trasig spindelled
Moderator: Forumpolisen
trasig spindelled
Har ett tag haft ett klonkade ljud ifrån vad jag tror vänster framhjul vid tex farthinder och större håligheter. Mina mistankar går emot spindelleden då bägge strylederna byttes för mindre än 12 månader sedan.
Hur vet jag säkert att det är spindelleden? Hur ser man att den är trasig? Eller är det något annat det skulle kunna tänkas vara? Man för inget utav det på plan väg eller vid små håligheter.
Hur vet jag säkert att det är spindelleden? Hur ser man att den är trasig? Eller är det något annat det skulle kunna tänkas vara? Man för inget utav det på plan väg eller vid små håligheter.
Åker Saab 9-3 2.0T -98 förtillfället
Teemu Kaapola - Hallsberg
Teemu Kaapola - Hallsberg
Re: trasig spindelled
"guldpinnen" måste nog bytas dvs den långa "pinnen" som krängningshämmaren sitter fast i, det är mitt tips...dom är gula när dom e nya..Teemu wrote:Har ett tag haft ett klonkade ljud ifrån vad jag tror vänster framhjul vid tex farthinder och större håligheter. Mina mistankar går emot spindelleden då bägge strylederna byttes för mindre än 12 månader sedan.
Hur vet jag säkert att det är spindelleden? Hur ser man att den är trasig? Eller är det något annat det skulle kunna tänkas vara? Man för inget utav det på plan väg eller vid små håligheter.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
vet i tusan om det är originalen som sitter, men det är väl inte troligt efter dryga 15000mil på bilen. Nåja, skall plocka av hjulet imorgon och kolla hur det ser ut. Såg att Mekonomen har spindelleder för 425kr. Kanske värt att ringa och kolla vad original kostar... ?
Något tips på hur man enkelt får bort dom gamla ifall att det skulle vara nitat?
Något tips på hur man enkelt får bort dom gamla ifall att det skulle vara nitat?
Åker Saab 9-3 2.0T -98 förtillfället
Teemu Kaapola - Hallsberg
Teemu Kaapola - Hallsberg
slipa bort skallen på niten,och ge den pisk...Teemu wrote:vet i tusan om det är originalen som sitter, men det är väl inte troligt efter dryga 15000mil på bilen. Nåja, skall plocka av hjulet imorgon och kolla hur det ser ut. Såg att Mekonomen har spindelleder för 425kr. Kanske värt att ringa och kolla vad original kostar... ?
Något tips på hur man enkelt får bort dom gamla ifall att det skulle vara nitat?
angående spindelled den kan ju varit bytt innan dom började sälja dom lösa,jag har en sådan ,bytt förra året efter 7000mil,dock har jag kört 11200 nu och har inget oljud på andra sidan,har bytt allt i framvagnen utom spindelled och hjullager v fram,men lär nog snart åka på det,kanske börjar låta idag bara för jag skriver det
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Då har jag haft bort hjulet och konstaterat att det är nitat. Som vanligt när man skall göra något så måste man i dagens samhälle beställa delarna. Tycker det är oerhört dåligt att det inte verkar vara någon utav Mekonomen, Meca, Autoexperten eller Rejmes (Volvo Renault handlaren) som lager för ens slitage delar.
Nåja, beställde ifrån Mekonomen då dom hade nästan halva priset emot Rejmes. 425kr på Mekonomen och 803kr på Rejmes. Skulle få delarna imorgon, så visserligen är inte vänte tiden så lång. Det känns så tråkigt bara när man sätter igång och sedan får avbryta pga inte ens märkets återförsäljare har slitage delar. Hoppas det blir bättre med den nya Renault organisationen om lite dryga året.
Nåja, beställde ifrån Mekonomen då dom hade nästan halva priset emot Rejmes. 425kr på Mekonomen och 803kr på Rejmes. Skulle få delarna imorgon, så visserligen är inte vänte tiden så lång. Det känns så tråkigt bara när man sätter igång och sedan får avbryta pga inte ens märkets återförsäljare har slitage delar. Hoppas det blir bättre med den nya Renault organisationen om lite dryga året.
