Kylarvätskeproblem på en clio
Moderator: Forumpolisen
Kylarvätskeproblem på en clio
Min kylarvätskenivå ligger under min-sträcket oavsett hur mycket kylarvätska man häller på. Och ja, jag använder ELF.
Saken är den att expansionskärlet aldrig blir helt tomt. Den ligger stadigt strax under min-nivån.
Jag har letat efter läckor utan resultat. Det finns en liten ventil av något slag på en av kylarslangarna nära expansionskärlet ur vilken det sakta droppar lite vätska men efter att i samråd med min Renault/Volvo verkstad tillfälligt sätta igen ventilen fortsatte kylarvätskan att försvinna.
När motorn är varm och man öppnar locket till expansionskärlet forsar kylarvatten in i expansionskärlet och nivår hamnar då på normalninvå.
Till saken hör att när man kör bilen de första 15minutrarna låter det som om det rinner vatten i någon slang inne i kupen. Luft i systemet?
En annan teori jag har är att det läcker kylarvätska i värmepaketet då jag tycker mig känna en svag lukt av kylarvätska från luftventilerna inne i bilen.
Någon som råkat ut för samma problem eller som har tips?
Hur mycket jobb är det att ta sig in till värmepaketet, måste man ta isär instrumentbrädan lr går det att ta sig in underifrån på något sätt.
Tacksam för svar...
Saken är den att expansionskärlet aldrig blir helt tomt. Den ligger stadigt strax under min-nivån.
Jag har letat efter läckor utan resultat. Det finns en liten ventil av något slag på en av kylarslangarna nära expansionskärlet ur vilken det sakta droppar lite vätska men efter att i samråd med min Renault/Volvo verkstad tillfälligt sätta igen ventilen fortsatte kylarvätskan att försvinna.
När motorn är varm och man öppnar locket till expansionskärlet forsar kylarvatten in i expansionskärlet och nivår hamnar då på normalninvå.
Till saken hör att när man kör bilen de första 15minutrarna låter det som om det rinner vatten i någon slang inne i kupen. Luft i systemet?
En annan teori jag har är att det läcker kylarvätska i värmepaketet då jag tycker mig känna en svag lukt av kylarvätska från luftventilerna inne i bilen.
Någon som råkat ut för samma problem eller som har tips?
Hur mycket jobb är det att ta sig in till värmepaketet, måste man ta isär instrumentbrädan lr går det att ta sig in underifrån på något sätt.
Tacksam för svar...
Niklas Samuelsson - Alingsås
Renault Clio 1,4 -99
Renault Clio 1,4 -99