Nytt märke.
Moderator: Forumpolisen
Nytt märke.
Det ligger till som så här.
Tanten och jag behöver skaffa oss en nyare bil.
Det vi har i dag är en Ford Escort SI 95 års modell.
Vi vet att kvalitet, rost och krocksäkerhet är något som
vi verkligen inte är vana med.
Då detta sorgebarn nu skall bort så är vi på jakt efter en "ny" bil.
Vi har aldrig varit inne på att det kan vara en fransman som blir detta.
Fram till förra veckan vill säga.
Vi var inne hos vår lokala Volvo handlare och strosade runt lite,
det har ändå aldrig varit min favorit i bilvärlden.
I ett hörn så stod det en ensam skönhet, mörkblå med ett
grin som sa att kom jag är er.
Vad var det vi fick se?
Renalt Laguna av 02:ans årgång.
Eld och lågor blev det på den som brukar vara sansad i vår familj,
tanten fick flipperspel i ögonen och detta skall vi köpa.
Filbunken lilla jag var vis av vårt förra köp och lade in vetorätten.
Heta samtal senare på hemmaplan och vi är överens att detta kan vi samsas om att köpa efter att vi fått förhoppningsvis mycket hjälp här.
Nu är budgeten lite flytande men runt 100 strecket är det vi talar om.
Nu till er som kan detta märke.
Vilken årsmodell, motor och utrustning är det vi skall se efter?
Vilka fällor kan vi råka ut för vad gäller hållbarhet och rost?
Har ni andra goda råd så är vi mycket tacksamma om ni delar med er
av er visdom.
Ber om ursäkt om detta är något ni läst om så många gånger förut,
detta är ändå så viktigt för oss.
Vill slippa fler bomber som briserar när som helst och hur som helst.
Tackar på förhand och önskar er alla en trevlig dag.
Thomas.
Tanten och jag behöver skaffa oss en nyare bil.
Det vi har i dag är en Ford Escort SI 95 års modell.
Vi vet att kvalitet, rost och krocksäkerhet är något som
vi verkligen inte är vana med.
Då detta sorgebarn nu skall bort så är vi på jakt efter en "ny" bil.
Vi har aldrig varit inne på att det kan vara en fransman som blir detta.
Fram till förra veckan vill säga.
Vi var inne hos vår lokala Volvo handlare och strosade runt lite,
det har ändå aldrig varit min favorit i bilvärlden.
I ett hörn så stod det en ensam skönhet, mörkblå med ett
grin som sa att kom jag är er.
Vad var det vi fick se?
Renalt Laguna av 02:ans årgång.
Eld och lågor blev det på den som brukar vara sansad i vår familj,
tanten fick flipperspel i ögonen och detta skall vi köpa.
Filbunken lilla jag var vis av vårt förra köp och lade in vetorätten.
Heta samtal senare på hemmaplan och vi är överens att detta kan vi samsas om att köpa efter att vi fått förhoppningsvis mycket hjälp här.
Nu är budgeten lite flytande men runt 100 strecket är det vi talar om.
Nu till er som kan detta märke.
Vilken årsmodell, motor och utrustning är det vi skall se efter?
Vilka fällor kan vi råka ut för vad gäller hållbarhet och rost?
Har ni andra goda råd så är vi mycket tacksamma om ni delar med er
av er visdom.
Ber om ursäkt om detta är något ni läst om så många gånger förut,
detta är ändå så viktigt för oss.
Vill slippa fler bomber som briserar när som helst och hur som helst.
Tackar på förhand och önskar er alla en trevlig dag.
Thomas.
Vilken modell ni än köper se till att kolla framvagnen i tex ett M-Test, finns en del slit delar som ryker efter ca 6000mil. 03orna och framåt har över lag färre problem än dom tidigare modellerna.
När det gäller Rost och krocksäkerhet är Laguna II en av dom ABSOLUT bästa bilarna som går att köpa.
När det gäller Rost och krocksäkerhet är Laguna II en av dom ABSOLUT bästa bilarna som går att köpa.
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
- Stymie
- Posts: 3631
- Joined: 24 Jul 2006, 17:54
- Firstname: Albert
- Surname: Sjöberg
- Location: Uppsala
- Contact:
Välj -03 och framåt så slipper ni en hel del barnsjukdomar på Lagunan. Själv har jag blivit dieselfrälst efter att ha "konverterat" från bensin. Rejält högre skatt, men det betalar sig om man kör minst 1000 mil per år. Lägre pris på dieseln jämfört med 95 oktan. Dessutom betydligt lägre förbrukning om man vet hur man snålkör en bil. Så väljer man diesel är 1.9dci ett bra val.
