Funderingar kring Clio 16V
Moderator: Forumpolisen
Funderingar kring Clio 16V
Hej, fick nys om denna sida via en polare, har suttit och läst lite men har lite funderingar.
Kör nu en R5 GTS och fått erbjudande om att köpa en Clio 16V (91a el. 92a), en lågmilare för runt 35k. Är det ett rimligt pris, har inte sett den än, men enl. farsan som sett den utifrån skall den vara i fint skick. Endast en skada i plåten under ena backspegeln som skall ha fått sig ett slag uppifrån.
Ni som har erfarenhet av dessa, är det en kul bil? 137 hk i en bil på under 900 kg låter kul, och försäkringen är inte så farlig. Läst att väghållningen skall vara helt OK..
Vad är billiga prisvärda uppgraderingar för lite extra krut? Öppet filter, nytt avgas & chip, nått mer jag kan göra? En sänkning för ökad väghållning och en översyn av bromsarna kan också vara på tal. Var kan man få tag på Clio cup dämpare, antar att det bara finns som begagnat vara..pris på dessa?
Vad är mer värt att fixa till för roligare bil? Jag behöver få leka av mig lite, R5an är ju lite trist..
//hazp
Kör nu en R5 GTS och fått erbjudande om att köpa en Clio 16V (91a el. 92a), en lågmilare för runt 35k. Är det ett rimligt pris, har inte sett den än, men enl. farsan som sett den utifrån skall den vara i fint skick. Endast en skada i plåten under ena backspegeln som skall ha fått sig ett slag uppifrån.
Ni som har erfarenhet av dessa, är det en kul bil? 137 hk i en bil på under 900 kg låter kul, och försäkringen är inte så farlig. Läst att väghållningen skall vara helt OK..
Vad är billiga prisvärda uppgraderingar för lite extra krut? Öppet filter, nytt avgas & chip, nått mer jag kan göra? En sänkning för ökad väghållning och en översyn av bromsarna kan också vara på tal. Var kan man få tag på Clio cup dämpare, antar att det bara finns som begagnat vara..pris på dessa?
Vad är mer värt att fixa till för roligare bil? Jag behöver få leka av mig lite, R5an är ju lite trist..
//hazp
aldrig riktigt förstått meningen med att sänka en redan sänkt bil som har mer än nog väghållning i sig ;)
kör dock inte Clio 16v själv utan R19 16v med likadant krafpaket under huven.
inte vet jag om ett öppet filter gav någonting alls på min bil, men det låter mysigt,
chip = ca 5 - 10 kusar vad jag har hört. avgassystemet har jag dock ingen aning om, bytte avgassystem på min från mekonomen och det verkade vara 2"-2,5" original.
är det samma låda på Clion och R19? vet iaf att det är svårt att hitta roligare bil ;) vänta bara och känn ketchupeffekten på 4000varv
kör dock inte Clio 16v själv utan R19 16v med likadant krafpaket under huven.
inte vet jag om ett öppet filter gav någonting alls på min bil, men det låter mysigt,
chip = ca 5 - 10 kusar vad jag har hört. avgassystemet har jag dock ingen aning om, bytte avgassystem på min från mekonomen och det verkade vara 2"-2,5" original.
är det samma låda på Clion och R19? vet iaf att det är svårt att hitta roligare bil ;) vänta bara och känn ketchupeffekten på 4000varv
Landström Mattias, Luleå
R19 16v... Vrom! oj vad det går!
R19 16v... Vrom! oj vad det går!
- Clio_fidde
- Posts: 780
- Joined: 28 Dec 2003, 14:24
- Location: Borås
35K låter lite väl mkt, eller det beror på hur långt den gått? Eller priset kanske har höjts på dessa nu, finns ju 16v på blocket som gått mkt och dom ska ha runt 30k för, så.. Jag köpte min för 28K och då hade den gått lite under 12000mil. Är ju dags för kamremsbyte då men har inte hunnit med det ännu.
