Aerostable, vad var det?

Renaulter 25 år eller äldre.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
User avatar
Magnus Bjelk
Posts: 162
Joined: 09 Dec 2002, 10:07
Location: Malmö
Contact:

Aerostable, vad var det?

Post by Magnus Bjelk »

Aerostable, vad var det egentligen? Det satt bland annat på Dauphiner.

Att det har med fjädringen att göra tycker jag mig ha förstått.
Var det standard eller var det ett tillägg? Och inte minst, hur fungerade det?

Anledningen jag undrar är att jag har hittat en gammal bild på farsans Dauphine Gordini -62 som hade ett Aerostable emblem ovanför höger bakljus.
Magnus Bjelk
E-mail:magnus@r16site.com
Web:www.r16site.com
User avatar
Falk
Posts: 1091
Joined: 29 Apr 2003, 22:33
Location: Bromma
Contact:

Post by Falk »

Om jag kommer ihåg rätt, jag var ju inte så gammal när jag hjälpte min pappa att skruva Doffe på sextiotalet, så var det en option till Doffarna som bestod i ett par små gummiluftbälgar, en till varje halva av pendelaxeln.
De såg ut som en grund plåtskål med ett gummimembran. Exakt hur mycket nytta de gjorde torde väl kunna diskuteras, men tanken var nog att skulle öka komforten och lugna ner pendelaxeln, ge lite progressivt stopp i slutet av fjädringsrörelsen kanske...
Emblemet var i alla fall tjusigt. :)
Lasse Falk - Bromma
Image
Kör Renault 13

http://www.rejsa.nu
User avatar
Falk
Posts: 1091
Joined: 29 Apr 2003, 22:33
Location: Bromma
Contact:

Post by Falk »

Googlade lite...
Tydligen ingick nån slags gummimojjar även i framvagnen...

Image
Precision engineering
For stability and roadholding, Dauphine was impeccable, with Aérostable spring suspension keeping the wheels exactly where they belonged, and precise, supple steering giving the driver total control over the car at all times. Then the aerodynamic styling and low weight kept fuel consumption down
.
Lasse Falk - Bromma
Image
Kör Renault 13

http://www.rejsa.nu
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

Ser ut som genomslagsgummin , på svenska.. :?:
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

Aerostable var som falk sa gasfyllda genomslagsgummin som enligt reklamen skulle ge en mjukare gång..... aerostable satt original på dauphinen från 61 tror jag...klistermärket satt däremot inte på alla dauphiner med denna finess :lol:
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
User avatar
Mathias
Forumpolis
Posts: 779
Joined: 14 Dec 2002, 19:23
Location: Rimforsa
Contact:

Post by Mathias »

Intressant läsning. Har alltid undrat lite beträffande Aerostable-emblemet, men som sagt inte reflekterat mer än att det måste vara någon slags "option" för fjädringen på Doffen. Man lär sig alltid ngt nytt genom detta eminenta forum :D
Mathias Asp - Rimforsa | Medlem #709
Dauphine Gordini -65, R8 Major -65, R10 Major -67, R10 -68 | http://www.r10-siten.com |
Post Reply