Lagunans fönsterhissar i fram är ett kapitel för sig... Köp en bil med fungerande hissar och se sedan till att smörja upp dem med teflonspray omedelbart.
Utrustningsnivån bör vara minst "privilege", den är dessutom vanlig i Sverige då många bilar sålts som tjänste-/förmånsbilar. Vilken utrustningsnivå bilen har ser du när du öppnar handskfacket.
Angående rost har chh helt rätt. Många delar som brukade rosta är numera i slagtålig plast.
Säkerhetsmässigt så är Lagunan ett säkert val. ***** i Euro-NCAP.
Lagunans fönsterhissar i fram är ett kapitel för sig... Köp en bil med fungerande hissar och se sedan till att smörja upp dem med teflonspray omedelbart.
Utrustningsnivån bör vara minst "privilege", den är dessutom vanlig i Sverige då många bilar sålts som tjänste-/förmånsbilar. Vilken utrustningsnivå bilen har ser du när du öppnar handskfacket.
Angående rost har chh helt rätt. Många delar som brukade rosta är numera i slagtålig plast.
Säkerhetsmässigt så är Lagunan ett säkert val. ***** i Euro-NCAP.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
tyvärr är dieseln dyrare än blyfritt...Stymie wrote:Välj -03 och framåt så slipper ni en hel del barnsjukdomar på Lagunan. Själv har jag blivit dieselfrälst efter att ha "konverterat" från bensin. Rejält högre skatt, men det betalar sig om man kör minst 1000 mil per år. Lägre pris på dieseln jämfört med 95 oktan. Dessutom betydligt lägre förbrukning om man vet hur man snålkör en bil. Så väljer man diesel är 1.9dci ett bra val.
Lagunans fönsterhissar i fram är ett kapitel för sig... Köp en bil med fungerande hissar och se sedan till att smörja upp dem med teflonspray omedelbart.
Utrustningsnivån bör vara minst "privilege", den är dessutom vanlig i Sverige då många bilar sålts som tjänste-/förmånsbilar. Vilken utrustningsnivå bilen har ser du när du öppnar handskfacket.
Angående rost har chh helt rätt. Många delar som brukade rosta är numera i slagtålig plast.
Säkerhetsmässigt så är Lagunan ett säkert val. ***** i Euro-NCAP.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
kolla även på hur det är med kamremmen. Det är väl 12000mil alt. 5 år på den om jag inte minns helt tokigt. Kamremsbytet är rätt dyrt (det är det iofs på många andra nyare bilar med)
Har haft våran Laguna II 3.0V6 Touring Initiale snart i ett år och är helnöjd. Det som gjorts är byte av yttre styrleder (fick handlaren åtgärda innan köp), byte av ett styrstag förra vintern (självförvållat då jag halkade emot en trottoarkant), byte av tempgivare i dörren. Och nu sist hade jag något klonkande ljud i vänster fram ett par dagar. Trodde det skulle vara spindelleden, men det är knäpp tyst igen. Man åker ruggigt bekvämt med dessa bilar. Något som jag gillar mycket är parkeringssensorerna i bakrestötfångarhöljet - detta är en mycket bra uppfinning då dom flesta moderna bilar har det lite si och så med sikten bakåt.
En annan sak att ha i bakhuvudet är om ni skall dra vagn/släp så kolla lite på vikterna. Tex på våran har vi en tågviktsbegränsning på 3200kg. Så skall man dra de 1480kg bilen får dra med b-kort så får man inte lasta så mycket i bilen
Har haft våran Laguna II 3.0V6 Touring Initiale snart i ett år och är helnöjd. Det som gjorts är byte av yttre styrleder (fick handlaren åtgärda innan köp), byte av ett styrstag förra vintern (självförvållat då jag halkade emot en trottoarkant), byte av tempgivare i dörren. Och nu sist hade jag något klonkande ljud i vänster fram ett par dagar. Trodde det skulle vara spindelleden, men det är knäpp tyst igen. Man åker ruggigt bekvämt med dessa bilar. Något som jag gillar mycket är parkeringssensorerna i bakrestötfångarhöljet - detta är en mycket bra uppfinning då dom flesta moderna bilar har det lite si och så med sikten bakåt.
En annan sak att ha i bakhuvudet är om ni skall dra vagn/släp så kolla lite på vikterna. Tex på våran har vi en tågviktsbegränsning på 3200kg. Så skall man dra de 1480kg bilen får dra med b-kort så får man inte lasta så mycket i bilen
Åker Saab 9-3 2.0T -98 förtillfället
Teemu Kaapola - Hallsberg
Teemu Kaapola - Hallsberg
Bockar och bugar.