Det är en extremt rolig bil enligt mig. Men den väger inga under 900kg orginal, den väger då 1070kg. Och häskraft antalet vet jag inte om det stämmer heller, jag vet två som har mätt upp och då har det fått siffror på runt 120hk.. men det pinner på bra ändå
Cup dämpare köper man hos SAM, jag köpte därifrån och dom va helt nya, endast provmonterade en gång.
Edit: Pris på dämparna hittar du här. http://www.samsteffansson.se/
Det är en extremt rolig bil enligt mig. Men den väger inga under 900kg orginal, den väger då 1070kg. Och häskraft antalet vet jag inte om det stämmer heller, jag vet två som har mätt upp och då har det fått siffror på runt 120hk.. men det pinner på bra ändå
Cup dämpare köper man hos SAM, jag köpte därifrån och dom va helt nya, endast provmonterade en gång.
Edit: Pris på dämparna hittar du här. http://www.samsteffansson.se/
Fredrik Salokangas - Borås #1418
Renault Clio 16V - busbilen
Renault Laguna 2.0T - familjebilen
Renault Clio 16V - busbilen
Renault Laguna 2.0T - familjebilen
Det är ingen som vägt sin bil? Hör så mycket olika om vikten, kikade runt lite till på nätet och enligt nedan två sidor väger dom 980 kg. Nu har den jag fått erbjudande om taklucka så den väger väll ettpar kg till.
http://panda.cz/clio16v/clio16vspecification_.html
http://www.carfolio.com/specifications/ ... 29&Renault
//hazp
http://panda.cz/clio16v/clio16vspecification_.html
http://www.carfolio.com/specifications/ ... 29&Renault
//hazp
- Clio_fidde
- Posts: 780
- Joined: 28 Dec 2003, 14:24
- Location: Borås
http://digilander.libero.it/pureclio16v ... ndex+.html
Gå in på 16V märket längst upp.
Där står det iaf 1070kg samt (995kg).. vet inte om det i parantes är torrvikt?
Och i mitt regbevis står det 1100kg, och jag har sollucka på min..
Gå in på 16V märket längst upp.
Där står det iaf 1070kg samt (995kg).. vet inte om det i parantes är torrvikt?
Och i mitt regbevis står det 1100kg, och jag har sollucka på min..
Fredrik Salokangas - Borås #1418
Renault Clio 16V - busbilen
Renault Laguna 2.0T - familjebilen
Renault Clio 16V - busbilen
Renault Laguna 2.0T - familjebilen
Jag vägde min en gång med förare och full tank vägde den inte mer än 1000kg i alla det minns jag och inte under 900 heller vet inte om det skiljer, men det borde det väl inte göra..
Jag kan säga att det är en sk*t rolig bil att köra, skulle lungt köpa en igen om jag hittade en till rätt pris med rätt mil på mätren...
Jag minns att jag köpte min för 35 har jag för mig men det är ju 5 år sen nu.. och då hade den gått 16 eller nått och jaf fick en hel del grejer till med, så priset är nog inte fel..
är den fräch och runt 12k på mätren så hade kag köpt den... Fall det är en sån bil du vill ha...
Jag kan säga att det är en sk*t rolig bil att köra, skulle lungt köpa en igen om jag hittade en till rätt pris med rätt mil på mätren...
Jag minns att jag köpte min för 35 har jag för mig men det är ju 5 år sen nu.. och då hade den gått 16 eller nått och jaf fick en hel del grejer till med, så priset är nog inte fel..
är den fräch och runt 12k på mätren så hade kag köpt den... Fall det är en sån bil du vill ha...
Jens Håkansson - Charlscrown
Vä sjutii töööbo...(tvau komma fäm Tee) Invidia by Streetpower
Vä sjutii töööbo...(tvau komma fäm Tee) Invidia by Streetpower
-
- Posts: 672
- Joined: 29 Jan 2003, 17:35
- Firstname: Mattias
- Surname: Nordenström
- Location: Gnosjö (Småland)
- Contact:
Köpte min 2001 och gav då 32k för den.
Extremt rolig bil att köra. Så rolig att till och med min mor lånar den ibland - enbart för att "den är så rolig att köra".
Behandlat min ganska hårt och den har pallat med det mesta. Alla hjullager är bytta. Nu är det dags att byta de bakre skärmkanterna - rost!
Angående effekten så har jag kört min i rullande landsväg och fick upp den till 127 friska pollar. Original ska den ha 134. Mycket nöjd med tanke på att den gått 18k mil nu.
Har även testat öppet filter, avgas - ger i stort sett ingenting. Men det låter lite mysigare som sagt.
Min är i stort sett standard och duger kanon för att leka av sig på bankörningar och liknande.
Hoppas du får mycket lycka om du köper bilen.
Extremt rolig bil att köra. Så rolig att till och med min mor lånar den ibland - enbart för att "den är så rolig att köra".
Behandlat min ganska hårt och den har pallat med det mesta. Alla hjullager är bytta. Nu är det dags att byta de bakre skärmkanterna - rost!
Angående effekten så har jag kört min i rullande landsväg och fick upp den till 127 friska pollar. Original ska den ha 134. Mycket nöjd med tanke på att den gått 18k mil nu.
Har även testat öppet filter, avgas - ger i stort sett ingenting. Men det låter lite mysigare som sagt.
Min är i stort sett standard och duger kanon för att leka av sig på bankörningar och liknande.
Hoppas du får mycket lycka om du köper bilen.
Mattias Nordenström - Nordenström Racing
Bilar: Renault Clio 16V -92, Renault Clio 1.4 -01, BMW M3 E36 -98
Bilar: Renault Clio 16V -92, Renault Clio 1.4 -01, BMW M3 E36 -98
16 V är en extremt kul bil. för 35 så borde bilen vara fin. d.v.s ingen rost i de bakre skärmkanterna.
Felen på bilen är väl annars.
* rost i skärmkanter bak
*Rost under framrutan (syns inte utifrån men om rutan är sprucken nerifrån så kan det vara ett tecken)
Fel som kan finnas på de flesta bilar i den åldersgruppen
* Bromsar och hjulager drivaxlar bör kollas
* Växlarna går i lätt och utan skarp.
* Går fint i motorn.
* låter inget från hjulupphängningar
Felen på bilen är väl annars.
* rost i skärmkanter bak
*Rost under framrutan (syns inte utifrån men om rutan är sprucken nerifrån så kan det vara ett tecken)
Fel som kan finnas på de flesta bilar i den åldersgruppen
* Bromsar och hjulager drivaxlar bör kollas
* Växlarna går i lätt och utan skarp.
* Går fint i motorn.
* låter inget från hjulupphängningar
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Fick kollat på bilen igår, tyvärr utan ägaren på plats, så bara utanpå och i motorrummet (motorhuven var inte stängd riktigt, bara te & öppna).
Va läcker den är i verkligheten! Hade jag aldrig trott efter de 155 bilder jag lyckats hitta på nätet. Så mycket snyggare än på bild, att det ska va så svårt att plåta den för att ge den rättvisa..
Har dock en fundering, finns det något register där man kan kolla upp om en bil varit krockad?
Va läcker den är i verkligheten! Hade jag aldrig trott efter de 155 bilder jag lyckats hitta på nätet. Så mycket snyggare än på bild, att det ska va så svårt att plåta den för att ge den rättvisa..
Har dock en fundering, finns det något register där man kan kolla upp om en bil varit krockad?
Hazp och Lanne, ville bara påminna om forumsreglerna:
http://forum.clubrenaultsverige.com/vie ... php?t=4913
Mvh
Forumpolisen
http://forum.clubrenaultsverige.com/vie ... php?t=4913
Mvh
Forumpolisen
Mathias Asp - Rimforsa | Medlem #709
Dauphine Gordini -65, R8 Major -65, R10 Major -67, R10 -68 | http://www.r10-siten.com |
Dauphine Gordini -65, R8 Major -65, R10 Major -67, R10 -68 | http://www.r10-siten.com |
Mathias wrote:Hazp och Lanne, ville bara påminna om forumsreglerna:
http://forum.clubrenaultsverige.com/vie ... php?t=4913
Mvh
Forumpolisen
Ursäkta konstapeln
Hoppas det var allt nu..
