Utrustningspaket Laguna II -02 -->

Köpråd, hjälp och tips vid köp av Renault.
Ej annonser eller länkar till andra annonser

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
torparn

Utrustningspaket Laguna II -02 -->

Post by torparn »

Hej

Jag har starka funderingar på att köpa en Renault för första ggn i mitt liv. Har läst en hel del här på forumet och kommit fram till att det verkar vara en vettig bil för vettiga pengar.
Kassa framvagnar har väl de flesta bilarna idag..
Nu till frågan -orna, vad innehåller de olika utrustningspaketen på Lagunan? Euroline osv.
Är det någon här inne som har haft några andra problem än framvagnen, elektronikfel eller motorproblem?

Tack på förhand /torparn
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

tror dom flesta lider av samma problem,glapp framvagn,elhissar som går sönder,glapp lyse i klimatorn,limningen till torkaren bak lossnar från glaset.om man öppnar handsfacket på en laguna II står den franska utrustningsbeteckningen ,euroline heter privilege, jag tycker inte man skall köpa med mindre utrustning än euroline,visserligen får man mer finnesser som kan gå sönder men dom är roliga när dom funkar, tex autoavbländning på backspegel,i mitt tycke väldigt bra regnsensor, backradar,handsfreelåsning,jag gillar bilen ,men det gjorde jag inte när massa skitfel dök upp hela tiden ,det gör det inte längre....(hoppas jag inte sa för mycket nu kanske rasar imorgon)
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
chh

Re: Utrustningspaket Laguna II -02 -->

Post by chh »

torparn wrote:Hej

Jag har starka funderingar på att köpa en Renault för första ggn i mitt liv. Har läst en hel del här på forumet och kommit fram till att det verkar vara en vettig bil för vettiga pengar.
Kassa framvagnar har väl de flesta bilarna idag..
Nu till frågan -orna, vad innehåller de olika utrustningspaketen på Lagunan? Euroline osv.
Är det någon här inne som har haft några andra problem än framvagnen, elektronikfel eller motorproblem?

Tack på förhand /torparn
Köp 2.0T Euroline = mest för pengarna + Bästa motorn Renault har i sitt program.
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
torparn

Post by torparn »

hur mycket bränsle slukar de olika motoralternativen? blandad körning..
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

min drar 0,6 1,9dci, dom andra kan nog svara vad deras drar
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

chh

Post by chh »

om jag kör på farthållare och efter skyltarna, ligger den på 7.4 /100Km
annars ligger jag på 8.3 / 100km. Då ska tas i beaktande, att jag kör automat.
:)
chh

Post by chh »

:D När jag ligger på Autobahn i 250Km/h blir det helt andra siffror hehe :shock: 8)
Stymie
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg

Post by Stymie »

Laguna 1.9dci Sedan

Landsväg 0,39-0,45 l/mil
Blandat 0,49-0,5 l/mil
Motorväg (host host... 120 km/h) 0,51 l/mil
Stad, brukar aldrig köa :-)

Jag är "lättfotad" och bromsar hårt men mycket sällan... 6:an i ända ner till 70 knyck.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

Stymie wrote:Laguna 1.9dci Sedan

Landsväg 0,39-0,45 l/mil
Blandat 0,49-0,5 l/mil
Motorväg (host host... 120 km/h) 0,51 l/mil
Stad, brukar aldrig köa :-)

Jag är "lättfotad" och bromsar hårt men mycket sällan... 6:an i ända ner till 70 knyck.
det var ju inga dåliga siffror du hittat har du alltid nerförbacke,:) sedan kanske du kör smaldäck/högrofil och litar på färddatorns lögner...skiljer ca 5 liter på datorns förbrukning och bilens (det blir ca 10mil landsväg, ja lr nästan 13 om man tar din förbrukning). vad är blandat för dig om du aldig kör i stan :?: renault uppger ca 0,5/0,6/0,7.....

Stymie
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg

Post by Stymie »

Hehe, det stod inget om skryttråd i rubriken.

Nä... eftersom min färddator ljög jämt innan den var på service tog jag mig friheten att mäta antalet körda mil kontra tankad volym :-). Så därför sitter jag och skrattar när jag kikar på soppamätaren. Nästan så att man glömmer bort hur man tankar, tur att man har en törstigare bensinare också.

Angående blandad körning så bor jag i ett villaområde i utkanten av stan och åker blandad 50 & 70 väg med ett par trafikljus samt några rondeller innan jag kommer till jobbet. Å så är det delvis nedförsbacke... på vägen hem är det uppför alltså. Sällan några stillastående köer i alla fall.

De flesta personer vet inte ett sk*t om hur man kör snålt eller ens tar hand om bilar. ;-). Kanske värt en egen tråd :-)

Grannens V70 2,4D drar 0,6 på landsväg, det ska man ju kunna bräcka i alla lägen!
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

Stymie wrote:Hehe, det stod inget om skryttråd i rubriken.

De flesta personer vet inte ett sk*t om hur man kör snålt ..Nästan så att man glömmer bort hur man tankar
veta är en sak,kunna "gubbköra"är en annan,jag lyckas inte med det,bla blir jag så jävla irriterad på 2+1 vägarna här,nog fan kommer man ifatt någon som håller 90 när man ligger farthållare i 110-120,(på 110 väg) lr så "måste" man blåsa om någon lastbil innan det blir enfiligt för man vill ju inte sota igen.. en dag kom jag ifatt någon som kom upp i 75... :twisted: kanske för att det regnade lite(kan ju få vattenplaning har jag hört? ) ,men inte mer än att jag inte märkte något i 140 med mina 225or... jag skulle spara mycket soppa på att vägverket bygger motorväg istället för den jävla nödlösningen 2+1...jag vet åxå att stora däck med låg profil kräver soppa minst 0,5dl på min kombi, den drar tex mindre med vinterdäcken...... Du kanske inte kör så långt heller eftersom du nästan glömmer, jag har 6,7mil enkel till jobbet,och oftast går den med 5 vuxna minst halva vägen...så det sjunker ganska fort ändå.....

Teemu

Post by Teemu »

Våran Laguna 3.0V6 Touring Initiale går att köra under litern i ren stadstrafik om man ger sig f-n på det. Men oftast ligger vi runt 1,2-1,3 i ren stadstrafik med automatlåda. Landsväg går att åka runt 0,75-0,80
Åker Saab 9-3 2.0T -98 förtillfället
Teemu Kaapola - Hallsberg
Post Reply