Knack - Clio 16v -91

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
User avatar
Widar
Posts: 94
Joined: 13 Feb 2003, 22:32
Location: Sweden
Contact:

Knack - Clio 16v -91

Post by Widar »

Idag när jag var påväg till en kompis för att dricka lite öl och umgås såhär i semestertider så plötsligt så tycker jag att han börjar tappa ork på höga varv... Stänger av stereon, vevar ner rutan och lyssnar; Vid vissa varvtal låter det precis som ventilknack... :( Knackar.. Mekaniskt argt knackande.

Tappar samtidigt oljetryck, stannar, stänger av och kollar oljan. Visst, det är lite i, men inte på min enligt oljemängdsmätaren i bilen, kollar stickan, precis på gränsen neråt.

Snabb fråga; är det på grund av att det är lite olja som han knackar vid vissa varvtal eller är skiten helt enkelt påväg att rasa? :(

mvh,
Widar - suck.

Edit: Bifogar två bilder på den i nuvarande sketet skick. (Klicka på bilderna för större versioner.)
Den är låg.


Image

Image

mvh
Mattias Widar - Borås
Clio 16v -91
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Oljenivå indikeringsinstrumentet kan endast indikera nivån när tändning till och motor avstängd.

Låg nivå och tappat oljetryck brukar betyda lagerhaveri :cry:
Ibland degar också vevstaklagerna fast på veven och börjar snurra i vevstaken.Slipa underdimension på veven byta vevstake/vevstakar, viktjustera och nya lager kan bli aktuellt.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
User avatar
Widar
Posts: 94
Joined: 13 Feb 2003, 22:32
Location: Sweden
Contact:

Post by Widar »

Dennis wrote:Oljenivå indikeringsinstrumentet kan endast indikera nivån när tändning till och motor avstängd.

Låg nivå och tappat oljetryck brukar betyda lagerhaveri :cry:
Ibland degar också vevstaklagerna fast på veven och börjar snurra i vevstaken.Slipa underdimension på veven byta vevstake/vevstakar, viktjustera och nya lager kan bli aktuellt.
Oh fan.. det är såpass alltså... :(

Var hittar man det som behövs för att få detta gjort? Jag har tummen mitt i handen när det gäller att skruva motor men har väldigt bra skruvkontakter...

mvh
Mattias Widar - Borås
Clio 16v -91
User avatar
Widar
Posts: 94
Joined: 13 Feb 2003, 22:32
Location: Sweden
Contact:

Post by Widar »

Var precis ute och fyllde på lite olja, nu har jag oljetryck och allt men han knackar fortfarande. :(

Någon som har en motor till övers? Passar en 2.0'a från Megane spört?

mvh
Mattias Widar - Borås
Clio 16v -91
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Post by figgesoft »

harrysbilskrot i malmö hade en F7P för en månad sedan 1500kr

kolla med dem www.harrysbilskrot.se tror den gått 22000mil dock

annars så www.fbt.se

du kunde testat med annan viskositet på oljan också

kolla även om kamremmen hoppat över någon kugg genom att snurra motorn utan tändstift - (hissa upp bilen o snurra på hjulen med vxl i)

lyssna om det klankar som tusan då.

har du otur så är det ramlagren som är åtskogen, men i bästa fall så kanske det bara är någon lyftare eller liknande som behöver ses över. (eller bara byta toppen).

lycka till. o skriv gärna hur det löser sig.

mvh Fredrik
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
User avatar
Widar
Posts: 94
Joined: 13 Feb 2003, 22:32
Location: Sweden
Contact:

Post by Widar »

figgesoft wrote:harrysbilskrot i malmö hade en F7P för en månad sedan 1500kr

kolla med dem www.harrysbilskrot.se tror den gått 22000mil dock

annars så www.fbt.se

du kunde testat med annan viskositet på oljan också

kolla även om kamremmen hoppat över någon kugg genom att snurra motorn utan tändstift - (hissa upp bilen o snurra på hjulen med vxl i)

lyssna om det klankar som tusan då.