Det kom två motoralternativ som jag inte tänkt på.
Stor och stark v6:a, diesel varianten ja varför inte.
Sammanfattar detta till den här checklistan:
# Framvagnen.
# 03 och framåt.
# kamrem (att service är gjord när den skall)
Blir ganska lycklig när jag läser denna,
så kort och inga egentliga bomber.
Ha en trevlig dag alla glada och än en gång tack.
Thomas.
Det kom två motoralternativ som jag inte tänkt på.
Stor och stark v6:a, diesel varianten ja varför inte.
Sammanfattar detta till den här checklistan:
# Framvagnen.
# 03 och framåt.
# kamrem (att service är gjord när den skall)
Blir ganska lycklig när jag läser denna,
så kort och inga egentliga bomber.
Ha en trevlig dag alla glada och än en gång tack.
Thomas.
Framvagnsstrul får man nog räkna med mer eller mindre på alla framvagnsdrivna bilar pga tyngden mm.T.B wrote:Bockar och bugar.
Det kom två motoralternativ som jag inte tänkt på.
Stor och stark v6:a, diesel varianten ja varför inte.
Sammanfattar detta till den här checklistan:
# Framvagnen.
# 03 och framåt.
# kamrem (att service är gjord när den skall)
Blir ganska lycklig när jag läser denna,
så kort och inga egentliga bomber.
Ha en trevlig dag alla glada och än en gång tack.
Thomas.
Vi åker som sagt V6:an med automatlåda med proactive och på landsväg går det att åka på 0,8l/mil. Framför allt tycker jag det är bekvämt med automatlådan.
Åker Saab 9-3 2.0T -98 förtillfället
Teemu Kaapola - Hallsberg
Teemu Kaapola - Hallsberg
- Stymie
- Posts: 3631
- Joined: 24 Jul 2006, 17:54
- Firstname: Albert
- Surname: Sjöberg
- Location: Uppsala
- Contact:
Vilket land bor du i?Tony wrote:tyvärr är dieseln dyrare än blyfritt...Stymie wrote:Välj -03 och framåt så slipper ni en hel del barnsjukdomar på Lagunan. Själv har jag blivit dieselfrälst efter att ha "konverterat" från bensin. Rejält högre skatt, men det betalar sig om man kör minst 1000 mil per år. Lägre pris på dieseln jämfört med 95 oktan. Dessutom betydligt lägre förbrukning om man vet hur man snålkör en bil. Så väljer man diesel är 1.9dci ett bra val.
Lagunans fönsterhissar i fram är ett kapitel för sig... Köp en bil med fungerande hissar och se sedan till att smörja upp dem med teflonspray omedelbart.
Utrustningsnivån bör vara minst "privilege", den är dessutom vanlig i Sverige då många bilar sålts som tjänste-/förmånsbilar. Vilken utrustningsnivå bilen har ser du när du öppnar handskfacket.
Angående rost har chh helt rätt. Många delar som brukade rosta är numera i slagtålig plast.
Säkerhetsmässigt så är Lagunan ett säkert val. ***** i Euro-NCAP.
Normalt är dieseln ca 40 öre billigare per liter genom den lägre beskattningen. Det är väl bara där det är priskrig som blyfritt kan vara billigare.
leta soppapris
Uppsala 95: 10,37 Diesel: 9,75 2006-10-30
Huvvvvvaligen... i småland är dieseln i stort sett på samma pris som bleifrei.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Dieselvarianten är numera ett intressant alternativ.
En arbetskompis är halvtidsbonde............
Istället för att starta en ny tråd så kommer här en följdfråga.
Det gäller "köp" av försäkring.
Har ringt runt till några bolag och det som är intressant
är att det skiljer inte många kronor mellan de stora bolagen.
Jag är betydligt över 25 år och ingen under denna gräns
har tillgång till bilen.
Lysekil räknas som småstad och ca 1500mil/år är sträckan.
Full bonus är vad som står på pappret efter 18 år och
inga olyckor.
Nu fick ni som en liten bonus min ålder.
Har inte varit i kontakt med Volvo om försäkring genom dem.
De jag kontaktat är:
folksam, Trygg Hansa, If och vårt lilla västkustbolag Sotenäsförsäkringar.
Det sista är inget att rekomendera då de var hutlösa med ett
pris på 9200kr/år och helförsäkring.
Vad har ni, vilkor och vad för summor?
Detta för att ha något att jämföra med.
Ha en försiktig dag i halkan.
Thomas
En arbetskompis är halvtidsbonde............
Istället för att starta en ny tråd så kommer här en följdfråga.
Det gäller "köp" av försäkring.
Har ringt runt till några bolag och det som är intressant
är att det skiljer inte många kronor mellan de stora bolagen.
