Fläkt problem än en gång=(
Moderator: Forumpolisen
Fläkt problem än en gång=(
HAr en Reanult Megane Coupe -97 som fläkten fortfarande krånglar på! Fick faktist igång fläkten igår genom att byta kolen som sitter på, satte sedan direkt ström på och den fläkta som f-n=) Men sedan satte vi tebax alla delar och kopplade i sladdarna från fläkten i kontakterna! Men då funkade det helt plötsligt inte igen...har ju tagit ut motståndet som sitter bakom kontakterna där o kollat, men ingen av trådarna var av! Men den första kände jag var mkt mer böjlig än dom andra, kan det vara avbrott i den då kanske?? Och sedan sitter den någon slags diod längst bak, kan den ha nån inverkan? Är det någon som vet om de kan vara nåe annat som e galet så skriv gärna det!
Tacksam för Svar!!!
Tacksam för Svar!!!
Erik Östlund-Sunne
"dioden" är antagligen termosäkringen (smältsäkring av icke-återgående typ). Kärvar fläkten fast så överhettas motstånden och säkringen löser ut.
Har hänt mig... Prova resistansmät och kolla att det inte är avbrott. Ny säkring finns hos Elfa för ett par tior, kolla temperatursiffran som står på den. Men försök inte löda fast den, då löser den ut igen (har provat ) Skarva in med hylsor från sockerbitar eller nåt sånt i stället...
Har hänt mig... Prova resistansmät och kolla att det inte är avbrott. Ny säkring finns hos Elfa för ett par tior, kolla temperatursiffran som står på den. Men försök inte löda fast den, då löser den ut igen (har provat ) Skarva in med hylsor från sockerbitar eller nåt sånt i stället...