Laguna bromsrör bak och Volvo problem

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
RolandM

Laguna bromsrör bak och Volvo problem

Post by RolandM »

Hej!

Jag har en Laguna -99 fas II. Lämnade in den på service och när min verkstad provade bromsarna så gick bromsröret bak, det har troligen kommit in fukt i kontakten och den har rostat. Min verkstad har problem med att få en slang från Volvo... Först levererade Volvo fel och sen ville de inte leverera alls. Min verkstad har kollat med Autofrance också, men det som behövdes fanns inte i lager så nu gör de egna rör istället.

Mobbar Volvo icke-auktoriserade verkstäder, men det får de väl inte göra heller? Är det något problem med bromsrören bak på Laguna I fas II ? Det verkar vara en ovanlig konstruktion, för Volvo har svårigheter tala om vad man gör (eller så är det mot min verkstad de har svårigheter...).

Gah! Man blir ju misstänksam mot Volvo...
Inte minst efter att Vi Bilägare skrivit om två fall där en Volvo verkstad (Bilia i Södertälje) missat med att skruva fast bromsar, så att det lossnat för kunden ute på motorväg! Två gånger har det skett...

Tack vare Volvos inkompetens och struliga besked så har min bil stått en vecka på verkstad.

Hälsar
R
Hälsar
Roland Mabo, Solna
*
Mégane II Touring 1,6 16V Elegance -04
Teemu

Post by Teemu »

beträffande Volvo och bromsar så missade dom totalt att bromsbeläggen var helt slut på vår V70 vi hade innan Lagunan med havererade bromsskivor som följd. Inte tog dom sitt ansvar heller utan kompenserade bara för nya bromsbelägg. Alltså inte för skivorna som dom ju orsakat haveriet på. Själv litar jag inte på en märkesverkstad längre utan kontrollerar nog det mesta efter att bilen varit inne på en. Om den nu kommer in på någon mer märkesverkstad igen återstår att se då dom på den lokala verkstaden verkar helt inkompetenta.
Åker Saab 9-3 2.0T -98 förtillfället
Teemu Kaapola - Hallsberg
RolandM

Post by RolandM »

Ja, man har ju hört en del skräcksaker...
Iaf så är min bil klar nu, med "hemmabyggda" brormsrör i koppar.
Verkar fungera... den bromsar iaf. Bromsen tar något längre ner än jag tror jag kommer ihåg, spelet på bromspedalen har ändrats något, men den bromsar som den ska och allt verkar normalt.

De gamla bromsrören av järn var avskavda på ungefär samma ställe. Det ena hade ett hål i sig, det andra hade börjat närma sig... Mycket märkligt, de verkar ha legat och skavt mot något.

Hälsar
Roland
Hälsar
Roland Mabo, Solna
*
Mégane II Touring 1,6 16V Elegance -04
Post Reply