Fast i det franska träsket...

Babbla om allt eller inget här som inte passar in någon annanstans

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Norden
Posts: 672
Joined: 29 Jan 2003, 17:35
Firstname: Mattias
Surname: Nordenström
Location: Gnosjö (Småland)
Contact:

Fast i det franska träsket...

Post by Norden »

Idag blev jag med en bil till. Dock inte Renault, men likväl franskt.
För ett par dagar sedan satt jag och letade mindre bilar för max 10.000:- på blocket. Majoriteten var skräckhäckar. Pratade med flickvännen i telefon och yttrade orden "inte någon fransk j*vla sk*t". En halvtimma senare dök det upp en annons.

Franskt.
Pegueot. 306.

Faktiskt ganska fin. Den inhandlades.

Anledningen är att jag haft Clion ståendes på pallbockar i 1½ år nu. Ska ha den här att åka i dagligen, därför valde jag 1.4l motorn. Nu ska det bytas hjullager och vattenpump. Inköpspriset - 7.200:- för en årsmodell 1996. Hyffsat?
Med service och reparation kommer det landa på ca. 10.000:-

Skönt att ha bil igen och slippa låna från folk.

Tack för mig och god natt!
Mattias Nordenström - Nordenström Racing
Bilar: Renault Clio 16V -92, Renault Clio 1.4 -01, BMW M3 E36 -98
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

Franskbilsträsket har man varit fast i länge :lol:

det var billigt tycker jag bilen är ju ändå endast 10 år gammal...sen får du sätta fart så du får clion på hjul igen....Vad e de som behöver fixas på clion :?:
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
Norden
Posts: 672
Joined: 29 Jan 2003, 17:35
Firstname: Mattias
Surname: Nordenström
Location: Gnosjö (Småland)
Contact:

Post by Norden »

Clion behöver lite nya skärmkanter då de gamla huxflux försvunnit... Inhandlade skärmkanter och skulle börja byta då lillebror köpte Clio som byggdes till Renault Junior Cup. Tog upp all min tid, pluggade dessutom så jag var ju bara hemma på helgerna.
Slutet av 2005 tänkte jag att "nu, detta året ska Clion fixas". Planen var att få ner den på backen till sommaren... Sommaren är här, men Hjulen befinner sig fortfarande ett par decimeter ovanför marken. Anledning? Radical...

Nya planen är att fixa till den i höst så jag kan åka nästa sommar. Får se till att vi håller oss på banan så vi har lite tid för de vanliga bilarna också :lol:
Mattias Nordenström - Nordenström Racing
Bilar: Renault Clio 16V -92, Renault Clio 1.4 -01, BMW M3 E36 -98
User avatar
Erik R19X
Posts: 260
Joined: 07 Nov 2005, 21:52

Post by Erik R19X »

Hihi
Hade en P-205 en gång i tiden... Aldrig mer en fransk bil sa jag och handlade in en R19 i stället.. Detta hände 1993 och nu rullar den fler mil än nånsin tidigare. Hur länge den nu håller, allting har en ände utom korven som har två :D
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

Det är en viss charm med franska bilar...saknar mammas gamla Peugeot 504 sedan från 1970...Vit med svart tak. Cool...tyvärr är den nog död. Min styvfarsa sålde den efter jag hade haft den nere i GBG ett par månader för x antal år sedan. Vad jag vet slutade den som fyllebil med målad svensk flagga på huven, när ägaren åkte till Norge på 17 maj-upptåg.
:cry: Nu hade det varit en kult-bil...med rattväxel, tändningslås på fel sida å blinkersspaken med...
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193

Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
RolandM
Posts: 296
Joined: 04 Jan 2005, 18:11
Location: Sweden

Post by RolandM »

Min mor har haft Pega 205, 309, avvek tillfälligt till en Cittra ZX Break Avantage, sedan blev det Pega 306 och nu är hon inne på sin andra 307 SW.

Själv var min första en Cittra AX GT, sen övertog jag Pega 309:an, sen sålde jag lgh och fick pengar över så jag inhandlade en Cittra Xsara kombi -99 (ny!) och sen förra året har jag en Renault. Mjuk och skön... Min bror åkte med den långt första gången nu, han vart impad över hur mjukt och tryggt den låg på vägen. Skön bil, skön stereo, skön klimatanläggning.
Aaaah...

:P

Så jag fortsätter med franskt ett tag till. :)
Hälsar
Roland Mabo, Solna
*
Mégane II Touring 1,6 16V Elegance -04
User avatar
Mathias
Forumpolis
Posts: 779
Joined: 14 Dec 2002, 19:23
Location: Rimforsa
Contact:

Post by Mathias »

Franska bilar är lätta att fastna för. De är lite udda och sticker ut på ett positivt sätt, och de har sin charm och sina fiffiga (och mindre fiffiga) tekniska lösningar :)

Bilar att älska helt enkelt :D
Mathias Asp - Rimforsa | Medlem #709
Dauphine Gordini -65, R8 Major -65, R10 Major -67, R10 -68 | http://www.r10-siten.com |
User avatar
mrMegane
Posts: 204
Joined: 14 Aug 2006, 00:01

Post by mrMegane »

Erik R19X wrote:Hade en P-205 en gång i tiden... Aldrig mer en fransk bil sa jag...
Det där känner jag igen, men nu har jag köpt en fransk glidar/favoritbil :arrow: Mégane Cabriolet :P :P :P :P :P
Mvh
Paul J - Svea Rike

Vill du mig något utanför topic, skicka pm.
User avatar
micke_011
Posts: 61
Joined: 10 Aug 2006, 13:46
Location: söderköping

Post by micke_011 »

märkligt hur man glömmer.. jag hade en pega 205 gti (göörfräck vid tiden) och med goda erfarenheter i bagaget bytte jag upp mig till en pega 605 sw 3.0. huvva, var _det_ ett misstag?! jag spenderade alldeles för mycket på inköpet men det visade sig ändå vara den billigaste delen av ägandeskapet. den kostade under de två år jag hade den betydligt _mer_ i underhåll, service och reparationer än den gjorde i inköp. så läxan efter den var aldrig mer franskt. vi bytte den mot en ny ford escort kombi (bara en sån sak!).

nu har vi som sagt fått vår mégane touring. och jag som på allvar trodde att aldrig mer franskt betydde just det, aldrig mer. men si så var det inte alls. jag har f ö kikat på laguna bra länge, redan när forden skulle bytas så var laguna aktuell, även om vi den gången bytte till en passat variant.
micke åhrén

medlem #1819 (tror jag)
honda accord 2,4 type s -06
volvo v70 ii 2,5ft -10
Post Reply