Problem med värme + motortemp.
Moderator: Forumpolisen
-
- Posts: 3
- Joined: 09 Oct 2006, 15:12
Problem med värme + motortemp.
Hej på er alla här..
Har lite problem med våran andra bil..
En Renault Megane -99
vi får ingen rikigt värme i den.. jag bytte temostaten i den och då började tempmätaren pendla.. mellan ca kl 2-4
sen har bilen stått i 1 år (ej i behov av den)
men nu behöver vi den.. så jag tänkte be om lite tips.
jag har även luftat systemet så gott jag kunnat..
Jag kan ju testa att byta teromstat igen, men har ni några andra tips??
Tack för mig.
Har lite problem med våran andra bil..
En Renault Megane -99
vi får ingen rikigt värme i den.. jag bytte temostaten i den och då började tempmätaren pendla.. mellan ca kl 2-4
sen har bilen stått i 1 år (ej i behov av den)
men nu behöver vi den.. så jag tänkte be om lite tips.
jag har även luftat systemet så gott jag kunnat..
Jag kan ju testa att byta teromstat igen, men har ni några andra tips??
Tack för mig.
-
- Posts: 3
- Joined: 09 Oct 2006, 15:12
ok, första steget är ju nu att byta temostat igen och försöka lufta..mange wrote:jag tycker att det låter som du fortfarande har luft i systemet. har du en haynes så borde det stå förklarat i den hur man skall gå till väga.
vad jag förstår så finns det bara en luftnippel.. eller har jag fel??
har luftat ca 15ggr utan resultat
ps, tack för snabba svar
edit. problem fanns även innan jag bytte termostaten första gången.
dock var tempen på exakt kl 3 då.
undrar om inte de där värmepaketen brukar gå sönder om man kör på fel glykol sök lite på på forumet så kanske det står nå mer. Du kan ju alltid prova att spola rent det.
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Om olika sorter (färger) av glykol blandas kan det klumpa ihop sig och täppa till elementen, har jag hört. Om elementet spolas ren med luft+vatten så tar rengörningen bättre, ska helst spolas bakvägen. Se upp så inte det blir för högt tryck om du tillsätter tryckluft till vattnet.
Per Wilhelmsson - Ludvika
-
- Posts: 3
- Joined: 09 Oct 2006, 15:12
japp, då var det fixat
var en del sk*t som kom ut
testade att spola systemet (elementet) och jösses. nu känns det som om man sitter vid en kamin
var superenkelt. tack för alla tips. är toppen med dessa bilforum.
kostnad då, ca 0,50kr för vattnet
hade jag lämnat in bilen hade dom säkert bytt hela skiten
nu är det bara tempen på bilen kvar. dock antar jag att det är luften i systemet som gör detta. ska lufta lite mer.
så tusen tack
var en del sk*t som kom ut
testade att spola systemet (elementet) och jösses. nu känns det som om man sitter vid en kamin
var superenkelt. tack för alla tips. är toppen med dessa bilforum.
kostnad då, ca 0,50kr för vattnet
hade jag lämnat in bilen hade dom säkert bytt hela skiten
nu är det bara tempen på bilen kvar. dock antar jag att det är luften i systemet som gör detta. ska lufta lite mer.
så tusen tack
Har själv tänkt spola ur systemet på min Laguna inför vintern, men hur vår man loss slangarna? Har hört att man ska spola från motorrummet där slangarna går genom torpedväggen och där har jag någon slags koppling med en blå spärrmekanism på. Hur får jag loss den? Har testat både att lyfta och att trycka in den blå spärren samtidigt som jag dragit så hårt att man tror att skiten ska paja. Inget hjälper.
Hur gör jag?
Hur gör jag?