trimmhjälp

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

pettsson
Posts: 13
Joined: 26 Sep 2006, 11:44

trimmhjälp

Post by pettsson »

hej jag har nu fått tag på en 480 turbo motor som jag skall skicka ner gten, men jag undrar vad de finns mer att göra med motorn för att få lite mer prestanda??? jag har iaf börjat med att skicka iväg toppen på portning. men vad kan jag göra mer? var kan man tex hitta kam till den eller är de lättare att skicka iväg den på slippning???
User avatar
Metalhero
Posts: 56
Joined: 08 Sep 2005, 09:52
Location: Vimmerby
Contact:

Post by Metalhero »

Det är ingen rolig motor att trimma eftersom förbränningsrummet sitter i kolven istället för i toppen så det blir rätt varmt. På svenska 480 klubbens hemsida så pratar dom mest om att löda om boxen eller pystrimning. Personligen så föredrar jag ett bra chip framför något av dom alternativen.
Tobias Bernljung #1704
Vimmerby

Renault 5 GTE-T
http://www.garaget.org/Metalhero
pettsson
Posts: 13
Joined: 26 Sep 2006, 11:44

Post by pettsson »

jag var inne på 480klubbn men de var som sagt inget som lockade något större.jaghar tänkt på chip men har hört att de inte finns till det systemet, och sen har jag funderat på en större turbo.
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

slipa om orginalkammen, unichip ...balansera ..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
Jolle_Pborn
Posts: 650
Joined: 04 Oct 2005, 11:23
Location: Köping
Contact:

Post by Jolle_Pborn »

Fixa en s/v40 t4 motor och ett begagnat sprut. Har sett någon r5 som har det och en t4 motor går att klämma ur nästan 300hk utan att öppna den.
Joel Pennerborn, Köping Sporten är såld!
User avatar
Metalhero
Posts: 56
Joined: 08 Sep 2005, 09:52
Location: Vimmerby
Contact:

Post by Metalhero »

Här har dom trimchip till 400 serien. http://www.tuningchip.se/
Tobias Bernljung #1704
Vimmerby

Renault 5 GTE-T
http://www.garaget.org/Metalhero
pettsson
Posts: 13
Joined: 26 Sep 2006, 11:44

Post by pettsson »

tack för svaren. får se vad det blir.en v40 motor hade ju varit ganska kul!
pettsson
Posts: 13
Joined: 26 Sep 2006, 11:44

Post by pettsson »

jag undrar ifall de e någon som vet hur de passar med v40 motorn mot gte. hur passar fästerna, växellåda, drivaxlar osv???
User avatar
Jolle_Pborn
Posts: 650
Joined: 04 Oct 2005, 11:23
Location: Köping
Contact:

Post by Jolle_Pborn »

Tror det inte är någon här som har gjort det bytet. Sen kommer du få säkerligen bygga om allt under huven. Tror inte att motorfästen sitter rätt men det är nog det minsta problemet. Ska du ha t4 motor så blir det nog enklast att ha kvar orginal volvo lådan och sedan bygga därifrån. Sen tillkommer hjulupphängningar m.m. Så kan säga att det inte blir lätt!
Joel Pennerborn, Köping Sporten är såld!
User avatar
Mr. Pink
Posts: 216
Joined: 07 Mar 2003, 21:01
Location: Täby
Contact:

Post by Mr. Pink »

Om hela drivpaketet går ner i motorummet tror jag att det inte blir några större problem. Hjulupphängninger går nog att ha 5:ans orginal.
Problemet tror jag blir...

motorfästen.
skarvning av drivaxlar.
växellinkage.
kopplingslinkage om det nu är hydraulisk koppling på s40.
inkoppling av el.
och sist men inte minst besiktning. :oops:

mvh Johannes
R5 Gt-turbo
Megane ph1 98 2.0 16v
Johannes Edrén #976
Täby
pettsson
Posts: 13
Joined: 26 Sep 2006, 11:44

Post by pettsson »

som sagt om drivpaketet gåt ner så, motorfästerna skall nog inte vara något större problem och inte växellinkage heller. men hur skarvar man drivaxlarna? och besiktningen får bli som det blir, bor man på gotland så 8)
User avatar
Jolle_Pborn
Posts: 650
Joined: 04 Oct 2005, 11:23
Location: Köping
Contact:

Post by Jolle_Pborn »

Det bästa är väl att ta drivaxlar från s/v40 så de passar i diffen. Sen anpassa dom och kapa dom längst ut. Kanske också går att använda hela paketet från volvon med nav och allt och anpassa längden.

Är inte så haj på sånt här, försöker bara ge lite ideer och förslag :wink:
Joel Pennerborn, Köping Sporten är såld!
User avatar
mrMegane
Posts: 204
Joined: 14 Aug 2006, 00:01

Post by mrMegane »

Jolle_Pborn
Fixa en s/v40 t4 motor och ett begagnat sprut. Har sett någon r5 som har det och en t4 motor går att klämma ur nästan 300hk utan att öppna den.
Låter som ett helkul projekt, har du någon länk eller var har du sett den bilen :?:

Nyfiken som få :wink:
Mvh
Paul J - Svea Rike

Vill du mig något utanför topic, skicka pm.
User avatar
Jolle_Pborn
Posts: 650
Joined: 04 Oct 2005, 11:23
Location: Köping
Contact:

Post by Jolle_Pborn »

mrMegane wrote:
Jolle_Pborn
Fixa en s/v40 t4 motor och ett begagnat sprut. Har sett någon r5 som har det och en t4 motor går att klämma ur nästan 300hk utan att öppna den.
Låter som ett helkul projekt, har du någon länk eller var har du sett den bilen :?:

Nyfiken som få :wink:
Tror jag såg den på blocket om jag inte minns fel. Sen var den inte besiktad heller. Tyvärr har jag inte mer info. Men visst hade det vart grymt.

Har själv haft lite funderingar att plocka ner en lagom trimmad s/v40 motor i en ford fiesta från 80 talet. Tänk 400hk och 800kilo bil 8) Sen finns det en s40 som har en motor på 700hk, så kapacitet finns det i dom motorerna! :lol:
Joel Pennerborn, Köping Sporten är såld!
pettsson
Posts: 13
Joined: 26 Sep 2006, 11:44

Post by pettsson »

vet någon hur många hk 5:ans koppling låda tål orginal???
Post Reply