Åker Saab 9-3 2.0T -98 förtillfället
Teemu Kaapola - Hallsberg
Teemu Kaapola - Hallsberg
konstiga saker detta. Nu har jag inte haft ett enda klonk på 2 dagar hur jag än försökt få fram det med olika hastigheter över gupp och så. Så jag tycker att det skulle vara en spindelled låter långsökt då en trasig spindelled bör väl vara trasig hela tiden. Har också känt och dragit lite på stabilisatorstaget och det kändes också OK. Kan det ha varit fjädern som på något sätt rör/vrider sig eller kanske en sten eller något? Känns onödigt att börja byta något då jag inte verkar ha något fel i bilen just nu. Har besiktning snart också så om det är en spindelled så lär det visa sig senast då.
Åker Saab 9-3 2.0T -98 förtillfället
Teemu Kaapola - Hallsberg
Teemu Kaapola - Hallsberg
- Barbapappa
- Posts: 90
- Joined: 27 Dec 2003, 13:11
- Location: Göteborg/Sjövik
- Contact:
Kastar mig in i debatten och funderingarna här.
Fick precis besiktigat min Clio Sport 01 och den har gått strax över 6000mil, spindelleden vänster fram var tokslut, det var verkligen nåt av det trasigaste i spindelledsväg jag har sett. Den glappade verkligen åt alla håll, mycket!
När man hissade upp bilen och ryckte med händerna på hjulet så var det ändå svårt att känna glappet (kändes ytterst lite), men på 'skakplattorna' på bilprovningens lyft var det inte mycket att snacka om.
Den klonkade i.a.f. lite redan från köpet förra året till och från när man körde långsamt och bromsade och svängde var det vanligast, kunde dock inte lokalisera felet. Ibland kunde det ske flera gånger varje dag och ibland kunde det gå längre mellan 'klonken'. Även när man svängde åt höger uppe i fart kändes det fel, så nåt var ju på gång men vad visste jag inte.
Köpte i.a.f. en spndelled på Mekonomen för 320:- eller vad det var och fick den monterad, ville man ha en orginal så kunde man naturligtvis inte köpa själva spindelleden löst på renault utan där var man tvungen att köpa hela länkarmen, det suger ju. Spndelleden satt bultad på länkarmen så det var inga konstigheter mer eller mindre bortsett från att den satt hårt fast.
Detta är ju saker som på andra bilar jag har ägt håller något längre än 6000mil (vissa gånger 20000mil längre!), det samma gäller ju avgassystemet som höll ungefär 5500mil innan det rostade av. En gedigen kvalité på bitarna känner jag.
Lycka till.
Fick precis besiktigat min Clio Sport 01 och den har gått strax över 6000mil, spindelleden vänster fram var tokslut, det var verkligen nåt av det trasigaste i spindelledsväg jag har sett. Den glappade verkligen åt alla håll, mycket!
När man hissade upp bilen och ryckte med händerna på hjulet så var det ändå svårt att känna glappet (kändes ytterst lite), men på 'skakplattorna' på bilprovningens lyft var det inte mycket att snacka om.
Den klonkade i.a.f. lite redan från köpet förra året till och från när man körde långsamt och bromsade och svängde var det vanligast, kunde dock inte lokalisera felet. Ibland kunde det ske flera gånger varje dag och ibland kunde det gå längre mellan 'klonken'. Även när man svängde åt höger uppe i fart kändes det fel, så nåt var ju på gång men vad visste jag inte.
Köpte i.a.f. en spndelled på Mekonomen för 320:- eller vad det var och fick den monterad, ville man ha en orginal så kunde man naturligtvis inte köpa själva spindelleden löst på renault utan där var man tvungen att köpa hela länkarmen, det suger ju. Spndelleden satt bultad på länkarmen så det var inga konstigheter mer eller mindre bortsett från att den satt hårt fast.
Detta är ju saker som på andra bilar jag har ägt håller något längre än 6000mil (vissa gånger 20000mil längre!), det samma gäller ju avgassystemet som höll ungefär 5500mil innan det rostade av. En gedigen kvalité på bitarna känner jag.
