Dags att byta hjlullager?

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
jakgun02
Posts: 47
Joined: 01 Apr 2006, 00:44

Dags att byta hjlullager?

Post by jakgun02 »

Har en Clio 1.4 -00 som det kommer ett missljud nånstans på bakvagnen (på höger sida) från. Det började att yttra sig på så sätt att när man körde lät (från 60-70 km/h och uppåt) det som man körde på för låg växel och att motorn hade för högt varv. Dettta ljud har succesivt blivit högre och högre med tiden (en slags vinande ljud). Nu gjorde jag en lite längre resa och nu har ljudet börjat krypa ned så att det hörs redan vid ca 40-50 km/h. Sen yttrar det sig även så att om jag svänger tvärt åt vänster så låter det högre och om jag svänger åt höger låter det mindre eller ingenting. Själv tycker jag det låter som höger hjullager bak behöver bytas. Vad tror ni?
User avatar
Jolle_Pborn
Posts: 650
Joined: 04 Oct 2005, 11:23
Location: Köping
Contact:

Post by Jolle_Pborn »

Kan det vara något liknande som zebran har? http://forum.clubrenaultsverige.com/vie ... php?t=5575

/joel
Joel Pennerborn, Köping Sporten är såld!
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

tycker det också låter som ett bakhjulslager.... hissa upp bilen och känn på hjulen
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
E___
Posts: 103
Joined: 14 Sep 2005, 16:17

Post by E___ »

japp, låter definitivt som hjullager höger bak. Vid högersväng avlastas det högra lagret, därför det blir tyst :wink:
Post Reply