Kamkedja/Kamrem(?) R5 GTS - 1990
Moderator: Forumpolisen
Kamkedja/Kamrem(?) R5 GTS - 1990
Hej!
Har letat och letat, men hittar ingenting som behandlar detta ämnet, så jag beslutade mig för att starta en ny tråd. Har efter en väldig massa funderande, våndande och förtjusning beslutat mig för att införskaffa mig en R5:a, valet föll på en av årsmodell 1990 med modellbeteckning GTS. Nog med dravel, lets cut to the chase; Jag har problem med ett jäkla gnisslande från motorn, det verkar komma från området kring vattenpump/generator, men har provat att peta lite med ett föremål på remmen som driver dessa när motorn är igång med resultatet oförändrat ljud, så jag antar att problemet inte ligger där. Nästa tanke man fick var att kamremmen kanske kunde vara sliten, men så läste jag att 1,4 liters motorn drivs av en kamkedja, som såvitt jag har förstått är relativt underhållsfri. Eller? Bilen har gått ca 17500 mil (står det på mätaren, men det kan man ju aldrig ge sig fan på) Kan det vara en dålig länk i kedjan? Kan det vara så att den behöver bytas? Det vore smidigt att veta innan man ger sig in på en sån operation. Ett annat problem är ett vinande/skrikande ljud som uppstår oavsett om man bromsar, gasar, växlar eller vrider på ratten. Trodde först det satt fast nått sk*t i fläkten, men det verkar vara mer avancerat än så. Det kommer och går i intervaller, kan man säga. Väldigt svårt att förklara och egentligen inte vidare viktigt (hoppas jag....), huvudsaken är att jag kan få lite information om kamkedjan. Tilläggas bör (om inte läsaren redan har räknat ut det) att jag är blåbär på nästan allt som har med motorer att göra. Tacksam för svar snarast!
Har letat och letat, men hittar ingenting som behandlar detta ämnet, så jag beslutade mig för att starta en ny tråd. Har efter en väldig massa funderande, våndande och förtjusning beslutat mig för att införskaffa mig en R5:a, valet föll på en av årsmodell 1990 med modellbeteckning GTS. Nog med dravel, lets cut to the chase; Jag har problem med ett jäkla gnisslande från motorn, det verkar komma från området kring vattenpump/generator, men har provat att peta lite med ett föremål på remmen som driver dessa när motorn är igång med resultatet oförändrat ljud, så jag antar att problemet inte ligger där. Nästa tanke man fick var att kamremmen kanske kunde vara sliten, men så läste jag att 1,4 liters motorn drivs av en kamkedja, som såvitt jag har förstått är relativt underhållsfri. Eller? Bilen har gått ca 17500 mil (står det på mätaren, men det kan man ju aldrig ge sig fan på) Kan det vara en dålig länk i kedjan? Kan det vara så att den behöver bytas? Det vore smidigt att veta innan man ger sig in på en sån operation. Ett annat problem är ett vinande/skrikande ljud som uppstår oavsett om man bromsar, gasar, växlar eller vrider på ratten. Trodde först det satt fast nått sk*t i fläkten, men det verkar vara mer avancerat än så. Det kommer och går i intervaller, kan man säga. Väldigt svårt att förklara och egentligen inte vidare viktigt (hoppas jag....), huvudsaken är att jag kan få lite information om kamkedjan. Tilläggas bör (om inte läsaren redan har räknat ut det) att jag är blåbär på nästan allt som har med motorer att göra. Tacksam för svar snarast!