6.5" Framsystem *Bilder*

Stereo, ljud, bild och installationer.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Jolle_Pborn

6.5" Framsystem *Bilder*

Post by Jolle_Pborn »

Hej! Har nu fått klart med nytt framsystem, så nu låter det mumma! Det blev MDS Dynamic Convertible 650DC. För att få plats med 6.5" fick jag såga lite och sen gjorde jag egna adaptrar i mdf. Sen diskanterna sitter där orginal satt innan.

Först bort med dörrsidan, måste kapas lite bakom:
Image
Image
Image
Image

Bort med plast:
Image
Image

MDS vs. Orginal:
Image

Bas monterad:
Image

Diskant:
Image
Image

Blev jävligt nöjd! Frågor och kommentarer?
Joel Pennerborn, Köping Sporten är såld!
mange
Forumpolis

Post by mange »

Är inte så inne i ljudsvängen men det såg då iaf bra ut :D och verkar inte ha varit allt för krångligt 8)
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
Anders_Malmberg

Been there done that :)

Post by Anders_Malmberg »

Intressant! Jag har genomfört ganska precis samma montering fast med 5,1/4" mellanregister istället. vart monterade du dina delningsfilter? Mina sitter under panelen monterade på handskfacket (har inte airbag för passagerare). Blev en enorm skillnad i ljud.
Renault Clio -99 ketchup-röd
Jolle_Pborn

Post by Jolle_Pborn »

Hej! Satt dom under brädan. Fanns skapligt med plats. Sen blev ljudet helt ok faktiskt. De systemet jag köpte måste ha ett steg för att få ut det bästa ur dom. Och sen borde jag lagt någon asfaltsmatta i dörren för att få änna bättre "snärt" i basen.
Anders_Malmberg

aha

aha, kanske behöver 6½ orna ett steg, mitt duger bra direkt på stereon, som ifs har en hyffsad förstärkare inbyggt.

http://forum.clubrenaultsverige.com/vie ... php?t=4728
Jolle_Pborn

Post by Jolle_Pborn »

Har inte och göra med om vad det är för storlek på högtalaren. Utan han på mds frågade mig om jag skulla ha steg eller ej. Då rekomenderade han Dynamic Convertible, de funkar utan steg men för att uttnyttja dom så är det ett steg som gäller...
50w från en stereo är inte mycket, fast du har en bra.
Såg att du har samma modell på kittet, men har du ej tänkt att köra med steg på dom så kunde du lika gärna köpt den billigare modellen. De skilljer inte på ljud när man endast kör med stereon.

Men det blev en väldans skillnad mot blaupunkt orginal högtalare som lät sk*t :lol:
Anders_Malmberg

Hmm, modellen lägre, om det är Fanatic du menar är faktiskt rätt mycket sämre (fast givetvis ljusårbättre än original). Hade just dessa innan jag bytte. Det var framförallt diskanten som skiljde. Jag tror nog med att ett slutsteg är att föredra om man ska få ut allt ur högtalarna, men har överlämnat gangsterdunket till bagaget :wink: Har en aktiv sub där.
Anders_Malmberg

Hål i dörren

Med vad kapade du till hålet i plåten i dörren? Ser klurigt ut om man ska använda sticksåg?
Barbapappa

Post by Barbapappa »

Du bytte inte högtalarkablarna? :wink:
Jolle_Pborn

Re: Hål i dörren

Post by Jolle_Pborn »

Anders_Malmberg wrote:Med vad kapade du till hålet i plåten i dörren? Ser klurigt ut om man ska använda sticksåg?
Jo använde en sticksåg eller vad det nu heter, hade ett blad som funkade super så det skar fint. Fick flytta lite på den övre sladden sen gick det bra. Sen vet jag inte om man verkligen behöver kapa plåten som jag gjorde. När jag kapade och höll på så hade jag ingen högtalare att testa med. Så jag tog bort så mycket som möjligt runt om, och nu passar de fint!
Jolle_Pborn

Post by Jolle_Pborn »

Barbapappa wrote:Du bytte inte högtalarkablarna? :wink:
Nej inte mellan basen och kupén. Sen drog jag nytt resten. Men är inte riktigt klar, funderar på att göra en ny adapter och göra en annan lite mer proffsig installation. Har nu lite annat på G till sporten, kamremsbyte och 6000mila service ska göras i sommar. Även nya uppgraderade bromsar ska på och snart kommer nya 17" på posten. Så ljudet tar vi sen hehe :D
Jolle_Pborn

Post by Jolle_Pborn »

Anders_Malmberg wrote:Hmm, modellen lägre, om det är Fanatic du menar är faktiskt rätt mycket sämre (fast givetvis ljusårbättre än original). Hade just dessa innan jag bytte. Det var framförallt diskanten som skiljde. Jag tror nog med att ett slutsteg är att föredra om man ska få ut allt ur högtalarna, men har överlämnat gangsterdunket till bagaget :wink: Har en aktiv sub där.
Jo den största skillnaden på kitten var mellan fanatic och dynamic convertible. Sen nästa steg var det inte lika stor skillnad på. Men desto mer på priset.

Har funderingar om att ev. sätta mellanregister där diskanterna sitter, 4" tror jag. Tror du det får plats med det? Sen sättar man diskanterna i a stolpen.
Anders_Malmberg

Ja det ska inte vara några problem, där sitter ju någon form av plastkonstruktion som original diskanterna satt monterade i, fast den är ju bara att såga bort. Jag tror att det kan vara värre att montera diskanterna i stolparna, får dom plats? På djupet alltså.
Jolle_Pborn

Post by Jolle_Pborn »

Anders_Malmberg wrote:Ja det ska inte vara några problem, där sitter ju någon form av plastkonstruktion som original diskanterna satt monterade i, fast den är ju bara att såga bort. Jag tror att det kan vara värre att montera diskanterna i stolparna, får dom plats? På djupet alltså.
Det som diskanterna sitter i är redan borta, så det verkar finnas plats. Sen diskanten får man kanske "bygga" in med lite glafiberspackel. Jag får se när man får tid och pengar att fortsätta med ljudet, har mycket annat på G nu.
MickeR5

Post by MickeR5 »

Hur måttade du ut skruvhålen i adaptern och vad använde du för skruv till densamma?
Pillar lite i bilen, men får inte till det riktigt.
Mikael Trolin - Vänersborg
Post Reply