Vattenpump & värmepaket, Dauphine-59?
Moderator: Forumpolisen
Vattenpump & värmepaket, Dauphine-59?
Har precis köpt min "dröm"bil men har fått problem med vattenpump & värmepaket då bilen stått ute i -10 utan tillräckligt med glykol.
någon som vet var man kan få tag i "ny" pump
någon som vet var man kan få tag i "ny" pump
hej och välkommen hit får man säga ! =)
Olyckligt det där med glykolen. Men det inte vara några problem att fixa fram en ny.
tyvärr kan ja inte hjälpa dig med detta utan undrar om du ska starta upp en seriös Renoveringstråd/projekttråd ? Annars måste tråden flyttas till en mer passande del här på forumet !
Lycka till och välkommen än en gång =)
Olyckligt det där med glykolen. Men det inte vara några problem att fixa fram en ny.
tyvärr kan ja inte hjälpa dig med detta utan undrar om du ska starta upp en seriös Renoveringstråd/projekttråd ? Annars måste tråden flyttas till en mer passande del här på forumet !
Lycka till och välkommen än en gång =)
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531
Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
- t80196
- Forumpolis
- Firstname: Mats
- Surname: Grimme
Är du säker på att vattenpumpen har pajat?
Hur yttrar sig dina problem, du får skriva lite mer utförligt?
Vattenpumpar till Doffe är inte det allra lättaste nuförtiden, men det känns onödigt att byta den om det inte är nåt fel på den, kanske räcker med några packningar.
Vattenpumpar till Doffe är inte det allra lättaste nuförtiden, men det känns onödigt att byta den om det inte är nåt fel på den, kanske räcker med några packningar.
Mats Grimme - Stockholm, Bromma
Gillar mest gammelbilar.
Renaultlös för närvarande, men har andra kul leksaker i garaget
Gillar mest gammelbilar.
Det stora felet verkar inte vara att den stått kallt utan glykolt80196 wrote:Är du säker på att vattenpumpen har pajat?
tydligen så hugger vattenpumpen i lagren och är glapp.värmepaketet läcker vatten.går det byta lager/packbox????
- t80196
- Forumpolis
Ja hugger den och är glapp så är den nog slut. Att byta lager och packbox tror jag inte låter sig göras, pumpen går liksom inte att plocka isär.
Att lokalisera ett vattenläckage är svårt, men beror oftast på otäta slangkopplingar.
Kontakta Kjell Svensson och kolla om han har några pumpar kvar.
Att lokalisera ett vattenläckage är svårt, men beror oftast på otäta slangkopplingar.
Kontakta Kjell Svensson och kolla om han har några pumpar kvar.
Gillar mest gammelbilar.
Gillar mest gammelbilar.
Hallå och grattis till bilvalet
Vattenpumpar är svåra till dauphine. men det finns att köpa nytillverkat i frankrike kostar sisådär 1500kr för en pump.
pumparna går att renovera. men det är svårt att få det bra. Jag bytte lager på pumpen i min Doffe när jag renoverade bilen och den funkar då än iaf
Kjell svensson finns med i medlemsregistret
Kom på en sak har du provat att smörja pumpen, sitter en smörjnippel på ovansidan av pumpen (sitter inte på alla dauphine men de flesta).
Vattenpumpar är svåra till dauphine. men det finns att köpa nytillverkat i frankrike kostar sisådär 1500kr för en pump.
pumparna går att renovera. men det är svårt att få det bra. Jag bytte lager på pumpen i min Doffe när jag renoverade bilen och den funkar då än iaf
Kjell svensson finns med i medlemsregistret
Kom på en sak har du provat att smörja pumpen, sitter en smörjnippel på ovansidan av pumpen (sitter inte på alla dauphine men de flesta).
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Flyttade till den del av forumet som behandlar allt om våra gamla läkerbitar
Du undrade även om nån annan pump passar.... och det är isåfall till floride kanske även estafette men de är lika svåra att få tag på som till Dauphine
Du undrade även om nån annan pump passar.... och det är isåfall till floride kanske även estafette men de är lika svåra att få tag på som till Dauphine
Om lagrena i pumpen inte är helt slut så kan det gå få bort glapp med nytt fett i lagrena. Så om det sitter en nippel på pumpen så är det bara te å försöka däremot om pumpen läcker så blir det svårare men har du tur så kan det bli tätt med nått tätningsmedel som finns att köpa på macken (som man har i vatttnet) även anis skulle väl täta har jag hört (hmm kom inte riktigt ihåg men tror att det var anis annars så var det nån annan krydda )
Justja såg på nån annanstans här på forumet att det fanns en hel hög med florider hemma hos er så där finns det ju pumpar (Obs floride passar inte floride S)
OT På
Såg även att ni hade en Peugeot 203... kul min pappa har en sådan en vinröd årsmodell 50 med sollucka.. vad är det för årsmodell och skick på er?
OT av
Justja såg på nån annanstans här på forumet att det fanns en hel hög med florider hemma hos er så där finns det ju pumpar (Obs floride passar inte floride S)
OT På
Såg även att ni hade en Peugeot 203... kul min pappa har en sådan en vinröd årsmodell 50 med sollucka.. vad är det för årsmodell och skick på er?
OT av
- t80196
- Forumpolis
Det är viktigt att påpeka precis som mange skrev, det är samma motor i Dauphine och Floride, så det är alltså samma pump.
Men på Floride S och Caravelle sitter det en R8 motor i, då blir det en annan pump.
Men på Floride S och Caravelle sitter det en R8 motor i, då blir det en annan pump.
Gillar mest gammelbilar.
Gillar mest gammelbilar.
Som även Mats har sagt så är det de de äldre de som inte heter S som tillägg som har doffemotorvickan wrote:det är en -57:a på peugeoten.det är bruksskick på den.ingen glänsande lack här inte den är väl typ gråblå i färg.
vad gäller pumpen har jag för mig att de äldre floriderna har dauphine-motor..eller är jag ute å cyklar nu
aja..det finns lite gömmor att leta i
Farsans 203 renoverades på slutet av -70 talet och sedan dess har vi åkt en hel del med den så den är också i bruksskick kan man säga. en skön bil att åka i är det iaf.
peugeoten vi har är inte renoverad än utan vi kör med den som den är.
lite kultbil
stort caltex-märke på sidan .
man väcker stor uppmärksamhet när man kommer på vägarna..
Vi åker inte så jättemycket med den men vi brukar ha den med till Vadstena på onsdagarna.
Sommartid är det en ganska stor nostalgiträff där varje onsdag med band och massa gamla godingar.både bilar och mc.
Iår får jag äntligen åka egen bil
[/quote]
lite kultbil
stort caltex-märke på sidan .
man väcker stor uppmärksamhet när man kommer på vägarna..
Vi åker inte så jättemycket med den men vi brukar ha den med till Vadstena på onsdagarna.
Sommartid är det en ganska stor nostalgiträff där varje onsdag med band och massa gamla godingar.både bilar och mc.
Iår får jag äntligen åka egen bil
[/quote]