Strömtjuv/batteriet töms över en natt Clio -94

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Cissi

Strömtjuv/batteriet töms över en natt Clio -94

Post by Cissi »

Nånting drar ur batteriet i min Clio -94. Batteriet blir nästan tomt (1,2 V) på bara en natt, och inga kontrollampor orkar lysa överhuvudtaget. Det går inte ens att knuffa igång bilen, men den startar direkt med startkablar. En felsökning visar att det ligger ström över säkring 6 "brytning av elförbrukare". Vad är det? Generatorn byttes för ett år sedan och batteriet är nytt, så det är inte det som är felet. Vad göra?
Dennis
Forumpolis

Post by Dennis »

För att utesluta batteri fel så koppla bort ena batteripolen över natten.Är batteriet tomt morgonen efter så ligger felet i batteriet.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Cissi

Post by Cissi »

Problemet blev akut förra veckan, och då köpte vi ett nytt batteri, så det är nåt annat. Vad ligger egentligen på säkring 6?
Dennis
Forumpolis

Post by Dennis »

Cissi wrote:Problemet blev akut förra veckan, och då köpte vi ett nytt batteri, så det är nåt annat. Vad ligger egentligen på säkring 6?
:?:
Besök gärna min hemsida!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Dennis
Forumpolis

Post by Dennis »

Föresten kolla bakrutetorkaren.Den rackarn brukar kärva och återföringen till viloläget drar tjuvström.
Besök gärna min hemsida!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Cissi

Post by Cissi »

Nix, kopplade ur bakrutetorkaren, och det går fortfarande ström över säkring 6 ("brytning av elförbrukare") fast tändningen är av. Allt som kan dra ström är avstängt. Kan det vara nåt relä som inte slår ifrån? Nåt mysko är det ju eftersom det suger rejält med ström fast tändningen inte är på... :? [/quote]
mange
Forumpolis

Post by mange »

Klassiska strämtjuvar är ju innebeslysning samt bagagerumsbelysning kolla dessa så att de fungerar d.v.s lyser när de ska och är mörka när de ska... om du inte provat dennis tips med att koppla bort batteriet så tycker jag att det kan vara en bra idé.
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
Cissi

Post by Cissi »

:D TACK! Det visade sig vara brytaren till bagagebelysningen som pajat! Den sabla lampan har inte funkat sen vi köpte bilen för 1,5 år sen, så vi har liksom glömt att den finns... Bugar och tackar!
mange
Forumpolis

Post by mange »

Va bra att de löste sig
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
Post Reply