har du otur så är det ramlagren som är åtskogen, men i bästa fall så kanske det bara är någon lyftare eller liknande som behöver ses över. (eller bara byta toppen).

lycka till. o skriv gärna hur det löser sig.

mvh Fredrik
De hade den inte kvar på Harrys, tyvärr.
Ska se om jag kanske kan rota fram en reservdelsbil.. Kom precis på att jag har nys om en...

mvh
Mattias Widar - Borås
Clio 16v -91
PV
Posts: 53
Joined: 27 Apr 2006, 08:28
Firstname: Kalle
Surname: Anka

Post by PV »

Tjena! Så du har också köpt en Clio 16V igen... jag med :)

Jag hade en Celica för några år sedan där exakt samma sak hände och då var det tyvärr ramlagren, det knackade dock HÖGT men då var ett av lagrena ganska mosat.

Hoppas att det är något annat mindre bekymmersamt...

Mvh Peter
User avatar
Widar
Posts: 94
Joined: 13 Feb 2003, 22:32
Location: Sweden
Contact:

Post by Widar »

PV wrote:Tjena! Så du har också köpt en Clio 16V igen... jag med :)

Jag hade en Celica för några år sedan där exakt samma sak hände och då var det tyvärr ramlagren, det knackade dock HÖGT men då var ett av lagrena ganska mosat.

Hoppas att det är något annat mindre bekymmersamt...

Mvh Peter
Ah! Du åker också clio igen! :)
Jag köpte ju tillbaka min gamla svarta.

Jag är mer och mer säker på att det är ramlagren som gått, knacket är kvar, har oljetryck och allt. Det låter bara vid vissa varvtal, annars märks det ingenting alls.

Får väl se hur det blir med allting, detta kom ju inte precis i rätt tid på året... :/

mvh
Mattias Widar - Borås
Clio 16v -91
Spiff
Posts: 597
Joined: 08 Dec 2002, 14:27
Location: Karlskrona/Hasslö

Post by Spiff »

Skulle inte den spisen vara rätt fräsch??
Jens Håkansson - Charlscrown
Vä sjutii töööbo...(tvau komma fäm Tee) Invidia by Streetpower
User avatar
Widar
Posts: 94
Joined: 13 Feb 2003, 22:32
Location: Sweden
Contact:

Post by Widar »

Spiff wrote:Skulle inte den spisen vara rätt fräsch??
Den har gått 9000 mil i denna bilen, innan dess vet jag inte.
Vet ju inte hur misshandlat han har blivit när jag inte ägt honom heller... Och jag har kört hårt den tiden jag haft honom.
Mattias Widar - Borås
Clio 16v -91
User avatar
Mackan71
Posts: 87
Joined: 16 May 2005, 13:44
Location: Göteborg

Post by Mackan71 »

Varför inte sätta i en volvo t4 motor om du ändå skall sätta i en ny
tror inte det krävs så mycket ombyggnation så får du 200hk utan vidare,
Marcus Sjösten Göteborg
FörutMblå Clio 16V-91 Nu Volvo 960 Svart metallic
Medlem 1539
http://www.garaget.org/?car=29997
User avatar
Clio_fidde
Posts: 780
Joined: 28 Dec 2003, 14:24
Location: Borås

Post by Clio_fidde »

Fan widar, sk*t oxå! han jag köpte Clion av hade en F7P till övers. Vet dock inte om han har kvar den längre?
Fredrik Salokangas - Borås #1418
Renault Clio 16V - busbilen
Renault Laguna 2.0T - familjebilen
User avatar
Widar
Posts: 94
Joined: 13 Feb 2003, 22:32
Location: Sweden
Contact:

Post by Widar »

Clio_fidde wrote:Fan widar, sk*t oxå! han jag köpte Clion av hade en F7P till övers. Vet dock inte om han har kvar den längre?
Har du något telefonnummer till honom?

Hur var det med din brorsas bil... Reservdelsbil?

Annars blir det väl inte SÅ dyrt att byta ramlager och fixa skiten.

mvh
Mattias Widar - Borås
Clio 16v -91
Post Reply