Nya drivaxlar som inte håller

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Banane

Nya drivaxlar som inte håller

Post by Banane »

Har en Megane 1,6 RN 1998

Köpte drivaxlar (ej orginal) från en firma som säljer Renaultdelar till fördelaktiga priser jämfört med Bilia.

Min verkstad monterade den högra vid 10155 mil och den vänstra vid 10585 mil. Jag har kvittona kvar på jobbet etc.

Saken är den att nu när bilen rullat ca 11850 mil o nu är otroligt nog drivknutarna kass igen på bägge sidor!

Vad kan jag göra, har lagt ut en massa pengar på delar och jobb och det är rent skräp... vad skall jag göra o vad har jag för chanser att få ersättning?

Skall kontakta bildelsfirman imorgon o se vad de säger.

Och jag jag har kört lungt och städat hela tiden, vill spara både på bilen o på soppan.
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

jag kan inte förstå att dom första tog slut efter 10000mil låter åxå konstigt...
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
mrMegane

Re: Nya drivaxlar som inte håller

Post by mrMegane »

Banane wrote:Köpte drivaxlar...
Min verkstad monterade den högra vid 10155 mil och den vänstra vid 10585 mil. Jag har kvittona kvar på jobbet etc.

Saken är den att nu när bilen rullat ca 11850 mil o nu är otroligt nog drivknutarna kass igen på bägge sidor!
Tony wrote:jag kan inte förstå att dom första tog slut efter 10000mil låter åxå konstigt...
Men är det verkligen drivaxlarna som gått sönder, jag tycker iaf att det står drivknutar och det är rätt stor skillnad på en drivaxel och en drivknut :wink:

Har aldrig hört att någon bytt drivaxlarna för att drivknutarna är slut :shock:

Har verkstaden debiterat drivaxlar för att drivknutarna är slut, skulle jag om jag var i dina kläder aldrig anlita dom mer :!:
För då har verkstadsgubbarna lurat upp dig i Sveriges högsta träd :twisted:

Ang Drivknutar så går de sönder tämligen omgående bara damasken är skadad och då har det inget att göra med miltalet sedan bytet.
Så om du har kört på nåt eller har felaktigt monterade damasker så är du rökt iaf, även fast du har nybytta drivknutar.
Mvh
Paul J - Svea Rike

Vill du mig något utanför topic, skicka pm.
Banane

Post by Banane »

Det är så himla smart konstruerat att det inte går att byta endast knuten utan den är integrerad med axeln..

Damaskerna är hela osv. Delarna dvs kompletta drivaxlar inkl knutar köpte jag själv o anlitade mek för att göra jobbet o de utförde jobbet utan anmärkning.

Att orginal bara håller 10000mil är inget ovanligt på biltypen.

Men att knutarna bara håller ca 1500mil är ju skandal.

Det jag undrar är vad jag har för chanser att bli kompenserad av bildelsförsäljaren, förslag på taktik etc.

mrMegane wrote:
Banane wrote:Köpte drivaxlar...

Tony wrote:jag kan inte förstå att dom första tog slut efter 10000mil låter åxå konstigt...
Men är det verkligen drivaxlarna som gått sönder, jag tycker iaf att det står drivknutar och det är rätt stor skillnad på en drivaxel och en drivknut :wink:

Har aldrig hört att någon bytt drivaxlarna för att drivknutarna är slut :shock:

Har verkstaden debiterat drivaxlar för att drivknutarna är slut, skulle jag om jag var i dina kläder aldrig anlita dom mer :!:
För då har verkstadsgubbarna lurat upp dig i Sveriges högsta träd :twisted:

Ang Drivknutar så går de sönder tämligen omgående bara damasken är skadad och då har det inget att göra med miltalet sedan bytet.
Så om du har kört på nåt eller har felaktigt monterade damasker så är du rökt iaf, även fast du har nybytta drivknutar.
mrMegane

Post by mrMegane »

Banane wrote:Det är så himla smart konstruerat att det inte går att byta endast knuten utan den är integrerad med axeln..

Damaskerna är hela osv. Delarna dvs kompletta drivaxlar inkl knutar köpte jag själv o anlitade mek för att göra jobbet o de utförde jobbet utan anmärkning.

Att orginal bara håller 10000mil är inget ovanligt på biltypen.

Men att knutarna bara håller ca 1500mil är ju skandal.

Det jag undrar är vad jag har för chanser att bli kompenserad av bildelsförsäljaren, förslag på taktik etc.
Vilken himla mupp -konstruktion :twisted::twisted::twisted::twisted::twisted:

Skulle ta ett ordentligt tag om försäljarens slips ifall jag var i dina kläder, skandal och helmupp lösning för drivknutarna.
Mvh
Paul J - Svea Rike

Vill du mig något utanför topic, skicka pm.
Thomas A

Post by Thomas A »

Mina drivknutar har gått 20,000 mil. Inga problem. Är det en skillnad på 1.6 RN och 1.6 16V drivknutar?
Dennis
Forumpolis

Post by Dennis »

Kan ju vara något motorfäste som är trasigt som gör att motorn antingen hoppar runt och orsakar ljudet eller knäcker drivknutarna.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Post Reply