Lycka till.
Peter Karlsson - Göteborg
Min Clio Sport är såld!
Nu är det Lupo GTI som gäller.
Min Clio Sport är såld!
Nu är det Lupo GTI som gäller.
kanske därfördet sitter rostfritt från fabriken på min Laguna,man lär sig så länge man lever..om det är någon tröst så har jag en jobbarkompis som har en golf 03 som ha lagat sitt avgassystem efter ca 6000mil...Barbapappa wrote: det samma gäller ju avgassystemet som höll ungefär 5500mil innan det rostade av
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
- Barbapappa
- Posts: 90
- Joined: 27 Dec 2003, 13:11
- Location: Göteborg/Sjövik
- Contact:
Nej det kan inte stämma, det är ju en folkvagn och dessa är ju ofelbara.Tony wrote:kanske därfördet sitter rostfritt från fabriken på min Laguna,man lär sig så länge man lever..om det är någon tröst så har jag en jobbarkompis som har en golf 03 som ha lagat sitt avgassystem efter ca 6000mil...Barbapappa wrote: det samma gäller ju avgassystemet som höll ungefär 5500mil innan det rostade av
Peter Karlsson - Göteborg
Min Clio Sport är såld!
Nu är det Lupo GTI som gäller.
Min Clio Sport är såld!
Nu är det Lupo GTI som gäller.
jaBarbapappa wrote:Nej det kan inte stämma, det är ju en folkvagn och dessa är ju ofelbara.Tony wrote:kanske därfördet sitter rostfritt från fabriken på min Laguna,man lär sig så länge man lever..om det är någon tröst så har jag en jobbarkompis som har en golf 03 som ha lagat sitt avgassystem efter ca 6000mil...Barbapappa wrote: det samma gäller ju avgassystemet som höll ungefär 5500mil innan det rostade av
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Man ska vara ytterst försiktig med "pisk"... genom bankning lägger ABS av, pga magnetringen. har sätt flera fall där absen lagt av efter bankningar i framvagnen.Tony wrote:slipa bort skallen på niten,och ge den pisk...Teemu wrote:vet i tusan om det är originalen som sitter, men det är väl inte troligt efter dryga 15000mil på bilen. Nåja, skall plocka av hjulet imorgon och kolla hur det ser ut. Såg att Mekonomen har spindelleder för 425kr. Kanske värt att ringa och kolla vad original kostar... ?
Något tips på hur man enkelt får bort dom gamla ifall att det skulle vara nitat?
angående spindelled den kan ju varit bytt innan dom började sälja dom lösa,jag har en sådan ,bytt förra året efter 7000mil,dock har jag kört 11200 nu och har inget oljud på andra sidan,har bytt allt i framvagnen utom spindelled och hjullager v fram,men lär nog snart åka på det,kanske börjar låta idag bara för jag skriver det
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
ja då kanske man skall låsa in bilen,me dom bra vägarna vi har..man skall inte slå hejvilt med släggan,skulle magnetremsan gå sönder om man slår bort nitarna skall jag nog köpa en gammal amazon lr nått..chh wrote:Man ska vara ytterst försiktig med "pisk"... genom bankning lägger ABS av, pga magnetringen. har sätt flera fall där absen lagt av efter bankningar i framvagnen.Tony wrote:slipa bort skallen på niten,och ge den pisk...Teemu wrote:vet i tusan om det är originalen som sitter, men det är väl inte troligt efter dryga 15000mil på bilen. Nåja, skall plocka av hjulet imorgon och kolla hur det ser ut. Såg att Mekonomen har spindelleder för 425kr. Kanske värt att ringa och kolla vad original kostar... ?
Något tips på hur man enkelt får bort dom gamla ifall att det skulle vara nitat?
angående spindelled den kan ju varit bytt innan dom började sälja dom lösa,jag har en sådan ,bytt förra året efter 7000mil,dock har jag kört 11200 nu och har inget oljud på andra sidan,har bytt allt i framvagnen utom spindelled och hjullager v fram,men lär nog snart åka på det,kanske börjar låta idag bara för jag skriver det
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen