this Clio; the modifications to the Clio 16v on which it was based were the work of Renault Sport - Renault's motorsport division. It had a 2.0 L 16-valve I4 engine rated at 110 kW (150 bhp DIN) and a top speed of more than 217 km/h (135 mph), with performance-tuned ride and handling. Renault later released the Williams 2 and Williams 3 special editions, much to the chagrin of those owners who had been assured of the exclusivity of the "original" Williams. The differences between the three versions of the Williams were largely a reflection of phase changes across the Clio range e.g. the gradual addition of enhanced safety features and cosmetic variations. Other than this, the Williams 1 and 2 had no sunroof and were painted in 449 Sports Blue. The final Williams 3 was painted in a slightly brighter shade of blue and finally gained a sunroof which had long been standard on virtually all previous Clios. The original Williams was the lightest of the three, lacking the electrics necessary for the sunroof or the mirrors but was the only one to sport a metal plaque stating the build number (out of 400). However, the rarest model was actually the Willams 3 with official Renault figures in the UK putting it at well below the 400 original cars and therefore more 'limited edition'. Respected motoring journalists consistently rate the Williams as one of the very best 'hot hatches' ever made, regardless of era."

"Based on the Clio 16V, the Clio Williams was produced on the back of the winning team of Renault and Williams in F1. The royal blue exterior colour matched to gold alloys display the Clio Williams sporting genes. The naturally aspirated 2.0 16V engine develops 150 hp which is mated to a chassis that allows impressive speed to be maintained. This car was produced as a limited edition which means that the Clio Williams is now a collectors car."
Dom första är numrerade,tog slut så fort att dom gjorde 2 omgångar till...har för mig dom första var 1500st. finns antagligen 400 taxibilar av den första omgången då,enl texten..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

står ju 135hk åxå på annonsen,är nog dekaltrimm...
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Clio_fidde

Post by Clio_fidde »

Dom gjordes väl endast i den blåa färgen oxå.

Klart att den kanske är fin, men förstår mig inte på folk som lägger ut annons och slänger in en bild på någon annans bil heller.. lika bra att skita i bild då..

Jaja, får se hur länge denna tråden kommer va öppen, har för mig att moderatorerna låste en likadan en gång.. :lol:
Fredrik Salokangas - Borås #1418
Renault Clio 16V - busbilen
Renault Laguna 2.0T - familjebilen
mrMegane

Post by mrMegane »

Clio_fidde wrote:...Klart att den kanske är fin, men förstår mig inte på folk som lägger ut annons och slänger in en bild på någon annans bil heller.. lika bra att skita i bild då...
Håller med, nästan så man får lust att maila eller ringa, åka och titta på bilen enbart för att berätta för ägaren att det är fel färg på den :lol:
Mvh
Paul J - Svea Rike

Vill du mig något utanför topic, skicka pm.
hazp

Post by hazp »

Han/Hon skriver ju "williams" inom fnuttar, vill nog bara dra praralellen till en Williams samt att den skall visas om någon just söker efter Williams på blocket.

Vad jag där emot reagerar på är att personen säger att den drar 0,6 l/mil.. Lägsta l/mil jag haft med min är 0,8457 (ja, jag har skrivit upp varenda tankning jag tankat :roll:).

Måste även hålla med Clio_fidde, fattar inte varför man lägger in en bild på en annans bil, speciellt om den inte ser exakt lika dan ut. Dessutom har bilden tejpad spegel och luftscoop på taket (om jag inte ser fel)...

//hazp
Patrik Nilsson - Gbg, forna CRS: 1855
Såld: Clio 16v -93, RIP: 5 GTS -89
Spiff

Post by Spiff »

hazp wrote:Han/Hon skriver ju "williams" inom fnuttar, vill nog bara dra praralellen till en Williams samt att den skall visas om någon just söker efter Williams på blocket.

Vad jag där emot reagerar på är att personen säger att den drar 0,6 l/mil.. Lägsta l/mil jag haft med min är 0,8457 (ja, jag har skrivit upp varenda tankning jag tankat :roll:).

Måste även hålla med Clio_fidde, fattar inte varför man lägger in en bild på en annans bil, speciellt om den inte ser exakt lika dan ut. Dessutom har bilden tejpad spegel och luftscoop på taket (om jag inte ser fel)...

//hazp
Lägre än 0,8 måset du fan kommer det låg man ju på blandad körning, och med det menar jag exktremt mycket stads körning och buskörning..
Jens Håkansson - Charlscrown
Vä sjutii töööbo...(tvau komma fäm Tee) Invidia by Streetpower
hazp

Post by hazp »

Spiff wrote: Lägre än 0,8 måset du fan kommer det låg man ju på blandad körning, och med det menar jag exktremt mycket stads körning och buskörning..
:oops: Jasså...har inte hänt.. Tankade nyss o slog rekord med nästan litern per mil! Fattar inte varför den vart så törstig denna gång..

Säger du att 0,6 l/mil inte är i lägsta laget?

//hazp
Patrik Nilsson - Gbg, forna CRS: 1855
Såld: Clio 16v -93, RIP: 5 GTS -89
Spiff

Post by Spiff »

hazp wrote:
Spiff wrote: Lägre än 0,8 måset du fan kommer det låg man ju på blandad körning, och med det menar jag exktremt mycket stads körning och buskörning..
:oops: Jasså...har inte hänt.. Tankade nyss o slog rekord med nästan litern per mil! Fattar inte varför den vart så törstig denna gång..

Säger du att 0,6 l/mil inte är i lägsta laget?

//hazp
På landsväg skulle man nog klarar det kör ju fan min V70 under 0,8 om jag vill och det är ju en 2,5 med turbo och automat. men visst låter 0,6 lite.
Jens Håkansson - Charlscrown
Vä sjutii töööbo...(tvau komma fäm Tee) Invidia by Streetpower
mrMegane

Post by mrMegane »

Spiff wrote:...men visst låter 0,6 lite.
Är man nere på 0,60 liter milen (bensin) tycker jag man kan vara nöjd med sin bils bränsleförbrukning, kanske dock med undantag för minibilar som ex Smart vilka nästan inte har någon förbrukning alls att tala om / jämföra med.

Båda mina bilar går att köra billigt.
Cabrioletten (1,6) något under 0,6 och vinterbilen (Passat) som har större motor går också att köra bra snålt (0,6) vilket är bra. när man står vid pumpen :)
Mvh
Paul J - Svea Rike

Vill du mig något utanför topic, skicka pm.
Post Reply