//hazp
Patrik Nilsson - Gbg, forna CRS: 1855
Såld: Clio 16v -93, RIP: 5 GTS -89
Såld: Clio 16v -93, RIP: 5 GTS -89
Provkörde Clion lite lätt idag, inget hårt, men de kommer..
Har ni någon vetskap om styrservon? När jag stod stilla och svängde lät den konstigt, och när jag var på maximalt rattutslag lät det än mer (kan inte förklara ljudet, men som om den jobbade skrikandes). När jag körde hördes inget. Idéer om vad det kan vara?
Sedan verkar inte oljenivå- & oljetemp-mätarna fungera då de båda var i botten mens oljetrycket visade runt 2 bar vid start och då oljan nått temperatur sjönk till botten vid längre tomgångskörning. Och halva instrumenteringens bakgrundsbelysning var död..
F.ö. gick den okej i motor, växlar gick i utan att jag tänkte på nått och lät inget från hjulupphängningar trots dålig väg. Dock var det antydan till vitt i oljelocket. Vad betyder det?
Så...är detta en bil att satsa på? Historiken är svårläst då den endast har en service enl. serviceboken. Dock gör ägarn mycket själv (har för mig att han bl.a. bytt kamrem).
//hazp
Har ni någon vetskap om styrservon? När jag stod stilla och svängde lät den konstigt, och när jag var på maximalt rattutslag lät det än mer (kan inte förklara ljudet, men som om den jobbade skrikandes). När jag körde hördes inget. Idéer om vad det kan vara?
Sedan verkar inte oljenivå- & oljetemp-mätarna fungera då de båda var i botten mens oljetrycket visade runt 2 bar vid start och då oljan nått temperatur sjönk till botten vid längre tomgångskörning. Och halva instrumenteringens bakgrundsbelysning var död..
F.ö. gick den okej i motor, växlar gick i utan att jag tänkte på nått och lät inget från hjulupphängningar trots dålig väg. Dock var det antydan till vitt i oljelocket. Vad betyder det?
Så...är detta en bil att satsa på? Historiken är svårläst då den endast har en service enl. serviceboken. Dock gör ägarn mycket själv (har för mig att han bl.a. bytt kamrem).
//hazp
Patrik Nilsson - Gbg, forna CRS: 1855
Såld: Clio 16v -93, RIP: 5 GTS -89
Såld: Clio 16v -93, RIP: 5 GTS -89
Att oljemätarna krånglar är mer en regel än ett undantag, jag tror inte jag hört någon som haft en clio där alla mätarna funkar.
Oljenivå fungerar bara vid endast tändning, alltså inte när motorn är igång.
Oljetemp funkar inte på min bil.
Oljetrycket i min är runt 3 vid kall, sjunker ner till strax under 2 vid tomgång, upp mot 4 och över vid inspirerad körning.
Mvh
Oljenivå fungerar bara vid endast tändning, alltså inte när motorn är igång.
Oljetemp funkar inte på min bil.
Oljetrycket i min är runt 3 vid kall, sjunker ner till strax under 2 vid tomgång, upp mot 4 och över vid inspirerad körning.
Mvh
Mattias Widar - Borås
Clio 16v -91
Clio 16v -91
På min gamle så funkade alla mätarna men det e nog inte så vanligt att alla fungerar. Som Widar säger så visas oljenivån när tänningen är på och inte motorn är igång. Temperaturen visas dock hela tiden.
Att servon låter kan betyda byte men kan även bli bättre med ny olja.
Vitt i locket... det kan vara vitt i locket även fast topplockspackningen är hel. Kolla oljestickan. om det är vitt på den då är toppackningen antagligen trasig.
Har han nått kvitto på inköp av kamrem o.s.v så kan man ju lita på det lite mer.
Att servon låter kan betyda byte men kan även bli bättre med ny olja.
Vitt i locket... det kan vara vitt i locket även fast topplockspackningen är hel. Kolla oljestickan. om det är vitt på den då är toppackningen antagligen trasig.
Har han nått kvitto på inköp av kamrem o.s.v så kan man ju lita på det lite mer.
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.