Besiktad MVG - men vad betyder de olika värdena?
Moderator: Forumpolisen
Besiktad MVG - men vad betyder de olika värdena?
Hej!
Idag fick farbror Lasse (50+) på besiktningen en bra början på sin dag! Jag med! Haglande positiva omdömen hör kanske inte till vanligheten när man är hos bilprovningen? Åh, tuff bil! Du tar väl hand om den ser jag! Den är välskött. Extra rostskydd också...Passade på att fråga om det brukade vara mycket fel på Renault, men icke...
Annat lät det förra året. Då besiktade nog Kritiska Krille min bil..."varför sänka bilen", mutter mutter..Jag kör Volvo jag. Osänkt.
Men, det var tur att jag bytte p-ljusen igår. Passade på att fråga vilken färg man fick ha på ljusen. Vitt och gult. Allt annat är - NOT!!!
Så, till de kryptiska förkortningarna på de olika värdena man mäter!
CO och CO 2500 är ju koloxidhalten, inte sant? HC - vad står det för???
Lambda har väl med katalysatorn att göra - avgasreningen???
Varför jag frågar om HC-värdet är att jag ser att det har ökat från 021-035 till 060 nu, och gränsvärdet är ju 100. Nyfiken på vad det kan bero på. Nån som vet?
Idag fick farbror Lasse (50+) på besiktningen en bra början på sin dag! Jag med! Haglande positiva omdömen hör kanske inte till vanligheten när man är hos bilprovningen? Åh, tuff bil! Du tar väl hand om den ser jag! Den är välskött. Extra rostskydd också...Passade på att fråga om det brukade vara mycket fel på Renault, men icke...

Annat lät det förra året. Då besiktade nog Kritiska Krille min bil..."varför sänka bilen", mutter mutter..Jag kör Volvo jag. Osänkt.
Men, det var tur att jag bytte p-ljusen igår. Passade på att fråga vilken färg man fick ha på ljusen. Vitt och gult. Allt annat är - NOT!!!
Så, till de kryptiska förkortningarna på de olika värdena man mäter!
CO och CO 2500 är ju koloxidhalten, inte sant? HC - vad står det för???
Lambda har väl med katalysatorn att göra - avgasreningen???
Varför jag frågar om HC-värdet är att jag ser att det har ökat från 021-035 till 060 nu, och gränsvärdet är ju 100. Nyfiken på vad det kan bero på. Nån som vet?
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193
Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193
Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
med risk för att vara o/t så..
intressant nog listar motormännen i dag en lista över fel på nybilar, och där dyker renault upp i mindre smickrande sammanhang..
"Nya bilar har få fel
De nya bilar som säljs i Sverige har få fel. Det visar organisationen Motormännens andra nybilsenkät för året. Renault Mègane tillhör dock undantagen.
Link: http://di.se/Avdelningar/Artikel.aspx?O ... 4%5c198544"
intressant nog listar motormännen i dag en lista över fel på nybilar, och där dyker renault upp i mindre smickrande sammanhang..
"Nya bilar har få fel
De nya bilar som säljs i Sverige har få fel. Det visar organisationen Motormännens andra nybilsenkät för året. Renault Mègane tillhör dock undantagen.
Link: http://di.se/Avdelningar/Artikel.aspx?O ... 4%5c198544"
micke åhrén
medlem #1819 (tror jag)
honda accord 2,4 type s -06
volvo v70 ii 2,5ft -10
medlem #1819 (tror jag)
honda accord 2,4 type s -06
volvo v70 ii 2,5ft -10
HC = oförbrända kolväten. Ökar vid dålig förbränning eller fet blandning
Lambda är ett mått på luftöverskottet i avgaserna. 1.000= syremängden precis lagom att oxidera allt kol och väte. Optimalt för katalysatorns funktion.
>1: Syreöverskott dvs mager blandning, ökande NOx (kväveoxider)
<1: syreunderskott dvs rik blandning, ökande HC-utsläpp
På engelska kallas lambdasonden för oxygen sensor, ett klart smartare namn!
Lambda är ett mått på luftöverskottet i avgaserna. 1.000= syremängden precis lagom att oxidera allt kol och väte. Optimalt för katalysatorns funktion.
>1: Syreöverskott dvs mager blandning, ökande NOx (kväveoxider)
<1: syreunderskott dvs rik blandning, ökande HC-utsläpp
På engelska kallas lambdasonden för oxygen sensor, ett klart smartare namn!
Tack Erik! Värdefull info om vad värdena står för. Dé var klartext det! Tack! Dålig förbränning, eller fet blandning - har bilen ämnesomsättningsproblemErik R19X wrote:HC = oförbrända kolväten. Ökar vid dålig förbränning eller fet blandning
Lambda är ett mått på luftöverskottet i avgaserna. 1.000= syremängden precis lagom att oxidera allt kol och väte. Optimalt för katalysatorns funktion.
>1: Syreöverskott dvs mager blandning, ökande NOx (kväveoxider)
<1: syreunderskott dvs rik blandning, ökande HC-utsläpp
På engelska kallas lambdasonden för oxygen sensor, ett klart smartare namn!

"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193
Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193
Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
Att katalysatorn har arbetstemperaturkmfdm wrote:Behöver lite mera klartext..vad orsakar dålig förbränning å fet blandning? Lägg dig på grym nybörjarnivå...

