problem med parkeringsljus
Moderator: Forumpolisen
-
problem med parkeringsljus
hej alla renault vänner.. ja kör dock peugeot men eftersom ingen verkar kunna / vilja hjälpa mig där så frågar jag här
så här är det.. :
halvljuset går ju på automatiskt, men vrider man om till parkeringsljus är det fortfarande halvljus. så vart ligger felet? är det i spaken lr någonstans i lamphållaren? verkar ju va överslag lr nåt. helljuset funkar som det ska.
hur går jag till väga?
så här är det.. :
halvljuset går ju på automatiskt, men vrider man om till parkeringsljus är det fortfarande halvljus. så vart ligger felet? är det i spaken lr någonstans i lamphållaren? verkar ju va överslag lr nåt. helljuset funkar som det ska.
hur går jag till väga?
Det skulle kunna vara fel i spaken (det händer på Renault...) men börja med att leta reda på de reläer som styr ljuset. Det borde vara minst två ett som tänder halvljuset automatiskt och ett som växlar hel/halvljus. Förmodligen finns ett till som tänder ordinarie hel/halvljus, parkeringslyset brukar gå direkt på "spaken". Kopplingsschema är bra att ha! Pröva med att dra ut reläerna och byta plats med något annat som du vet fungerar. Reläer är ganska lika och det brukat stå på hur det fungerar invärtes. Kolla på Biltema det finns inte så många sorter.
Lycka till!
Lycka till!
Håkan Kjellin, Storå