Bye bye.

Babbla om allt eller inget här som inte passar in någon annanstans

Moderator: Forumpolisen

A-K
Posts: 354
Joined: 11 Apr 2004, 19:56
Location: Göteborg

Bye bye.

Post by A-K »

Igår sa jag hejdå till min Clio. Sålde den, så numera bor den i Jönköping.

Så idag ska jag iväg och beställa en helt ny bil. Det blir ingen Renault igen, utan antingen Peugeot 107 eller Toyota Aygo.

Ha det bra allihopa.
Ann-Kathrine Berner - Göteborg
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

å va tråkigt... men du är välkommen hit ändå :D
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
A-K
Posts: 354
Joined: 11 Apr 2004, 19:56
Location: Göteborg

Post by A-K »

mange wrote:å va tråkigt... men du är välkommen hit ändå :D
Tack.

Nu är nya bilen beställd. Blev en Pale blue metallic Toyota Aygo. Med sidolister, som ingen annan verkar köpa till sina, så den kanske blir unik.
Sen Alu fälgar på den också.

Fast kommer sakna min Clio nu ett litet tag.
Ann-Kathrine Berner - Göteborg
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Post by Robin »

Aygon är väl 3cylindrig om ja inte minns fel ?!

Så effekten lär ju inte vara desamma =)

lycka till med nybilen och som sagt så är du välkommen hit ändå ju !
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
User avatar
Steel
Posts: 301
Joined: 06 Apr 2005, 20:01
Location: Alingsås

Post by Steel »

Är den en sån här ?

Image
Johan Stål / Alingsås #1454
Renault Mégane III 1.5 DCI 110hkr
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

Söt. Men jag skulle inte vilja sitta i baksätet och bli påkörd bakifrån :shock: Vad har den för krocksäkerhet i Euro Ncap?
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193

Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

kmfdm wrote:Söt. Men jag skulle inte vilja sitta i baksätet och bli påkörd bakifrån :shock: Vad har den för krocksäkerhet i Euro Ncap?
de e bara att spjärna imot så går de nog bra :D :lol:
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

mange wrote:
kmfdm wrote:Söt. Men jag skulle inte vilja sitta i baksätet och bli påkörd bakifrån :shock: Vad har den för krocksäkerhet i Euro Ncap?
de e bara att spjärna imot så går de nog bra :D :lol:
Plats för lite inovativt tänkande,Airbag bakom ryggen :lol:
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
A-K
Posts: 354
Joined: 11 Apr 2004, 19:56
Location: Göteborg

Post by A-K »

Robin wrote:Aygon är väl 3cylindrig om ja inte minns fel ?!

Så effekten lär ju inte vara desamma =)

lycka till med nybilen och som sagt så är du välkommen hit ändå ju !
68 hk, 3 cyl. Den varvar lägre än min clio gjorde när man kör i 90-120 km/h.
Ann-Kathrine Berner - Göteborg
A-K
Posts: 354
Joined: 11 Apr 2004, 19:56
Location: Göteborg

Post by A-K »

Steel wrote:Är den en sån här ?

Image
Det är exakt den färgen. Fördelen är att den går som miljöbil här i Gbg, så man parkerar gratis på en del ställen. Dessutom drar den bara 0,46l/mil blandad körning.
Ann-Kathrine Berner - Göteborg
A-K
Posts: 354
Joined: 11 Apr 2004, 19:56
Location: Göteborg

Post by A-K »

kmfdm wrote:Söt. Men jag skulle inte vilja sitta i baksätet och bli påkörd bakifrån :shock: Vad har den för krocksäkerhet i Euro Ncap?
Den har 4 stärnor i Euro Ncap. förar o pass krockkudde, sidokrockkuddar och även sidokrockgardiner.

Varför ej sitta i baksätet om man blir påkörd bakifrån?

Den har dessurom Whiplashskydd i framstolarna.
Ann-Kathrine Berner - Göteborg
A-K
Posts: 354
Joined: 11 Apr 2004, 19:56
Location: Göteborg

Post by A-K »

Dennis wrote:
mange wrote:
kmfdm wrote:Söt. Men jag skulle inte vilja sitta i baksätet och bli påkörd bakifrån :shock: Vad har den för krocksäkerhet i Euro Ncap?
de e bara att spjärna imot så går de nog bra :D :lol:
Plats för lite inovativt tänkande,Airbag bakom ryggen :lol:
Inte ens Clion kunde rädda min nacke o rygg från skador när jag körde mot vajerräcke våren 2004 o sen stod i diket.
SÅ man får leva med smärtan. som är olidlig ibland.
Ann-Kathrine Berner - Göteborg
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

Njah, jag såg en på jobbparkeringen, och reagerade över att det var så minimalt avstånd från baksätets ryggstöd till bakluckan. Inte mycket till deformationszon om någon brakar in i bilen...typ en XC90 eller nåt annat monster...men har man aldrig några passagerare i baksätet så spelar det kanske ingen roll. Har sett tuffa ljudbyggen i dessa Toyotor på STHLM´s bilsalong :wink:

Lycka till med nya bilen!
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193

Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
A-K
Posts: 354
Joined: 11 Apr 2004, 19:56
Location: Göteborg

Post by A-K »

kmfdm wrote:Njah, jag såg en på jobbparkeringen, och reagerade över att det var så minimalt avstånd från baksätets ryggstöd till bakluckan. Inte mycket till deformationszon om någon brakar in i bilen...typ en XC90 eller nåt annat monster...men har man aldrig några passagerare i baksätet så spelar det kanske ingen roll. Har sett tuffa ljudbyggen i dessa Toyotor på STHLM´s bilsalong :wink:

Lycka till med nya bilen!
så här står det på deras sida:
AYGO är konstruerad med Toyotas eget säkerhetssystem Minimal Intrusion Cabin System (MICS). Det består i en motståndskraftig karosstruktur som avsevärt minskar risken för personskador. MICS-konstruktionen fungerar efter principen att snabbt ta upp och sprida krockenergin via bilens säkerhetsstruktur, innan kraften når passagerarutrymmet.

Mer än hälften av AYGO:s karosshölje innehåller höghållfasthetsstål, fördelat på strategiska områden för att öka styvheten och bilens förmåga att absorbera krockenergi. Med höghållfasthetsstål nästan fördubblas hållfastheten jämfört med konventionellt stål. En omfattande användning av höghållfasthetsstål ökar inte bara karossens styvhet utan leder också till lägre vikt tack vare att bilplåten kan vara tunnare.

Kör hellre en Aygo än en Smart.

Tror jag blir nöjd. De som köpte min Clio verka nöjda i alla fall.
Ann-Kathrine Berner - Göteborg
Teemu
Posts: 508
Joined: 10 Dec 2005, 00:21
Location: Hallsberg

Post by Teemu »

A-K wrote:
Steel wrote:Är den en sån här ?

Image
Det är exakt den färgen. Fördelen är att den går som miljöbil här i Gbg, så man parkerar gratis på en del ställen. Dessutom drar den bara 0,46l/mil blandad körning.
Gratis parkerandet är nog ett minne blott snart. Har för mig att jag läste något om att det nya regeringen skall skrota den ideén.
Åker Saab 9-3 2.0T -98 förtillfället
Teemu Kaapola - Hallsberg
Post Reply