Besiktad MVG - men vad betyder de olika värdena?

Babbla om allt eller inget här som inte passar in någon annanstans

Moderator: Forumpolisen

User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Besiktad MVG - men vad betyder de olika värdena?

Post by kmfdm »

Hej!

Idag fick farbror Lasse (50+) på besiktningen en bra början på sin dag! Jag med! Haglande positiva omdömen hör kanske inte till vanligheten när man är hos bilprovningen? Åh, tuff bil! Du tar väl hand om den ser jag! Den är välskött. Extra rostskydd också...Passade på att fråga om det brukade vara mycket fel på Renault, men icke... :)
Annat lät det förra året. Då besiktade nog Kritiska Krille min bil..."varför sänka bilen", mutter mutter..Jag kör Volvo jag. Osänkt.
Men, det var tur att jag bytte p-ljusen igår. Passade på att fråga vilken färg man fick ha på ljusen. Vitt och gult. Allt annat är - NOT!!!

Så, till de kryptiska förkortningarna på de olika värdena man mäter!
CO och CO 2500 är ju koloxidhalten, inte sant? HC - vad står det för???
Lambda har väl med katalysatorn att göra - avgasreningen???
Varför jag frågar om HC-värdet är att jag ser att det har ökat från 021-035 till 060 nu, och gränsvärdet är ju 100. Nyfiken på vad det kan bero på. Nån som vet?
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193

Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
User avatar
micke_011
Posts: 61
Joined: 10 Aug 2006, 13:46
Location: söderköping

Post by micke_011 »

med risk för att vara o/t så..

intressant nog listar motormännen i dag en lista över fel på nybilar, och där dyker renault upp i mindre smickrande sammanhang..

"Nya bilar har få fel

De nya bilar som säljs i Sverige har få fel. Det visar organisationen Motormännens andra nybilsenkät för året. Renault Mègane tillhör dock undantagen.
Link: http://di.se/Avdelningar/Artikel.aspx?O ... 4%5c198544"
micke åhrén

medlem #1819 (tror jag)
honda accord 2,4 type s -06
volvo v70 ii 2,5ft -10
Spiff
Posts: 597
Joined: 08 Dec 2002, 14:27
Location: Karlskrona/Hasslö

Post by Spiff »

Med tanke på avgasvärderna motorn kanske inte var lika varm som förra gången mycket viktigt för att det ska bli bra värden..
Jens Håkansson - Charlscrown
Vä sjutii töööbo...(tvau komma fäm Tee) Invidia by Streetpower
User avatar
Erik R19X
Posts: 260
Joined: 07 Nov 2005, 21:52

Post by Erik R19X »

HC = oförbrända kolväten. Ökar vid dålig förbränning eller fet blandning
Lambda är ett mått på luftöverskottet i avgaserna. 1.000= syremängden precis lagom att oxidera allt kol och väte. Optimalt för katalysatorns funktion.
>1: Syreöverskott dvs mager blandning, ökande NOx (kväveoxider)
<1: syreunderskott dvs rik blandning, ökande HC-utsläpp
På engelska kallas lambdasonden för oxygen sensor, ett klart smartare namn!
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

Erik R19X wrote:HC = oförbrända kolväten. Ökar vid dålig förbränning eller fet blandning
Lambda är ett mått på luftöverskottet i avgaserna. 1.000= syremängden precis lagom att oxidera allt kol och väte. Optimalt för katalysatorns funktion.
>1: Syreöverskott dvs mager blandning, ökande NOx (kväveoxider)
<1: syreunderskott dvs rik blandning, ökande HC-utsläpp
På engelska kallas lambdasonden för oxygen sensor, ett klart smartare namn!
Tack Erik! Värdefull info om vad värdena står för. Dé var klartext det! Tack! Dålig förbränning, eller fet blandning - har bilen ämnesomsättningsproblem :shock: Behöver lite mera klartext..vad orsakar dålig förbränning å fet blandning? Lägg dig på grym nybörjarnivå, för det där med förbränningsmotorer är pokus-hokus för mig.
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193

Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
User avatar
mrMegane
Posts: 204
Joined: 14 Aug 2006, 00:01

Post by mrMegane »

kmfdm wrote:Behöver lite mera klartext..vad orsakar dålig förbränning å fet blandning? Lägg dig på grym nybörjarnivå...
Att katalysatorn har arbetstemperatur :!:

Med ett fräscht luftfilter, liksom ett par fräscha tändstift kommer man långt. Tändkablarna icke att förakta, men de håller betydligt längre än ett par tändstift.
Vilken olja man kör på dvs häller i motorn spelar roll när det kommer till avgasvärden, men nu försvinner vi nog långt bort från nybörjarnivån så att säga.

Väldigt viktigt är också att avgassystemet är tätt och helt, annars riskerar du att få med oförbränt syre till mätpunkten dvs slutröret.