Med ett fräscht luftfilter, liksom ett par fräscha tändstift kommer man långt. Tändkablarna icke att förakta, men de håller betydligt längre än ett par tändstift.
Vilken olja man kör på dvs häller i motorn spelar roll när det kommer till avgasvärden, men nu försvinner vi nog långt bort från nybörjarnivån så att säga.
Väldigt viktigt är också att avgassystemet är tätt och helt, annars riskerar du att få med oförbränt syre till mätpunkten dvs slutröret.
En lamdasond/givare kan ha fått hicka, dock säkert vanligare på andra märken.
Har bytt en del på BMW och sedan nollat genom att ha pluspolen (på batteriet) borta dryga halvtimmen.
Mvh
Paul J - Svea Rike
Vill du mig något utanför topic, skicka pm.
Paul J - Svea Rike
Vill du mig något utanför topic, skicka pm.
Luftfilter byttes förra året.mrMegane wrote:Att katalysatorn har arbetstemperaturkmfdm wrote:Behöver lite mera klartext..vad orsakar dålig förbränning å fet blandning? Lägg dig på grym nybörjarnivå...
Med ett fräscht luftfilter, liksom ett par fräscha tändstift kommer man långt. Tändkablarna icke att förakta, men de håller betydligt längre än ett par tändstift.
Vilken olja man kör på dvs häller i motorn spelar roll när det kommer till avgasvärden, men nu försvinner vi nog långt bort från nybörjarnivån så att säga.
Väldigt viktigt är också att avgassystemet är tätt och helt, annars riskerar du att få med oförbränt syre till mätpunkten dvs slutröret.
En lamdasond/givare kan ha fått hicka, dock säkert vanligare på andra märken.
Har bytt en del på BMW och sedan nollat genom att ha pluspolen (på batteriet) borta dryga halvtimmen.
Tändstiften har bara någon vecka på nacken, och oljan byttes i våras. Elf Excellium 5w 40 dricker hon, och det är väl gott nog? Sportavgassystemet är från 2005, rostfritt - väldigt helt och håller tätt. Kissekatten är däremot rostig, men det frågade jag Lasse på bilprovningen om, och han sade: BYT NÄR VI SÄGER TILL DIG. Så, då väntar vi...
Kan det spela roll att man ofta kör korta sträckor med bilen kanske?
Tack för svar - vet lite om motorer, men skruvar inte själv

"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193
Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193
Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
Det är nyttigt att "damma ut den" riktigt imellanåt,motorvägskörning i 160km/h sedan är det viktigt att ha ordentlig drifttemp för att få bra HCvärde. kylfläkten skall ha startat 2ggr då den står på tomgång vid mätningen, står det i anvisningarna.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Hmmm...okey, då får det bli "långkörning" på helgerna då, det är ju inte lätt att "damma ur henne" när man bara har 13 km enkel resa till jobbet, och 70-90 km/h hastighetsbegränsning plus fartkameror.
Dennis! Är det idé att bjussa henne på lite STP injection cleaner, eller är det slöseri?
Dennis! Är det idé att bjussa henne på lite STP injection cleaner, eller är det slöseri?
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193
Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193
Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
Spridar rengörning gör nog gott.


Johan Larsson, Säffle
Äger bara Renault, sist jag räknade dem var de elva.
http://www.youtube.com/watch?v=P6YLm--b ... re=related
Äger bara Renault, sist jag räknade dem var de elva.
http://www.youtube.com/watch?v=P6YLm--b ... re=related
Injektioncleaner är bra
Men det finns många "sportdrycker" som inte lever upp till budskapet
den enda Asterixdryck som funkar av de jag provat är Redline SI-1 Complete fuelsysem cleaner, den rengör och smörjer
För enbart rengörning så funkar det utmärkt att tanka 20-25% etanol i en tankning,men bränsletryckregulator,pump,m.m behöver ju smörjning.



För enbart rengörning så funkar det utmärkt att tanka 20-25% etanol i en tankning,men bränsletryckregulator,pump,m.m behöver ju smörjning.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Angående spridar rengörning och motor med bra avgas värden.
Läste ett service meddelande till R30 TX, om det var svårt att justera CO-halten. Så skulle man varva upp motorn till 2000varv/min och hälla en flaska spridar rengörning på mängdskivan så det rinner in i insuget, man ska hälla försiktigt.
Detta gjorde jag en gång det gick bra. Men det stod inget om den kraftiga rökutveklingen från avgasröret.
Trodde att traktens kråkor och skator ramlade döda ned från träden.
Tur att jag inte bor i tätbebyggt område med känsliga grannar.
Dagen efter var det besiktning med finfina värden.
Läste ett service meddelande till R30 TX, om det var svårt att justera CO-halten. Så skulle man varva upp motorn till 2000varv/min och hälla en flaska spridar rengörning på mängdskivan så det rinner in i insuget, man ska hälla försiktigt.
Detta gjorde jag en gång det gick bra. Men det stod inget om den kraftiga rökutveklingen från avgasröret.

Trodde att traktens kråkor och skator ramlade döda ned från träden.
Tur att jag inte bor i tätbebyggt område med känsliga grannar.
Dagen efter var det besiktning med finfina värden.

Johan Larsson, Säffle
Äger bara Renault, sist jag räknade dem var de elva.
http://www.youtube.com/watch?v=P6YLm--b ... re=related
Äger bara Renault, sist jag räknade dem var de elva.
http://www.youtube.com/watch?v=P6YLm--b ... re=related
Det var sommaren 1998.fuzzion wrote:Jaså var det därifrån som röken kom?

Johan Larsson, Säffle
Äger bara Renault, sist jag räknade dem var de elva.
http://www.youtube.com/watch?v=P6YLm--b ... re=related
Äger bara Renault, sist jag räknade dem var de elva.
http://www.youtube.com/watch?v=P6YLm--b ... re=related