Clio -02 1.4 som inte gillar kyla

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
tomalb
Posts: 8
Joined: 04 Apr 2006, 08:20

Clio -02 1.4 som inte gillar kyla

Post by tomalb »

Min Clio ogillar att starta när det är kallt. Över 0 går det oftast på första försöket men lite trögt. Är det under -5 tar det 3-4 försök.
Allt verkar piggt (startmotorn gnetar på bra) men den tänder inte. Efter 2-4 sekunder avbryter man, väntar lite och provar igen. Då kan det gå, eller en vända till.
När den sen startat vill den inte ha gas på en stund, försöker man åka iväg direkt stannar den gärna (tappar varvet o dör).

Kör jag motorvärmaren 30-60 minuter innan startar den (nästan) klockrent.

Några gissningar?


Mvh

Tomas
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Kolla med diagnos tempgivarna.
Byt bränslefilter.
Slå i Redline ST 1 bränslesystem rengörare.Ej att förväxla med andra lacknaftaprodukter.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
tomalb
Posts: 8
Joined: 04 Apr 2006, 08:20

Post by tomalb »

Hej Dennis!

Tack för tipsen. Ska be dem kolla temperaturerna när det är dags för service. Tyvärr är det väl varmt då...

Om problemet hade med filtret eller sk*t i bränslesystemet att göra borde det väl vara lika illa med eller utan motorvärmare?
Det märks en klar skillnad om den fått lite värme.


Mvh

Tomas
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Bränsletrycket är väldigt viktigt för varmkörningsfasen så filtret spelar en viktig roll.
Angående temp givarna så skall man kolla så att tempen överenstämmer med verkligheten,så det kvittar om det är varmt ute eller inte.
Jag hade här en meg. där vattentempen hade "fastnat" på 82grader , gick ju självklart kass vid kallstart men ok vid varm motor.Diagnosen la inga felkoder eftersom det varken var avbrott eller kortslutning,så när man mäter så måste man ha både diagnossladden och järnan inkopplade.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Frellie
Posts: 3
Joined: 10 Apr 2006, 20:45

Bränslefilter på Clio -99

Post by Frellie »

Tänkte att jag skulle byta bränslefilter på frugan Clio förra helgen, men kunde inte hitta det. Någon som har en aning om var det sitter. Det är en 1,4 l -99
Tacksam för snabb hjälp.

Freddy
tomalb
Posts: 8
Joined: 04 Apr 2006, 08:20

Post by tomalb »

Det var inte dags för service än men jag lessnade på krånglet att starta så nu är den på verkstan.
De hittade först att stiften var helt slut och trodde att det var det som var orsaken, men icke.

Tempivarna (bägge) stämmer med verkligheten. De har mätt både utomhus (kring 0) och inne.

De hittade inte heller nåt bränslefilter. De följde slangen från tank till motor. De trodde det blivit nån miss på fabriken så jag ringde Bilia men de sa "no way". Filtren är riktigt små på Clio och de kan sitta i armaturen, dvs innuti tanken. De trodde ändå inte att det kan vara filterproblem. Då borde det märkas vid motorvägsfart (stort flöde) att den tappar ork.

Verkstan (där den fortfarande är) tycker den uppräder som om den får för mycket bensin vid kallstart. De ska kolla efter filtret igen.

Några fler teorier?


Mvh

Tomas
K-Man
Posts: 7
Joined: 16 Aug 2006, 12:59

Problem vid start.

Post by K-Man »

Troro inte det hjälper dig, (din startmotor snurrar ju), men kanske någon annan....
I min Clio II -00 satt ett ynkligt litet "moppebatteri" som inte orkade vid kyla.
Bytte batteriet till ett "normalstort" och nu har jag inga problem. :)
Peter K -Surahammar
Renault Clio II (fas 1) 1.4RT -00
tomalb
Posts: 8
Joined: 04 Apr 2006, 08:20

Post by tomalb »

Pratade med Bilia Haga Norra. Den modellen har inget bränslefilter.
Att en verkstad kan beställa hem ett på regnumret beror bara på att det är fel i reservdelskatalogen.
Den har ingen returledning utan nån backventil. Pumpen ska trycka in så mycket bensin som behövs och ev överskott ska rinna tillbaka innan det lämnat tanken.
Jahaja.

Insprutningsmunstyckena var bra (provade i bänk). Däremot är de nya stiften redan svarta så misstanken att den får för mycket bensin vid start kvarstår.
De ska beställa vattengivare och prova att byta den.


Tomas
tomalb
Posts: 8
Joined: 04 Apr 2006, 08:20

Post by tomalb »

Nu har de bytt givare (inte bombis just nu på om det blev vatten- eller luftgivaren). Trots att de alltså inte kunde mäta nåt fel på den.

Och det funkade! Nu startar den så snällt.

Det tog sin stund, även om det var helger. Lämnade in den 21/12 och hämtade den 6/1. Kostnad 3700:- Dyrt för byta av tändstift och givare månne men de la ner rätt mycket felsök också.

Det var Autoverkstan på Stockholmsvägen i Täby som fixade det.
Trevliga och hjälpsamma, möjligen lite dåliga på att ringa tillbaka.
Jag har ingen anledning att vända mig nån annanstans nästa gång.

Fallet avslutat.


Mvh

Tomas
TC
Posts: 8
Joined: 02 May 2006, 16:13

Post by TC »

Hej

Har en Clio 1.4 -02

Vilken givare va det som byttes? luft eller vatten?

Min bil startar alltid utan minsta problem, men när det är kallate ute så kan jag inte röra gaspedalen på ett par minuter, då hugger det liksom till i motorn och så dör den, alternativt så lyckas den kämpa sig tillbaka till normal tomgång efter en liten stunds ryckig ojämn tomgång och massor av bensinlukt!

kan tillägga att om man trycker ner gaspedalen något och håller den i det läget så att man alltså får lite högre varv på motorn så går det oxo bra, men då får man inte släppa gasen på ett par minuter, för gör man det så dör den...

låter det som samma fel??

jag har själv trott att det skulle vara nån tempgivare men killen på brabil samt en annan på volvobil hävdar att i så fall skulle jag fått en felkod...

men det kanske kan vara nån givare iallafall då!

//TC
Tobias Carlsson - Hönö
Kör Clio.
tomalb
Posts: 8
Joined: 04 Apr 2006, 08:20

Post by tomalb »

Hej Tobias!

Jag kommer inte ihåg om de nån gång sa exakt vilken det var.
På fakturan står det "Temparaturgivare"...

Nåja, Autoexpertens artikelnr ska vara VO 8484503 och den kostade 433+moms.

Din beskrivning låter mycket bekant :)
Min verkstad fick ingen felkod och givarna rapporterade t.o.m. rätt temperatur till diagnosdatorn.

Hoppas det kan hjälpa dig.


Mvh

Tomas
User avatar
uglynicke
Posts: 180
Joined: 04 Nov 2004, 13:42
Location: Umeå
Contact:

Post by uglynicke »

Tomalb

Vill bara påminna dig om reglerna vi har på forumet

http://forum.clubrenaultsverige.com/vie ... php?t=4134 Speciellt angående signatur
tomalb
Posts: 8
Joined: 04 Apr 2006, 08:20

Post by tomalb »

exsqueeze me
Tomas Albinsson - Täby
TC
Posts: 8
Joined: 02 May 2006, 16:13

Post by TC »

Tackar för svaret, skall kolla upp detta!! :)

//tc
Tobias Carlsson - Hönö
Kör Clio.
Post Reply