Högtalarstorlek på Megane 03-
Moderator: Forumpolisen
Högtalarstorlek på Megane 03-
Tjena är inte ashet på billjud nån som snabbt kan säga va de e för storlek på högtalarna i dörrarna på megane, har de där dåliga orginalhögtalarna.
om man bara vill ha lite fylligare ljud med mer kraft o bas räcker de med att byta till bättre högtalare eller måste man byta ut stereon oxå? är ju en jäkla prisskillnad då har jag förstått...
tacksam för svar!
om man bara vill ha lite fylligare ljud med mer kraft o bas räcker de med att byta till bättre högtalare eller måste man byta ut stereon oxå? är ju en jäkla prisskillnad då har jag förstått...
tacksam för svar!
spontant så är det alltid en bra idé att börja med ett byte av högtalarelement, i en renault eller en honda. sedan har jag läst på pioneers hemsida att originalelementen är 5 1/4", så inga stora saker mao.
att byta stereoenheten är ju i sig inga stora saker, men om du däremot vill ha stöd för rattknappar och display så är ju det en annan sak, men det går också att lösa, priser skiftar från 7-800 till 15-1600 såvitt jag läst. det finns en hel del info i http://forum.clubrenaultsverige.com/vie ... php?t=4946.
att byta stereoenheten är ju i sig inga stora saker, men om du däremot vill ha stöd för rattknappar och display så är ju det en annan sak, men det går också att lösa, priser skiftar från 7-800 till 15-1600 såvitt jag läst. det finns en hel del info i http://forum.clubrenaultsverige.com/vie ... php?t=4946.
micke åhrén
medlem #1819 (tror jag)
honda accord 2,4 type s -06
volvo v70 ii 2,5ft -10
medlem #1819 (tror jag)
honda accord 2,4 type s -06
volvo v70 ii 2,5ft -10
Okej tack!! ska försöka ta bort plasten vid högtalarna nu, fanns en liten skiss på hur de såg ut på pioneers hemsida. någon som tagit bort plasten framför högtalaren får gärna berätta hur dom gjort. vet inte om ja kommer lyckas.
en fråga till. måste man modifiera högtalarfästena eller är de bara att skruva dit nya högtalare?
en fråga till. måste man modifiera högtalarfästena eller är de bara att skruva dit nya högtalare?
Megane 05
-
Halloj
Hade själv ett stort problem med högtalarna på min megane
saken är att de högtalare som sitter orginal är nån billig plast historia som har ett byggdjup på ca 45mm och en magnet som är som en enkrona. de sitter även fast med endast 2 skruv. det finns inget snabt bytes alternativ alls då hålet för högtalarna är så litet. dls har visserligen en högtalarmodell som bygger 45mm men då blir tvungen at såga bort det dropp skydd på baksidan och modifiera lite för infästningen.
mitt råd är att nöja sig med orginal eller börja bygga i tex MDF. eller som jag plasta fast en baffel i orginal gallret sen skruva fast allt bakifrån.
appropå högtalargallret ar det bara att dra bort rakt ut.
Hade själv ett stort problem med högtalarna på min megane
saken är att de högtalare som sitter orginal är nån billig plast historia som har ett byggdjup på ca 45mm och en magnet som är som en enkrona. de sitter även fast med endast 2 skruv. det finns inget snabt bytes alternativ alls då hålet för högtalarna är så litet. dls har visserligen en högtalarmodell som bygger 45mm men då blir tvungen at såga bort det dropp skydd på baksidan och modifiera lite för infästningen.
mitt råd är att nöja sig med orginal eller börja bygga i tex MDF. eller som jag plasta fast en baffel i orginal gallret sen skruva fast allt bakifrån.
appropå högtalargallret ar det bara att dra bort rakt ut.
skaffa en cd med lite mer power först,då låter skiten i dörrarna lite bättre,byter du högtalare först så räcker inte orginal stereon till,så då låter inte dom nya högtalarna bättre för det...
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
ja misstänkte det.. de blir lite overkill om man måste göra allt de där tyvär, men hittade ett par pioneer högtalare som ser ut att vara precis de ja behöver.. http://www.pioneer.se/se/products/25/13 ... index.html
borde väl fungera??
tack för svar btw.
borde väl fungera??
tack för svar btw.
Megane 05
-