Jag är betydligt över 25 år och ingen under denna gräns
har tillgång till bilen.
Lysekil räknas som småstad och ca 1500mil/år är sträckan.
Full bonus är vad som står på pappret efter 18 år och
inga olyckor.
Nu fick ni som en liten bonus min ålder.
Har inte varit i kontakt med Volvo om försäkring genom dem.
De jag kontaktat är:
folksam, Trygg Hansa, If och vårt lilla västkustbolag Sotenäsförsäkringar.
Det sista är inget att rekomendera då de var hutlösa med ett
pris på 9200kr/år och helförsäkring.
Vad har ni, vilkor och vad för summor?
Detta för att ha något att jämföra med.
Ha en försiktig dag i halkan.
Thomas
vore jag du skulle jag kolla med Volvia. Överlägset billigast iaf för våran V6:a. Hade även kontakt med Insplanet (dom jagar priser åt en) och dom kom inte ned i det priset jag har på Volvia. Volvia hade nu också höjt maskinsskade delen till 15000mil under förutsättning att bilen köps hos en Renault handlare.
Kostar ju inget att kolla...
Kostar ju inget att kolla...
Åker Saab 9-3 2.0T -98 förtillfället
Teemu Kaapola - Hallsberg
Teemu Kaapola - Hallsberg
Skall knalla över till vår lokala handlare i morgon som säljer just
Volvo och Renault.
Blir till att tjata lite försäkring då vi ändå skall dit och höra om de
har någon lämplig Laguna till oss.
Den vi såg förra veckan är borta och det är lite svårt att få fram
ett lämpligt exemplar till oss.
Undrar vad det beror på?
Nåväl vi har resonerat som så här att vi har inte direkt
akut behov,
därför kan vi invänta det vi verkligen vill ha.
Här blir det inget impulsköp förhoppningsvis.
Tackar för alla vänliga svar och önskar er en trevlig kväll.
Thomas.
Volvo och Renault.
Blir till att tjata lite försäkring då vi ändå skall dit och höra om de
har någon lämplig Laguna till oss.
Den vi såg förra veckan är borta och det är lite svårt att få fram
ett lämpligt exemplar till oss.
Undrar vad det beror på?
Nåväl vi har resonerat som så här att vi har inte direkt
akut behov,
därför kan vi invänta det vi verkligen vill ha.
Här blir det inget impulsköp förhoppningsvis.
Tackar för alla vänliga svar och önskar er en trevlig kväll.
Thomas.
Om det nu finns något intresse så har jag lite uppdateringar.
Var i går hos handlaren och de hade ingen bil till oss,
däremot så blev det lite samtal om försäkring.
Summan blev 3900-5200 kronor/år för helförsäkring.
Detta var beroende på motorutförande och om det var
combi eller combicupè.
Detta är helt överkommligt.
I dag var vi i Uddevalla och strosade bland bilar och fann en
combi 03:a.
Lågan släcktes dock när vi såg på bakluckan vad det stod.
1.6 16V.
Provkörning och vi är nu helt övertygade att det skall bli en Laguna.
Det som smolkade bägaren var i detta fallet motorn.
Mycket trist variant att köra då varvet nästan var tvunget att hållas
på hysterisk nivå för att bilen skulle flyta med i trafikrytmen.
Nedväxlingar var tvunget så fort det behövdes en liten fartökning.
Varför en sådan liten motor i en förhållandevis stor bil är
för mig en gåta.
Nåväl, på återskrivande när pärlan kommit hem.
Thomas.
Var i går hos handlaren och de hade ingen bil till oss,
däremot så blev det lite samtal om försäkring.
Summan blev 3900-5200 kronor/år för helförsäkring.
Detta var beroende på motorutförande och om det var
combi eller combicupè.
Detta är helt överkommligt.
I dag var vi i Uddevalla och strosade bland bilar och fann en
combi 03:a.
Lågan släcktes dock när vi såg på bakluckan vad det stod.
1.6 16V.
Provkörning och vi är nu helt övertygade att det skall bli en Laguna.
Det som smolkade bägaren var i detta fallet motorn.
Mycket trist variant att köra då varvet nästan var tvunget att hållas
på hysterisk nivå för att bilen skulle flyta med i trafikrytmen.
Nedväxlingar var tvunget så fort det behövdes en liten fartökning.
Varför en sådan liten motor i en förhållandevis stor bil är
för mig en gåta.
Nåväl, på återskrivande när pärlan kommit hem.
Thomas.
- Jolle_Pborn
- Posts: 650
- Joined: 04 Oct 2005, 11:23
- Location: Köping
- Contact: