Insprutningskontakter på Scenic

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Anders K
Posts: 11
Joined: 16 Feb 2006, 00:52

Insprutningskontakter på Scenic

Post by Anders K »

Jag behöver koma åt kontakterna till insprutningen på min Scenic -02, 1.8l. Verkar som de sitter framtill på motorn eftersom det ser ut som fuel-railen sitter där, men är inte säker. :?: Tacksam om någon har koll på detta!
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Post by figgesoft »

brukar sitta vid insugssidan. vad ska du komma åt dem för?
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
Anders K
Posts: 11
Joined: 16 Feb 2006, 00:52

Post by Anders K »

figgesoft wrote:brukar sitta vid insugssidan. vad ska du komma åt dem för?
Ska prova Flextek (etanolkonvertering). Det är faktiskt svårt att se vad som är insugningssidan, det är så övertäckt och trångt. :? Man kan se 4 st standard Bosch-kontakter, kan det vara något annat än insprutingskontakter?
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Post by figgesoft »

aha.
då är du inne på rätt spår. antingen höjer du ditt bränsletryck och riskerar att din bensinpump havererar eller så bytar du spridare.
jag testade att köra på etanol, upp till cirka 3000rpm var motorn piggare än någonsin, men sen kändes det som motorbromsning.

(dvs. jag behöver större spridare.)

megane 1.6l spridare Siemens Deka 866313 054F 96 15ohm, ser ut såhär (tror även det är samma på de flesta renaulter):

Image
Info som jag fått fram, 171cc vid 3bar
du bör nog ha 220cc för att få cirka 30% mer bensin/etanol.
finns på nyare 240/740 mfl. med b23 motorn (2.3liters)
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

flextek ökar tiden på insprutningen dvs du behöver varken höja trycket lr byta spridare,du talar bara om för den lille japanen som öppnar spridarna att han skall ha bättre öppettider..så får man mer soppa...
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Anders K
Posts: 11
Joined: 16 Feb 2006, 00:52

Post by Anders K »

Så där, då var det monterat och klart! Det var de kontakter jag trodde. Går som ett spjut, även kallstarterna funkar suveränt 8) (har Flextek-sensor som sköter kallstarter automatiskt). Man kan köra Scenicen på 100% E85 utan konvertering, men då blir den slöare + dryga kallstarter.
Post Reply