*Löst* Byte motor recirkulationsspjäll för kupèluft Megane
Moderator: Forumpolisen
*Löst* Byte motor recirkulationsspjäll för kupèluft Megane
Hejsan
Jag har ett problem med min megane -99 med K7m motorn.
När jag startar så hörs ett ljud som av en elmotor följt av ett knackande ljud bakom instrumentpanelen på vä sida.
Efter koll är jag nu 99% igt säker på att det är servomotorn till återcirkulationsspjället som väsnas eller kuggar över.
Tyvärr så är bilen utrustad med AC och enligt Haynes manualen så är det tydligen verkstad som gäller . Tydligen måste AC systemet tömmas för att kunna lossa fläkthuset till kupéfläkten där motor och spjäll sitter.
Så nu undrar jag om det är någon här på forumet som gjort något liknande själv på en Megane med AC dvs bytt fläktmotor eller motorn till ovannämda spjäll.
Här hittat en sida på nätet som i mitt tycke är bättre än Haynes manualen
http://jester.com.ua/renault/Megane/
Även här så står det tyvärr att man måste tömma AC systemet.
Om det nu skulle vara så att man måste in på nån verkstad skulle jag uppskatta tips om någon sådan (inte Bilia) i Göteborgstrakten
Tack på förhand
//Henke
Jag har ett problem med min megane -99 med K7m motorn.
När jag startar så hörs ett ljud som av en elmotor följt av ett knackande ljud bakom instrumentpanelen på vä sida.
Efter koll är jag nu 99% igt säker på att det är servomotorn till återcirkulationsspjället som väsnas eller kuggar över.
Tyvärr så är bilen utrustad med AC och enligt Haynes manualen så är det tydligen verkstad som gäller . Tydligen måste AC systemet tömmas för att kunna lossa fläkthuset till kupéfläkten där motor och spjäll sitter.
Så nu undrar jag om det är någon här på forumet som gjort något liknande själv på en Megane med AC dvs bytt fläktmotor eller motorn till ovannämda spjäll.
Här hittat en sida på nätet som i mitt tycke är bättre än Haynes manualen
http://jester.com.ua/renault/Megane/
Även här så står det tyvärr att man måste tömma AC systemet.
Om det nu skulle vara så att man måste in på nån verkstad skulle jag uppskatta tips om någon sådan (inte Bilia) i Göteborgstrakten
Tack på förhand
//Henke
Last edited by Blueberry on 01 Jun 2006, 19:11, edited 1 time in total.
Tackar och bockar för tipset
Förre ägaren har alltid haft bilen på HAMO i Mölndal känner någon till den verkstan? Bra eller dålig?
Har Bil Nilsson utrustning för att tömma och fylla AC system?
Ska ge mig ut och kolla om det på något klurigt sätt går att komma åt fläktfanskapet utan att fingra på AC:n (Den funkar ...peppar peppar).
Det känns som att såna här småprylar som sitter jävligt till är de som blir svindyra att laga på verkstad. Har aldrig haft bil med AC tidigare så jag har ingen aning vad det kostar med tömning och fyllning av systemet.
+ att jag har en idiotisk manlig fåfänga att vilja fixa det mesta själv
Skulle verkligen uppskatta om det finns nån klurig rackare här på forumet som fått loss fläkten utan att pula med AC:n.
Annars får man väl bita i det sura och ringa Bil Nilsson.
Förre ägaren har alltid haft bilen på HAMO i Mölndal känner någon till den verkstan? Bra eller dålig?
Har Bil Nilsson utrustning för att tömma och fylla AC system?
Ska ge mig ut och kolla om det på något klurigt sätt går att komma åt fläktfanskapet utan att fingra på AC:n (Den funkar ...peppar peppar).
Det känns som att såna här småprylar som sitter jävligt till är de som blir svindyra att laga på verkstad. Har aldrig haft bil med AC tidigare så jag har ingen aning vad det kostar med tömning och fyllning av systemet.
+ att jag har en idiotisk manlig fåfänga att vilja fixa det mesta själv
Skulle verkligen uppskatta om det finns nån klurig rackare här på forumet som fått loss fläkten utan att pula med AC:n.
Annars får man väl bita i det sura och ringa Bil Nilsson.
Sådärja!!
Tog tjuren vid hornen för att få tyst på eländet!
Som jag skrev tidigare hade jag problem med ett knackande ljud från kupefläkten vid uppstart av bilen.
Efter lite research bla renault coupe forumet i UK kom jag fram till att det måste vara recirkulationsspjället för kupeluften som bråkade.
Detta styrs av en mikromotor som är ett grönt helv.. att komma åt.
Detta hade varit en baggis om inte bilen varit utrustad med AC för förångaren är sammanbyggd med fläkthuset så för att plocka loss fläkthuset för bättre åtkomst måste systemet tömmas
Detta ville jag inte göra i nuläget så en annan lösning fick användas
Jag gjorde en sk "Bonnalösning" för att få tyst på oväsendet
1. bort med torkararmarna (avdragare rekommenderas)
2. bort med gummilisten på torpedväggen
3. lossa 3 st torx och lossa plast "locket" mot vindrutan
4. Ta bort regn och smutsskyddet som sitter över fläkthuset (2 st Torx)
5. Lossa kontakten till mikromotorn (sitter bredvid stora kontakten till själva fläktmotorn)
6. Skruva tillbaka alltihopa
7. Starta Voila' tyst och skönt
8. Öppna en öl
Jag är medveten om att detta är en mindre bra lösning då man tappar funktionen för återcirkulering tex i bilköer men oljudet försvann i alla fall och allt kan återställas om man någon gång får lust till att gå djupare in i problemet.
//Henke
Tog tjuren vid hornen för att få tyst på eländet!
Som jag skrev tidigare hade jag problem med ett knackande ljud från kupefläkten vid uppstart av bilen.
Efter lite research bla renault coupe forumet i UK kom jag fram till att det måste vara recirkulationsspjället för kupeluften som bråkade.
Detta styrs av en mikromotor som är ett grönt helv.. att komma åt.
Detta hade varit en baggis om inte bilen varit utrustad med AC för förångaren är sammanbyggd med fläkthuset så för att plocka loss fläkthuset för bättre åtkomst måste systemet tömmas
Detta ville jag inte göra i nuläget så en annan lösning fick användas
Jag gjorde en sk "Bonnalösning" för att få tyst på oväsendet
1. bort med torkararmarna (avdragare rekommenderas)
2. bort med gummilisten på torpedväggen
3. lossa 3 st torx och lossa plast "locket" mot vindrutan
4. Ta bort regn och smutsskyddet som sitter över fläkthuset (2 st Torx)
5. Lossa kontakten till mikromotorn (sitter bredvid stora kontakten till själva fläktmotorn)
6. Skruva tillbaka alltihopa
7. Starta Voila' tyst och skönt
8. Öppna en öl
Jag är medveten om att detta är en mindre bra lösning då man tappar funktionen för återcirkulering tex i bilköer men oljudet försvann i alla fall och allt kan återställas om man någon gång får lust till att gå djupare in i problemet.
//Henke