R5 GTE Med Volvo 440 Turbo Motor

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Ratt
Posts: 2
Joined: 11 Sep 2006, 15:30

R5 GTE Med Volvo 440 Turbo Motor

Post by Ratt »

Tjenna alla.

Har lite funderingar här.

hade tänkt att sätta i en 440 turbo motor i en R5 gte. Men vet inte säkert om det går igenom reg besiktningen, ( för skulle villja åka med den så lagligt som möjligt)

har kolla upp lite siffror å sånt på båda motorerna

R5 gte : 95 Hk, 143 Nm, 70 Kw

440 turbo : 120 Hk, 175 Nm 88 Kw.

sen har jag talat med SBP och dom snacka om att jag bara behövde ha nått intygg från volvo/renault som vissa att r5 gte'n klarade av gravena på vridmomentet och hästkraffterna från 440 turbo motorn.

och sen har jag kollat upp med att R5 gt turbon och R5 gte har samma bromsar och sånt, bara att gte hade en lite snällare motor på 95hk och gt turbon hade 120hk

men då borde jag kunna får igenom en Renault 5 Gte med en 440 turbo motor utan att röra bromsar å sånt, kanske får fixa med avgaskravena.

tänkte om det var nån som var lite mer kunnigare än mig som vet ungifär hur det ligger till om man ska höja effekt å sånt? :?

Mvh Eken
User avatar
Mr. Pink
Posts: 216
Joined: 07 Mar 2003, 21:01
Location: Täby
Contact:

Post by Mr. Pink »

Det finns ett antal gte med 400 turbomotor.
Tyvärr är många av dem inte lagliga vilket innebär motorbyte inför varje besiktning.
Jag försökte förgäves med att eventuellt kunna byta motorn i min gte mot en 16v-maskin (clio och r19 16v). Fick bara snacka med griniga gubbar på bilprovningen som hela tiden idiotförklarade en så den idén gav jag upp. :cry:

Sedan skaffade jag mig en 2l-motor från volvo 400 (110hk) med tanken att behålla orginalinsug och övrig kringutrustning för att få den att slinka igenom besiktningen. Dock kom jag inte så långt eftersom jag hittade en äkta gt-turbo vilket är mer tacksam att jobba med utan att bilprovningen gnäller. (ingen katalysator och insprutning)

Tyvärr tycker jag att det inte är mödan värt att få till det med lagligt motorbyte i gte:n då man måste vara väldigt ihärdig.

Här är i alla fall en länk (dock på tyska) som har med diverse motorer i gte att göra.
http://www.hecomo.de/

Ett tips jag har hört om att få bättre snurr i orginalmotorn är att motera kamaxeln från volvo 480 ES 87 (1,7 107hk).
En sådan kam tillsammans med 2l-snurran hade jag som mål innan.

Angående bromsar kan man enkelt byta fram mot clio 16v.
Okhållare och skivor(238mm mot 259mm). Belägg och bromsok kan man behålla då det är exakt samma på båda bilarna. Tyvärr passar inte orginalfälgarna efteråt.

mvh Johannes.
R5 Gt-turbo
Megane ph1 98 2.0 16v
Johannes Edrén #976
Täby
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

Bromsar tror jag att du blir tvungen att uppdatera efterssom 440 turbomotorn är större och tyngre än GT turbomotorn.

det som gäller är väl att få ett intyg från renault. vilket kanske inte är det lättaste men skam den som ger sig :D

Lycka till och håll oss uppdaterade
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
Wallander
Posts: 16
Joined: 12 Sep 2006, 21:22
Location: Halmstad/Wernamo
Contact:

Post by Wallander »

Kan man inte regga om bilen som ombyggt fordon? Eller vad är kriterierna för det egentligen?
Clio RN 95:a
User avatar
Jolle_Pborn
Posts: 650
Joined: 04 Oct 2005, 11:23
Location: Köping
Contact:

Post by Jolle_Pborn »

Wallander wrote:Kan man inte regga om bilen som ombyggt fordon? Eller vad är kriterierna för det egentligen?
För att få en bil godkänd som ombyggt fordon är det massor som behöver bytas. Bromsar, motor, låda, stötdämpare m.m m.m...Men det går, ex. P-A Johanssons Saab 9-3X4R är godkänd som ett ombyggt fordon. Så då har du ett riktmärke på hur välbyggd en bil ska va och hur många prylar man måste byta för att den ska bli godkänd :roll: För på den är det inte många prylar som är orginal...

/joel
Joel Pennerborn, Köping Sporten är såld!
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

du måste byta en del här står det lite mer om vad som krävs.
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=7966
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
Ratt
Posts: 2
Joined: 11 Sep 2006, 15:30

Post by Ratt »

Nu har jag vart och snackat med Renault och dom sa att dom inte skrev några intyg och att jag skulle vända mej till Vägvärket.. :?
men om nu vägverket skulle skriva ut ett intygg så måste ju dom se bilen med. och det låtter o-rimmligt


Så vete fan hur man ska gå till väga nu. för om man ska ringa till V V så kommer det nog ta ett tag om det äns går att få tag på rätt snubbe som kan de där å så..

Men ska ringa till SBP igen å höra om det går att en vanlig verkstad skriver intygget '' fast jag tror inte det går''

kanske man ska försöka med att rega om den som ombyggd fordon. men de kräver nog en hel del grejer och tid..

har ni några ider ? :)
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

Ratt wrote:Nu har jag vart och snackat med Renault och dom sa att dom inte skrev några intyg och att jag skulle vända mej till Vägvärket.. :?
men om nu vägverket skulle skriva ut ett intygg så måste ju dom se bilen med. och det låtter o-rimmligt


Så vete fan hur man ska gå till väga nu. för om man ska ringa till V V så kommer det nog ta ett tag om det äns går att få tag på rätt snubbe som kan de där å så..

Men ska ringa till SBP igen å höra om det går att en vanlig verkstad skriver intygget '' fast jag tror inte det går''

kanske man ska försöka med att rega om den som ombyggd fordon. men de kräver nog en hel del grejer och tid..

har ni några ider ? :)
skruva bort turbon innan besiktning ,och kör in som sugmotor inte olagligt
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

undrar hur många r5gte med turbomotor som står som inte är besiktigade,kommer frågor hela tiden hit..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
Metalhero
Posts: 56
Joined: 08 Sep 2005, 09:52
Location: Vimmerby
Contact:

Post by Metalhero »

Jo det verkar vara en del. Har sett flera annonser på blocket till och med. Snart är dom vanligare med 4xx motorn än med orginalmotorn. Jag trodde jag skulle vara tämligen ensam när jag började med mitt bygge men där sket man sig i näven. hehe
Tobias Bernljung #1704
Vimmerby

Renault 5 GTE-T
http://www.garaget.org/Metalhero
Post Reply