Unken luft rån AC´n vid start, Laguna 98

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
dragonsailor
Posts: 30
Joined: 05 Apr 2005, 13:59
Location: Sweden

Unken luft rån AC´n vid start, Laguna 98

Post by dragonsailor »

Hej på er

Ett ac-problem, antar jag. Vid uppstart av bilen med ac´n igång kommer ibland en dust unken varm och fuktig luft från ac´n. Varar bara en kort stund innan fräsch luft strömmar genom systemet. Jag misstänker att dräneringsslangarna är igensatta till ac´n, för det finns väl sådana? Det droppar heller ej under bilen som väl är brukligt när ac´n gått t ex en varm sommardag. Letade på forumet men hittade inget bra svar, t ex var dräneringsslangen(na) mynnar under bilen / i motorrummet. Någon nämnde att kupéluftfiltret skall bytas, annars läcker det in i kupén genom luftkanalerna. Det problemet har vi inte.

Någon som vet var drän-kanalerna sitter eller om det är ett annat problem?

Mvh D
Laguna RXE kombidelägare. "Sänkning underlättar barnvagnslastning" :-)
User avatar
chh
Posts: 1451
Joined: 07 Oct 2003, 14:10
Location: överum
Contact:

Post by chh »

Gammalt filter brukar vara orsaken till att det stinker. Bör bytas 1 ggr per år. Efter en pollenrik vår så sätter sig mögel + bakterier i filtret = äckligt, den luften andas man in senare Så det är viktigt att byta filter då och då.
Min bila droppar inte heller, beror på vart slangen tar vägen antar jag.
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
dragonsailor
Posts: 30
Joined: 05 Apr 2005, 13:59
Location: Sweden

Unken luft

Post by dragonsailor »

Okej, då skall vi byta luftfiltret asap. Tycker också att det blåser lite dåligt från mittenutsläppet med ac´n på auto. Kan ju bero på att det är mycket sk*t i det...

Återkommer med resultat asap.


Mvh D
Laguna RXE kombidelägare. "Sänkning underlättar barnvagnslastning" :-)
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

chh wrote:Gammalt filter brukar vara orsaken till att det stinker. Bör bytas 1 ggr per år. Efter en pollenrik vår så sätter sig mögel + bakterier i filtret = äckligt, den luften andas man in senare Så det är viktigt att byta filter då och då.
Min bila droppar inte heller, beror på vart slangen tar vägen antar jag.
min blev det blött under i somras..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Teemu
Posts: 508
Joined: 10 Dec 2005, 00:21
Location: Hallsberg

Post by Teemu »

vår lämnar också lite fukt under bilen om AC:n fått jobba ordentligt.
Åker Saab 9-3 2.0T -98 förtillfället
Teemu Kaapola - Hallsberg
offroader
Posts: 5
Joined: 31 Oct 2006, 19:52

Post by offroader »

Har samma problem i vår Scenic Rx4 trots nytt filter. Monterade däremot bort plastgallret framför framrutan och upptäckte bredvid luftintaget till kupéfläkten en äcklig sörja som väl samlats där se´n 2001. Nu är den borta se´n några dagar, men har ännu inte kunnat konstatera om det var problemet.
Det finns däremot diverse spray m.m. för att rengöra luftsystemet med. Mekonomen hos mig har en apparat man kan låna samtidigt som man köper en burk med nå´t medel som ska fräscha upp systemet och döda alla bakterier. Kostade en tvåhundring nå´nting om jag inte minns fel. Har tänkt prova men inte kommit mig för än...
/Micke
Lidingö
Post Reply