Vibrationer 50-75 km/h i min Laguna -94

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Kristoffer_202

Vibrationer 50-75 km/h i min Laguna -94

Post by Kristoffer_202 »

Tjipp!

Mellan ca 50 och 75 km/h har jag vibrationer i min Laguna -94.
Trodde det berodde på det dåliga hjullagret jag hade, men efter byte finns vibrationerna kvar. Vibrationerna känns tydligt i ratten.

Om jag kör och det vibrerar och jag kopplar ur så slutar det.

Jag har testat de yttre drivknutarna genom att köra runt runt med fullt rattutslag men det lät inte lågot speciellt. De inre kan det iof. vara.

Obalans i hjulen tror jag inte det är, för då borde vibrationerna finnas hela tiden. Jag skall dock byta till sommardäck i morgon, så förhoppningsvis blir det bra efter det.

Frågan är om det inte kan vara något motorfäste som är dåligt?
lingbo

Post by lingbo »

Hej jag har precis samma problem med min -96 laguna.
Har fått höra en olika massa grejor. Tändspole tändkablar. Växelåda kan det även vara eller någon drivaxel.
Så även jag är rätt sugen att hitta felet.
Kristoffer_202

Post by Kristoffer_202 »

Tändningen har knappast något med detta att göra...

Jag hoppas på någon motorkudde. Det låter billigast! SKa försöka hinna titta på det i morgon.
Dennis
Forumpolis

Post by Dennis »

Drivaxlar innre knut.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
lingbo

Post by lingbo »

Ok men var får man tag i dom inre knutarna? tittade på mekonomen verkade bara var utbyttes hela drivaxlar.
Dennis
Forumpolis

Post by Dennis »

Hela axlen byts, AutoFrance har delarna till bra pris.
Besök gärna min hemsida!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Dennis
Forumpolis

Post by Dennis »

Däcken kan ha någon bula. -Stomdelaminering.
Besök gärna min hemsida!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Kristoffer_201

Post by Kristoffer_201 »

Håller nu på att byta till sommardäck, och har hittat felet. Den högre yttre styrleden glappar som en sjubarnsmor. Blir till att beställa en ny.
lingbo

Post by lingbo »

Jaha hur vet man vilken axel som ska bytas? Blir dyrt att byta båda.Förmodligen är det axlarna för mig. För det är ingen skillnad på sommar el.v däck.
Kristoffer_201

Post by Kristoffer_201 »

lingbo wrote:Jaha hur vet man vilken axel som ska bytas? Blir dyrt att byta båda.Förmodligen är det axlarna för mig. För det är ingen skillnad på sommar el.v däck.
Kolla så att du inte har glapp någonstans.
Kolla damaskerna om du ser någon skada.
lingbo

Post by lingbo »

Växelådan var byt på när jag köpte bilen. Kände lite vibrationer men tänkte nog att det var däcken. Inte så smart kanske men priset på bilen var enormt lågt.(Hm undrar varför) Kan det vara så att om man tar loss inre drivaxlarna och typ vrider dom ett qvart eller halvt varv,kan det ha någon betydelse. Hadde en gång en volvo 240 som jag bött knutar i kardan,då fick jag vibrationer då vred jag den lite så var det klart.
Kristoffer_202

Post by Kristoffer_202 »

Kristoffer_201 wrote:Håller nu på att byta till sommardäck, och har hittat felet. Den högre yttre styrleden glappar som en sjubarnsmor. Blir till att beställa en ny.
Nu har jag bytt styrleden. Vid provkörningen så var det inga vibrationer! Jag jublade med tanke på att en styrled för 215:- var billigare än en drivaxel, MEN idag var vibrationerna tillbaka :evil:

Däcken är uteslutna, och det glappar inte kännbart i några bussningar. Bara två saker återstår; drivaxlar eller något med servon, för den läcker olja någonstans. Jag skapar en ny tråd om det.
lingbo

Post by lingbo »

Är det lika drivaxlar på lagunan -94 och till typ -01 verkar så om man tittar på nummren på ex. Mekonomen eller micro.
Kristoffer_201

Post by Kristoffer_201 »

Nu har jag kollat drivknutarna på vänster sida, och de var i bra skick. Dock var det på tok för lite olja i växellådan!
Ska försöka ta bort den högra axeln, men den satans låssprinten sitter fast!

Servoläckaget är löst. Det var ett litet hål på i rören bakom spoilern.

EDIT:

Fick bort sprinten efter diverse våld och svordomar.
Den inre högra drivknuten ser okej ut, men inte "huset" knuten sitter i. På ett ställe är det en kännbar grop och dessutom en liten spricka.
Post Reply