En lamdasond/givare kan ha fått hicka, dock säkert vanligare på andra märken.
Har bytt en del på BMW och sedan nollat genom att ha pluspolen (på batteriet) borta dryga halvtimmen.
Mvh
Paul J - Svea Rike

Vill du mig något utanför topic, skicka pm.
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

mrMegane wrote:
kmfdm wrote:Behöver lite mera klartext..vad orsakar dålig förbränning å fet blandning? Lägg dig på grym nybörjarnivå...
Att katalysatorn har arbetstemperatur :!:

Med ett fräscht luftfilter, liksom ett par fräscha tändstift kommer man långt. Tändkablarna icke att förakta, men de håller betydligt längre än ett par tändstift.
Vilken olja man kör på dvs häller i motorn spelar roll när det kommer till avgasvärden, men nu försvinner vi nog långt bort från nybörjarnivån så att säga.

Väldigt viktigt är också att avgassystemet är tätt och helt, annars riskerar du att få med oförbränt syre till mätpunkten dvs slutröret.

En lamdasond/givare kan ha fått hicka, dock säkert vanligare på andra märken.
Har bytt en del på BMW och sedan nollat genom att ha pluspolen (på batteriet) borta dryga halvtimmen.
Luftfilter byttes förra året.
Tändstiften har bara någon vecka på nacken, och oljan byttes i våras. Elf Excellium 5w 40 dricker hon, och det är väl gott nog? Sportavgassystemet är från 2005, rostfritt - väldigt helt och håller tätt. Kissekatten är däremot rostig, men det frågade jag Lasse på bilprovningen om, och han sade: BYT NÄR VI SÄGER TILL DIG. Så, då väntar vi...

Kan det spela roll att man ofta kör korta sträckor med bilen kanske?
Tack för svar - vet lite om motorer, men skruvar inte själv :?
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193

Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Det är nyttigt att "damma ut den" riktigt imellanåt,motorvägskörning i 160km/h sedan är det viktigt att ha ordentlig drifttemp för att få bra HCvärde. kylfläkten skall ha startat 2ggr då den står på tomgång vid mätningen, står det i anvisningarna.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
User avatar
mrMegane
Posts: 204
Joined: 14 Aug 2006, 00:01

Post by mrMegane »

kmfdm wrote:...man ofta kör korta sträckor med bilen kanske?...
Riktigt korta körsträckor är bland det sämsta man kan utsätta sin bil för.
Mvh
Paul J - Svea Rike

Vill du mig något utanför topic, skicka pm.
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

Hmmm...okey, då får det bli "långkörning" på helgerna då, det är ju inte lätt att "damma ur henne" när man bara har 13 km enkel resa till jobbet, och 70-90 km/h hastighetsbegränsning plus fartkameror.

Dennis! Är det idé att bjussa henne på lite STP injection cleaner, eller är det slöseri?
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193

Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
User avatar
Johan
Posts: 1671
Joined: 13 Feb 2005, 11:22
Location: Säffle

Post by Johan »

Spridar rengörning gör nog gott.
:)
Johan Larsson, Säffle
Äger bara Renault, sist jag räknade dem var de elva.
http://www.youtube.com/watch?v=P6YLm--b ... re=related
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Injektioncleaner är bra :!: Men det finns många "sportdrycker" som inte lever upp till budskapet :x den enda Asterixdryck som funkar av de jag provat är Redline SI-1 Complete fuelsysem cleaner, den rengör och smörjer :)
För enbart rengörning så funkar det utmärkt att tanka 20-25% etanol i en tankning,men bränsletryckregulator,pump,m.m behöver ju smörjning.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
User avatar
Johan
Posts: 1671
Joined: 13 Feb 2005, 11:22
Location: Säffle

Post by Johan »

Angående spridar rengörning och motor med bra avgas värden.
Läste ett service meddelande till R30 TX, om det var svårt att justera CO-halten. Så skulle man varva upp motorn till 2000varv/min och hälla en flaska spridar rengörning på mängdskivan så det rinner in i insuget, man ska hälla försiktigt.
Detta gjorde jag en gång det gick bra. Men det stod inget om den kraftiga rökutveklingen från avgasröret. :shock:
Trodde att traktens kråkor och skator ramlade döda ned från träden.
Tur att jag inte bor i tätbebyggt område med känsliga grannar.
Dagen efter var det besiktning med finfina värden. :D
Johan Larsson, Säffle
Äger bara Renault, sist jag räknade dem var de elva.
http://www.youtube.com/watch?v=P6YLm--b ... re=related
User avatar
fuzzion
Forumpolis
Posts: 1480
Joined: 30 Mar 2004, 18:59
Location: Norrköping
Contact:

Post by fuzzion »

Jaså var det därifrån som röken kom? :)
Johan Nilsson

Mégane Coupé 2,0 16v -97
Mégane II Touring Dynamique 1,6 16v -09
Megane IV Sport Tourer 1,2 TCe 130 -17
User avatar
Johan
Posts: 1671
Joined: 13 Feb 2005, 11:22
Location: Säffle

Post by Johan »

fuzzion wrote:Jaså var det därifrån som röken kom? :)
Det var sommaren 1998. :lol:
Johan Larsson, Säffle
Äger bara Renault, sist jag räknade dem var de elva.
http://www.youtube.com/watch?v=P6YLm--b ... re=related
Post Reply