Någon mer än jag som kör på etanol E85?

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Kristoffer_201
Posts: 26
Joined: 08 Aug 2005, 20:41
Location: Lindesberg

Någon mer än jag som kör på etanol E85?

Post by Kristoffer_201 »

Jag har i snart ett år enbart kört min Laguna 2,0 8V -94 på E85.
Jag har inte haft några problem förutom kallstarter, men det problemet har alla etanolbilar mer eller mindre. Har en bränsletrycksregulator som jag dock inte har moterat. Enligt vissa skall kallstarterna bli bättre med den monterad.

Bilen drar ca 1,1 liter/milen blandad sommartid med E85. Med bensin drog den 0,75,
User avatar
Clio_fidde
Posts: 780
Joined: 28 Dec 2003, 14:24
Location: Borås

Post by Clio_fidde »

finns nog några stycken här på forumet som kör på e85 om jag inte miss minner mig.
Fredrik Salokangas - Borås #1418
Renault Clio 16V - busbilen
Renault Laguna 2.0T - familjebilen
clioludde
Posts: 19
Joined: 21 Jul 2005, 21:36
Location: Sweden

Post by clioludde »

någon som provat det i en clio?
User avatar
Jolle_Pborn
Posts: 650
Joined: 04 Oct 2005, 11:23
Location: Köping
Contact:

Post by Jolle_Pborn »

E85 kommer aldrig komma i närheten av min clio. Har hört många skräck exempel av några bilmekanker.
Joel Pennerborn, Köping Sporten är såld!
Kristoffer_202
Posts: 12
Joined: 30 Apr 2006, 15:56

Post by Kristoffer_202 »

Jolle_Pborn wrote:E85 kommer aldrig komma i närheten av min clio. Har hört många skräck exempel av några bilmekanker.
Kan du inte berätta?
Finns så många felaktiga "skräckexempel".
1668
Posts: 52
Joined: 08 Mar 2006, 13:59
Location: Uppsala

Post by 1668 »

Jag har en megane med f3r motor som jag kört snart 3000mil på E85, "ful" konverterad med btr. Motorn går hur bra som helst men resten av bilen börjar klaga lite, den har ju rullat 25000 mil trots allt.
Erik Sahlin - Uppsala
Megane cc 2,0 8v -97
BF95 84kw/165nm
E85 96kw/187+nm
Thomas A
Posts: 141
Joined: 15 Jan 2006, 10:48

Post by Thomas A »

Jag har provat lite. Jag har nog ändå kommit fram till att ekonomiskt blir det inte speciellt mycket bättre över 20-25% inblandning (Megane 1.6 16V).

Men det blir lite roligare att köra bil med 85% 98-oktan och 15% E85...
Thomas A
Posts: 141
Joined: 15 Jan 2006, 10:48

Post by Thomas A »

Jolle_Pborn wrote:E85 kommer aldrig komma i närheten av min clio. Har hört många skräck exempel av några bilmekanker.
Ändå körs de flesta bilar på E05, snart kanske E10. Brasilien kör på E22.
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

Thomas A wrote:
Jolle_Pborn wrote:E85 kommer aldrig komma i närheten av min clio. Har hört många skräck exempel av några bilmekanker.
Ändå körs de flesta bilar på E05, snart kanske E10. Brasilien kör på E22.
Jag kör på E22an varje dag :D :D
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
MrSmecker
Posts: 182
Joined: 14 Apr 2006, 23:21

Post by MrSmecker »

Problemet med etanol är att det är aggresivt mot plast. Med för hög inblandning äts plastslangar och bränsletank upp inifrån. Därför har sk. flexifuelbilar bränsleledningar och tank i specialplast. Även bränslefiltret kan lösas upp och sätta igen spridarrör mm.
Kristoffer_202
Posts: 12
Joined: 30 Apr 2006, 15:56

Post by Kristoffer_202 »

MrSmecker wrote:Problemet med etanol är att det är aggresivt mot plast. Med för hög inblandning äts plastslangar och bränsletank upp inifrån. Därför har sk. flexifuelbilar bränsleledningar och tank i specialplast. Även bränslefiltret kan lösas upp och sätta igen spridarrör mm.
Stämmer inte helt.
METANOL är aggresivt. Etanol (som vissa även dricker på helgen) är inte mer frätande än bensin.
User avatar
Jolle_Pborn
Posts: 650
Joined: 04 Oct 2005, 11:23
Location: Köping
Contact:

Post by Jolle_Pborn »

Varför? Jo för renault rekomenderar 98okt i motorn. Och förbränningrummen är ej förstärkta. Sen ska man då höja bränsletrycket, och på många bilar pallar inte bilens bränslsystem för det. Och vad händer? jo du får en extra bensintank i motorrummet.

Sen när många pillar med e85 och byter till ställbar btr för att öka mängden bränsle så går bilen "fett". Och vad händer då? jo! katasylatorn pajar...

Om jag ska konvertera min motor så blir det att göra rubbet, nya slangar, spridare,btr och sen en ordentlig mappning.
Joel Pennerborn, Köping Sporten är såld!
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

Finns boxar att köpa som endast ökar öppningstiden på spridarna,ingen bränsletryckshöjning lr något annat smäck,behöver inte några förstärkta förbränningsrum,etanol brinner kallare,verkar vara mycket skrämselskrönor ute,man skulle höra många som hade problem om (allt som kan hända) skulle inträffa. lr man hör ju så fort bilar har något fel
kolla på alla etanolforum,har inte läst något inlägg att (motorn) skulle upplösas,däremot att det kan lossna mycket hartser och annat sk*t som bensinen byggt upp..

hade senast igår en jobbarkompis vars passat-02 hade en trasig slang till vevhusventilationen på en bil som enbart gått på bensin......den var upplöst innifrån,den nya hade en materialändring..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Kristoffer_201
Posts: 26
Joined: 08 Aug 2005, 20:41
Location: Lindesberg

Post by Kristoffer_201 »

E85 motsvarar 101 oktan.

Min Laguna har jag inte gjort något med. Jag köpte en BTR förra sommaren, men den ligger kvar i garaget...
User avatar
Erik R19X
Posts: 260
Joined: 07 Nov 2005, 21:52

Post by Erik R19X »

Läste att etanoldrift sliter hårdare på ventilerna av någon underlig anledning, Saab fick tydligen byta material för att klara livslängdsspecen som redan är förvånansvärt låg hos GM...
Fast den största risken på icke anpassade bilar är nog att man hamnar på för mager blandning och bränner ventilerna
Post Reply