Avgasfrågor-Megane Coupe F7R

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

D.E
Posts: 11
Joined: 18 May 2004, 11:26
Location: Karlskrona

Avgasfrågor-Megane Coupe F7R

Post by D.E »

Hej,

Går i lite uppgraderingstankar till min bil som tyvärr inte tidigare blivit av.

Jag har några snabba frågor;

1. Är det värt att lägga pengar på ett extraktorgrenrör på denna motor när den för övrigt är orörd? Har läst lite inlägg på utländska forum där vissa säger att orginalgrenröret är mycket väl konstruerat och att ett byte därför är pengar i sjön. Andra säger dock att ett byte medför en kännbar skillnad? Finns det någon motorkunnig här som kan kasta ljus över denna fråga?

2. Hur mycket effekt snor egentligen katalysatorn? Jag tänker beställa ett system från Ferrita till bilen och deras "racekat" kostar ca 6000:-. Har svårt att hitta någon motivering till detta då det trots allt inte är en överladdad bil. Det finns andra billigare alternativ också så som www.katalysatorteknik.com och www.a-alt-avgassystem.se som kanske fungerar minst lika bra? Och förresten, tar man sig genom besiktningen med en sport alt. racekat?

Så, allt som allt, är dessa två saker värda sina pengar?

Tack på förhand
M Coupé 2.0 -97
User avatar
ThreeX
Posts: 17
Joined: 07 Feb 2006, 20:28
Location: Helsingborg

Post by ThreeX »

Generellt sett har jag och de flesta jag känner blivit ganska besvikna på *enbart* avgas/ljuddämparemodifieringar..
Nu snackar jag bil/MC i allmänhet, just Renault kan jag inte ge expertomdöme om, men som sagt i de fall jag och bekanta till mig moddat avgassystem och inget annat har det mest resulterat i högre volym på avgasljudet (från milt irriterande till outhärdligt) och obehagliga resonansljud i vissa hastigheter.
Enligt min åsikt bockar inte fabrikanterna till nåra rörbitar utan det ligger mkt jobb bakom, därför har det funkat bäst de fall jag känner till, så "bottom line" - Bara mojja med headers/kat/ljuddämpare är ganska meningslöst, om man inte får det billigare än original och känner för att testa i alla fall.
Trouble with grammar have i, yees *Yoda*
D.E
Posts: 11
Joined: 18 May 2004, 11:26
Location: Karlskrona

Post by D.E »

Tack för svaret ThreeX.

Det låter som att det är "waste of money" med andra ord såvida man kanske inte har en överladdad bil där man brukar tjäna mer effekt på att pilla med systemet.

Behöver byta avgas som det ser ut idag så jag lär väl köra på Ferrita från kat och bakåt för 5500:-. Talade med Ferrita själva som säger att systemet är skräddarsytt för Coupé med F7R motorn samt utvecklat tillsammans med Renault Sverige. Så, om det nu ligger någon sanning i det så verkar ju det lovande. Ferrita själva säger även att detta system inte lämnar några resonansljud utan fungerar utmärkt för landsvägskörning. På högre varv skall det dock låta betydligt mer.

Nåja, jag ska ta mig en funderare ang. katalysatorn iaf. Extraktorgrenrör låter jag iaf bli. Lägger hellre pengarna på vähållning/bromsar istället då jag hoppas kunna köra lite bana i år. Har en kompis som kör mycket med sin Miata så det är väl på tiden att man visar var ett franskt skåp ska stå 8)
M Coupé 2.0 -97
User avatar
Clio_fidde
Posts: 780
Joined: 28 Dec 2003, 14:24
Location: Borås

Post by Clio_fidde »

Jag kan ju säga att jag testade en Clio (f7p) med extractorgrenrör och jag märkte ingen större skillnad. Så tycker som sagt att det är att kasta pengarna i sjön.
Fredrik Salokangas - Borås #1418
Renault Clio 16V - busbilen
Renault Laguna 2.0T - familjebilen
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

Jag har "bara" en 1,6 16v coupé, men har ferrita sportavgassystemet. Tycker inte att det är waste of money! Vid vänster bakhjul är ju skyddet mot avgasburken inte särskilt bra konstruerat, så man får grussprut/salt etc på den hela tiden. Jag kunde skala av rostade bitar från min gamla burk (men för övrigt var systemet i gott skick) och den var bara 5 år gammal. Har tänkt att behålla bilen i evighet :o
Räknar med att jag tjänar på ett rostfritt avgassystem som det är "livstids garanti" på - dvs, i alla fall så länge som jag äger bilen. Att hon låter lite trevligare är bara bonus :lol: Är nöjd med min investering.
Byter du avgassystem, tänk på att fixa fräscha upphängningsdetaljer (gummi). Ca en månad efter bytet så släppte mina (såna ingår inte när du köper systemet och dom byter...)
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193

Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
User avatar
new_03
Posts: 114
Joined: 02 May 2005, 19:19

Post by new_03 »

