Köpa Laguna II 3.0 -02, med lite småfel ?

Köpråd, hjälp och tips vid köp av Renault.
Ej annonser eller länkar till andra annonser

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
carrier

Köpa Laguna II 3.0 -02, med lite småfel ?

Post by carrier »

Hej!

Funderar på att köpa en Laguna II 3.0 2002 som har gått 8500 mil. Handlaren vill ha 79000kr för denna. Dock så är den importerad från Italien.

Det medföljer datautskrifter från tidigare gjorda servicar, får dock en del luddiga svar från handlaren så som: "Service är gjord ett antal ggr, dock vet jag ej om varje enskild service är gjorde vid exakt rätt tidspunkt."

Frågade om 9000 mils servicen ingår men då svarade han att den inte ingår pga. det otroligt låga priset som är nedsatt från 99000kr.

Vindrutan på förarsidan ska det också vara fel på. Enligt handlaren något elfel som "torde vara ganska lätta och fixa".

Vinterdäck medföljer inte heller. Så det måste jag ju köpa en uppsättning då, med fälgar och allt, samt däcktrycksgivare om jag vill ha såna, med montering osv. som extra kostnad.

I övrigt så ska den vara i bra skick enligt handlaren.

Nu undrar jag vad ni tycker. Är den värd 79000kr med tanke på de punkter jag nämnt ?
Vad kostar 9000 mils servicen ?
Vad rör det sig om för pris om man säger att det blir aktuellt att byta hela motorn till vindrutan ? Kan man demontera dörrsidan själv och fixa detta utan större krångel måntro ?
Vad kostar nya däcktrycksgivare och montering av dessa ?

Saken är den att jag finns nere i sydsverige och bilen i Göteborg så jag har lite svårt att bara springa upp och kolla på bilen hur som helst.
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

det är nog till 100%vajern till sidorutan,(det finns ingen vindruta på sidorna av bilen bara den fram) jag köpte en på skroten och smörjde upp den kostade 1700 med motor och hela kittet...9000 mils service är inte så avancerad,oljebyte div kontroller och filter byten, det som kostar är 12000mils service minst 10000kr går den nog på... angående fälgar köp kompletta finns begagnade sådana för inte allt för många pengar...
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
carrier

Post by carrier »

vad kostar en sån mindre service som den vid 9000 mil på ett ungefär ?
chh

Post by chh »

9000mils service är runt 2500:- hos volvo i stort bara oljebyte. Den stora servicen är vid 6000mil och 12000mil. Däcktrycksgivare kostar ca 500:- st hos Volvo men hos Autofrance eller Ebay är det mycket billigare.

Kolla framvagn och bakvagn, kör över dålig grusväg, skramlar det mycket vara extra försiktig. V6an och 2.2 dieseln har lite mer problem i framvagnen en resten av modellerna pga vikten.
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
carrier

Post by carrier »

tack för hjälpen med svar på mina frågor. då jag frågat ut säljaren lite mer har det framkommit fler brister så jag tror jag skippar bilen. för mycket krångel helt enkelt. kamremmen behöver bytas, plus att "rösten" och menyer osv. är på italienska. och eftersom bilen är så pass billigt enligt handlaren så ingår INTE deras 1 års fri service, 1 års fria olje- och filterbyte samt ej heller en veckas öppet köp.

så på det hela taget hade jag el. ev. annan intresserad köpare behövt göra följande.

byta kamremm, ca 6000kr.
byta fönsterhiss, ca 1000kr.
köpa en uppsättning kompletta vinterhjul, 5-10000kr.
köpa däcktrycksgivare, ca 500kr.
göra 9000 mils service, ca 2500kr.
lämna in bilen för att programmera om rösten till engelska, ca ???

alltså MINST 15000kr extra jag hade fått lägga på bilen då, plus krångel med att kolla upp korrekt mätarställning och service iom. att den är importerad. kan ju vara av intresse för någon som vill pilla lite med bilar kanske, och som tycker att priset är intressant men för min del så får det nog vara.

bilen finns på http://www.blocket.se/vi/8582857.htm och det är Ascend Sweden AB som säljer den.
chh

Post by chh »

Kamem är vid 12.000:- mil. Däcktrycksgivarna är 500:- st ! Att få bilen omproggad till Eng tar 3sekunder när den är på service. Antagligen gör dom det gratis.
carrier

Post by carrier »

just det ja, 12000kr var det och enligt säljaren så bör den bytas nu direkt redan vid 8500 mil. alltså + 6000kr där och 500*4 för däcktrycksgivarna. totalt runt minst 22000kr jag får lägga på bilen då efter att jag köpt den, om jag gjort det alltså.
chh

Post by chh »

Jag skrev lite klantigt, kamrem ska bytas först vid 12.000mil så den ska alltså först bytas om 3000mil.
carrier

Post by carrier »

mjo, men enligt bilhandlaren så behövdes den bytas redan nu. det är vad de har skrivit med i varudeklarationen. och vad jag har förstått så kostar ju själva kamremmsbytet vid 12000 mil ca 6000kr och stora servicen som då ska göras ca 6000kr så det landar ju på nästan 12000kr iaf. om man beräknar att 9000 mils-servicen ändå skulle göras tillsammans med kamremmsbytet.
chh

Post by chh »

ok, om dom säger så kan det betyda att dom är osäkra på miltalet på bilen... :?
carrier

Post by carrier »

funderade också i samma banor. och att de samtidigt importerat bilen och frånsäger sig alla deras utlovade garantier och service osv. i samband med bilköpet låter ju i sammanhanget inte heller så lockande. oavsett pris på bilen så låter det skumt. att sätta 79000kr för en bil och anse priset vara lågt när den sammanlagda summan för en fullt fungerande bil med service och allt blir runt 110000kr är lite lurigt tycker jag. särskilt för en importerad bil som generellt sett bör ligga lite lägre i pris än en "svensksåld".
V6+V6

Post by V6+V6 »

Kamremssatsen kostar 8500 kr på Volvo + Arbetskostnaden knappt 5000 kr, vilket då måste bli ca 13500 kr för BARA kamremsbytet, knappast något annat i servicen vid 12 000 mil.
Dessutom är det 12 000 mil ELLER 5 år, du ska med andra ord byta kamremmen (liksom jag) runt årsskiftet oavsett hur långt bilen har gått.

Även om det är 3000 mil service intervall, bör du byta oljan minst vid var 1500 mil eller 1 gång/år.

9000 mil servicen är endast byte av olja, oljefilter och kupefilter, och avläsning av bilen (om du lämnar den till Volvo).

Kan dock säga att jag är MYCKET nöjd med mina V6or (har en 95:a och en 02:a). Har haft 02:an sedan juni.

Per Johnsson
Laguna II V6 & Espace 2.0 T & Volvo 480 Turbo

Per Johnsson
Post Reply