byta bromsbelägg bak

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Teemu

byta bromsbelägg bak

Post by Teemu »

Dags att byta beläggen bak på vår Laguna efter att ännu en gång konstaterat att servicestämpeln ifrån auktoriseradverkstad inte är värd pappret kvittot är skrivet på. Tog bort bakhjulen idag för rengöring och lite vax och konstaterade att dom inre beläggen är slut. Bilen är servad på auktoriserad verkstad hela tiden och det tolkar jag som att dom gjort en miss då beläggen inte klarar sig till nästa service. Någon som vet om jag kan begära kompensation ifrån verkstaden ifråga fast bilen inte var i min ägo då servicen gjordes?

Nåja, till frågan... Är det något speciellt att tänka på när man byter dessa belägg bak? Bilen är en Laguna II 3.0 V6 Touring ifrån 2002
Åker Saab 9-3 2.0T -98 förtillfället
Teemu Kaapola - Hallsberg
Dennis
Forumpolis

Post by Dennis »

Lätta lite försiktigt på damasken runt bromskolven så att den inte sitter fast.Spraja en liten dusch med teflon olja mellan damask och kolv, sedan gängas bromskolven in med tryck.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Teemu

Post by Teemu »

tack för den infon. Såg tyvärr nu när jag hade börjat att höger bromsok bak läcker lite olja, så man får väl byta den med. Är det något speciellt där? Var köper jag ok till bra pris snabbt?
Jolle_Pborn

Post by Jolle_Pborn »

Biltema, Mekonomen, Autoexperten och Autofrance lär ha bra och billiga delar.
Joel Pennerborn, Köping Sporten är såld!
Teemu

Post by Teemu »

äntligen färdigt!!! Bara varit strul med denna åtgärden. :) Började som sagt med att jag såg att oket läckte olja när jag skulle i med nya belägg. Hittade ett ok på en skrot för 625kr (Lokala Volvo handlaren skulle ha 2194kr). Kom hem och satte igång med bytet och det första som hände var att 2st utav hjulbultarna gick av utan att jag ens tog i. (Antar att där får man tacka verkstäderna och deras mutterknackar). Så då fick jag ägna en del tid till att få ur dom gamla bultarna och det gick med lite lirkande. Sedan på med nya beläggen och det nya oket och sedan iväg och inhandla nya hjulbultar. Köpte 5st och böt alla på det hjulet. Skall nog inhandla ett gäng till och byta resterande bultar med. Aldrig varit med om att man lyckats dra sönder hjulbult och dessutom utan större ansträngning. Dessutom 2st bultar på samma hjul.

Nåja, nu är det iaf gjort. :lol:
chh

Post by chh »

Jösses dom bultarna måste nog ha dragits väl hårt... Tur att det ordnade sig för dig iaf.
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
Teemu

Post by Teemu »

har en liten följ fundering...

Hur pass hårt skall handbromsen spännas? Jag lossade på spännanordningen då jag böt oket för att kunna lossa/fästa handbromsvajern i oket enklare. Tänkte inte på att kolla hur pass åtdraget det var. Någon som har något tips på hur hårt den skall spännas?
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

Jag mjukade upp armarna på mina ok..utan att lossa justeringsmuttern vid handbromsen men min handbroms börjar nu ta vid 1-2 hacket...plus att fotbromsen tar tidigare...
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Teemu

Post by Teemu »

skall nog ta och spänna min lite till någon dag...
Post Reply