Någon mer än jag som kör på etanol E85?
Moderator: Forumpolisen
-
- Posts: 26
- Joined: 08 Aug 2005, 20:41
- Location: Lindesberg
Någon mer än jag som kör på etanol E85?
Jag har i snart ett år enbart kört min Laguna 2,0 8V -94 på E85.
Jag har inte haft några problem förutom kallstarter, men det problemet har alla etanolbilar mer eller mindre. Har en bränsletrycksregulator som jag dock inte har moterat. Enligt vissa skall kallstarterna bli bättre med den monterad.
Bilen drar ca 1,1 liter/milen blandad sommartid med E85. Med bensin drog den 0,75,
Jag har inte haft några problem förutom kallstarter, men det problemet har alla etanolbilar mer eller mindre. Har en bränsletrycksregulator som jag dock inte har moterat. Enligt vissa skall kallstarterna bli bättre med den monterad.
Bilen drar ca 1,1 liter/milen blandad sommartid med E85. Med bensin drog den 0,75,
- Clio_fidde
- Posts: 780
- Joined: 28 Dec 2003, 14:24
- Location: Borås
- Jolle_Pborn
- Posts: 650
- Joined: 04 Oct 2005, 11:23
- Location: Köping
- Contact:
-
- Posts: 12
- Joined: 30 Apr 2006, 15:56
Jag kör på E22an varje dagThomas A wrote:Ändå körs de flesta bilar på E05, snart kanske E10. Brasilien kör på E22.Jolle_Pborn wrote:E85 kommer aldrig komma i närheten av min clio. Har hört många skräck exempel av några bilmekanker.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
-
- Posts: 12
- Joined: 30 Apr 2006, 15:56
Stämmer inte helt.MrSmecker wrote:Problemet med etanol är att det är aggresivt mot plast. Med för hög inblandning äts plastslangar och bränsletank upp inifrån. Därför har sk. flexifuelbilar bränsleledningar och tank i specialplast. Även bränslefiltret kan lösas upp och sätta igen spridarrör mm.
METANOL är aggresivt. Etanol (som vissa även dricker på helgen) är inte mer frätande än bensin.
- Jolle_Pborn
- Posts: 650
- Joined: 04 Oct 2005, 11:23
- Location: Köping
- Contact:
Varför? Jo för renault rekomenderar 98okt i motorn. Och förbränningrummen är ej förstärkta. Sen ska man då höja bränsletrycket, och på många bilar pallar inte bilens bränslsystem för det. Och vad händer? jo du får en extra bensintank i motorrummet.
Sen när många pillar med e85 och byter till ställbar btr för att öka mängden bränsle så går bilen "fett". Och vad händer då? jo! katasylatorn pajar...
Om jag ska konvertera min motor så blir det att göra rubbet, nya slangar, spridare,btr och sen en ordentlig mappning.
Sen när många pillar med e85 och byter till ställbar btr för att öka mängden bränsle så går bilen "fett". Och vad händer då? jo! katasylatorn pajar...
Om jag ska konvertera min motor så blir det att göra rubbet, nya slangar, spridare,btr och sen en ordentlig mappning.
Joel Pennerborn, Köping Sporten är såld!
Finns boxar att köpa som endast ökar öppningstiden på spridarna,ingen bränsletryckshöjning lr något annat smäck,behöver inte några förstärkta förbränningsrum,etanol brinner kallare,verkar vara mycket skrämselskrönor ute,man skulle höra många som hade problem om (allt som kan hända) skulle inträffa. lr man hör ju så fort bilar har något fel
kolla på alla etanolforum,har inte läst något inlägg att (motorn) skulle upplösas,däremot att det kan lossna mycket hartser och annat sk*t som bensinen byggt upp..
hade senast igår en jobbarkompis vars passat-02 hade en trasig slang till vevhusventilationen på en bil som enbart gått på bensin......den var upplöst innifrån,den nya hade en materialändring..
kolla på alla etanolforum,har inte läst något inlägg att (motorn) skulle upplösas,däremot att det kan lossna mycket hartser och annat sk*t som bensinen byggt upp..
hade senast igår en jobbarkompis vars passat-02 hade en trasig slang till vevhusventilationen på en bil som enbart gått på bensin......den var upplöst innifrån,den nya hade en materialändring..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
-
- Posts: 26
- Joined: 08 Aug 2005, 20:41
- Location: Lindesberg
Läste att etanoldrift sliter hårdare på ventilerna av någon underlig anledning, Saab fick tydligen byta material för att klara livslängdsspecen som redan är förvånansvärt låg hos GM...
Fast den största risken på icke anpassade bilar är nog att man hamnar på för mager blandning och bränner ventilerna
Fast den största risken på icke anpassade bilar är nog att man hamnar på för mager blandning och bränner ventilerna