Vibration i framvagn, Laguna kombi -98

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
neighbour

Vibration i framvagn, Laguna kombi -98

Post by neighbour »

Hej,

Min Laguna har börjat vibrera nånting fruktansvärt vid inbromsning. Eftersom bromsbeläggen hade <1 mm kvar bytte jag dem, men problemet är kvar. Om jag bromsar hårt är bilen hur stabil som helst och drar inte åt något håll, men om jag bromsar lite "lättare" typ vanlig inbromsning vibrerar ratten och hela framvagnen. Jag har kollat spindel- och styrleder och krängningshämmarstag (eller vad det heter) men inte upptäckt några glapp. Har någon nån ide om vad det kan vara? Tack på förhand.
Dennis
Forumpolis

Post by Dennis »

Om du monterat beläggen rätt o dragit fast oken riktigt ,så kan det bara vara paralleliteten på skivorna som strular.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Erik R19X

Post by Erik R19X »

eller rostskador på skivornas insidor..
neighbour

Post by neighbour »

Parallellitet - förstår jag dej rätt om du menar att skivorna är vinda? Och rostskador är det inte, jag hade ned bägge skivorna och tog bort de kanter som hade bildats, någon rost fanns inte.
Erik R19X

Post by Erik R19X »

Och monteringsytorna på nav och skiva var rena när du monterade...? Lite smuts eller rostflagor i kläm räcker för att skivan ska kasta märkbart
Dennis
Forumpolis

Post by Dennis »

Tjockleken varierar,orsakas iregel av rost i ventilationsspåren-dålig avkylning o när man stannar bilen så håller klossarna kvar värmen där de ligger an mot skivan och ojämnheten har uppstått.
Besök gärna min hemsida!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
neighbour

Post by neighbour »

OK, tack för hjälpen. I och med att vibrationerna fanns redan innan jag bytte bromsbelägg och att jag dessutom var mycket noga att göra rent vid montering tror jag inte att smuts/rost är orsaken. Däremot kan säkert skivornas tjocklek variera, såvitt jag vet är dom inte bytta nångång och dom har ju isåfall gått 20000 mil!
Dennis
Forumpolis

Post by Dennis »

Rekord??? BYT!!!
Besök gärna min hemsida!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Erik R19X

Post by Erik R19X »

Dennis, borde man alltså rensa luftkanalerna i ventilerade skivor för att förlänga livslängden?
Dennis
Forumpolis

Post by Dennis »

Problemet är att materialet mellan friktionsytorna rostar bort och påskyndas av värmeutvekling.Orkar man så kan teoretiskt borsta kanalerna nån gång i månaden så förlänger man säkert livs längden,eller kör fortare så slungas partiklarna ut av centrifugalkraften samt mer luft paserar.Skivan funkar ju liksom ett fläkthjul.
Besök gärna min hemsida!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
uglynicke

Post by uglynicke »

LÅnar denna tråd lite då det är någorlunda samma frågor..

Är ju ute efter en nyare bil och var idag och provkörde
Vad beror vibrationen på då det enbart vibrerar i lite högre hastigheter som t.ex 100 km/h men inte vid inbromsning? Kan det vara så enkelt som hjulinställningen?

Något mer?
RolandM

Post by RolandM »

uglynicke wrote: Är ju ute efter en nyare bil och var idag och provkörde
Vad beror vibrationen på då det enbart vibrerar i lite högre hastigheter som t.ex 100 km/h men inte vid inbromsning? Kan det vara så enkelt som hjulinställningen?

Något mer?
Obalans i däcken!
Det var det svar jag fick gällande min Mégane som nu skakar i ratten vid typ 90 km/h och uppåt. Märks ej vid lägre hastigheter. Jag hade oturen att köra in i en snöhög i helgen (snöade, var isbana under snön) och detta uppstod efter snötouchen. Ska fixa det nästa vecka. (svårt få verkstadstider nu, alla verkar råka ut för något i snön...)
Hälsar
Roland Mabo, Solna
*
Mégane II Touring 1,6 16V Elegance -04
uglynicke

Post by uglynicke »

Jo, "fick" en uppsättning "nya" sommardäck när jag köpte Lagunan och när jag satte på dom så var det samma sak där, vibrerade.

Tog däcken till en däckhandlare och han påstog något i still med att "dom här däcken kan inte klassas som runda" :evil:

Hur som helst, inget ´mer det kan bero på?
Blev lite misstänksam då försäljaren ville pruta ner den rätt fort.
uglynicke

Post by uglynicke »

Ingen?
Post Reply