Ska det göra någon skillnad så är det väl bäst att at bort katten helt och hållet. en fullflödes avgas åxå så klart. Om man ser det effekt mässigt i alla fall. Hur mycket skillnad det blir mot orginal beror ju på hur mycket böjjar det är på systemet, och hur dämparen ser ut. sen dämpar ju en keramisk katt mer ju..

hoppas jag får möjlighet att pröva...
User avatar
Clio_fidde
Posts: 780
Joined: 28 Dec 2003, 14:24
Location: Borås

Post by Clio_fidde »

På Pure Clio 16V Drivers sida står det att katten snor 3hk samt 3Nm i vrid på F7P motorn, F7R motorn har dem dock inga siffror på.
http://digilander.libero.it/pureclio16v ... ndex+.html
Fredrik Salokangas - Borås #1418
Renault Clio 16V - busbilen
Renault Laguna 2.0T - familjebilen
User avatar
new_03
Posts: 114
Joined: 02 May 2005, 19:19

Post by new_03 »

men det lär ju vara något sånt på den med.. men det skilljer ju en del på olika motortyper.. men tror kanske att det mest låter som den går bättre..
angående extraktorgrenrör så vet jag inte om det spelar någon större roll effket mässigt, den effekten kommer ju mest när man varvar lite mer, så vet inte om varvstoppet går i på meganen innan man får någon riktig nytta av det..

för övrigt när går varvstoppet i på en f7r motorn?
User avatar
Clio_fidde
Posts: 780
Joined: 28 Dec 2003, 14:24
Location: Borås

Post by Clio_fidde »

new_03 wrote:för övrigt när går varvstoppet i på en f7r motorn?
testa ;)
Fredrik Salokangas - Borås #1418
Renault Clio 16V - busbilen
Renault Laguna 2.0T - familjebilen
User avatar
fuzzion
Forumpolis
Posts: 1480
Joined: 30 Mar 2004, 18:59
Location: Norrköping
Contact:

Post by fuzzion »

6800 rpm
Johan Nilsson

Mégane Coupé 2,0 16v -97
Mégane II Touring Dynamique 1,6 16v -09
Megane IV Sport Tourer 1,2 TCe 130 -17
User avatar
Clio_fidde
Posts: 780
Joined: 28 Dec 2003, 14:24
Location: Borås

Post by Clio_fidde »

inte mer ? :shock:
Fredrik Salokangas - Borås #1418
Renault Clio 16V - busbilen
Renault Laguna 2.0T - familjebilen
User avatar
fuzzion
Forumpolis
Posts: 1480
Joined: 30 Mar 2004, 18:59
Location: Norrköping
Contact:

Post by fuzzion »

Nope, men det går att flytta fram stoppet genom chippning.
Johan Nilsson

Mégane Coupé 2,0 16v -97
Mégane II Touring Dynamique 1,6 16v -09
Megane IV Sport Tourer 1,2 TCe 130 -17
User avatar
Clio_fidde
Posts: 780
Joined: 28 Dec 2003, 14:24
Location: Borås

Post by Clio_fidde »

Jo det vet jag. Tänkte bara eftersom på F7P så ligger varvstoppet på 7200rpm så blev lite förvånad över skillnaden.
Fredrik Salokangas - Borås #1418
Renault Clio 16V - busbilen
Renault Laguna 2.0T - familjebilen
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Angående varvtal.
F7P är på ca 1,8 liter
F7R är på ca 2,0 liter
Det är bara slaglängden som ökats för den ökade cyl volymen,vilket gör att man får högre kolvhastighet i 2,0'n,bättre puls i insuget,samt bättrefyllnadsgrad.
En långslagig motor behöver inte tokvarvas för bra vridmomont,dessutom bestämmer kamkurvan hur långtvridet skall hänga med på varvet.
Utan att byta kamaxlar så tappar man både vrid och effekt vid varvtal över 6000 r/m
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Extraktor rör beräkning.4 till 1
På en 2 ventilare brukar vi räkna med.
Diametern på avgasventilen=innerdiametern på primärröret.
Primärrörets längd=1cylinders volym x 1,3 skall rymmas.
Rören skall avslutas i en Chapman skruv, rörens placering i tänd följd.
Collektorns vol.=1 cyl.volymx1,3.
Efter collektor en rörbit på ca:30cm av2 1/4 tum.
Nu är motorn avstämd,rätt mottryck har skapats och avgaserna ska minsta motståndets lag mynna ut bakom bilen och ha rätt decibel.2,5-3" system.
Hur det stämmer på en 4 ventilare vet jag inte.
På systers meg. köptes ett Devil 4-1 samma som meg.cup röret.Racing kat från A-alt,2,5"rostfria byggsats rör och EN enda ljuddämpare från Remus mest för styling.Sången från det öppna JR filtret och avgas ljudet är perfekt,tyst vid marchkörning och öppnar upp vid varvning.Nu avstämms motorn i extraktorröret, rätt vid alla varvtal och oberoende av avgassystemets mottryck.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Post Reply