Sänka megane coupe bak?

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

new_03

Sänka megane coupe bak?

Post by new_03 »

Hur mycket går det att sänka megane coupen bak?? med tanke på stavarna? ska köpa sänk fjädrar, men det måste ju få en jämn sänkning runt om..
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

Så mycket/lite du vill.....
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
new_03

Post by new_03 »

men man ställer väl ner fjädringen bak va? trodde det fanns ett max på hur mycket man kunde skruva ner stavarna?
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

Du skruvar inte ner dom,man drar ut dom och stoppar in dom i den höjden man vill ha bilen,eftersom det finns en stor mängd kombinationer som splinesen kan vara i,kan du ställa fjädringen som du vill ha den för att få samma höjd bak och fram,det enda max som finns är fysiska begränsningar som tex hjulen tar i eller bilen står på marken...Har för mig att du måste sänka ner din bakaxel lite för att kunna ta ut stavarna,för dom tar i karossen annars....
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

new_03

Post by new_03 »

ok tanx.. men va hittar man sänkfjädrar, visst det finns en del sajter, dock verkar det bara som det finns sänkning till 35mm.. trisst..
kmfdm

Post by kmfdm »

Köpte mina sänkfjädrar på MH-styling (HR, 35 mm). Kommer inte ihåg vad jag betalade enbart för fjädrarna, köpte dämpare runt om samtidigt. Bak sänktes bilen "ett snäpp". Fullt tillräckligt. Det ser bra ut och väghållingen är underbar. På motorväg är det stor skillnad mot innan, inne i stan över fartgupp etc är det något stötigt ibland.
Det duger gott till mig, som använder bilen till vardags mest :)
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193

Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
new_03

Post by new_03 »

hur mycket motsvarar ett snäpp? skulle vilja ha ner min typ 45-50mm.. men kanske måste införskaffa coilovers då..hittar inga fjädrar som sänker så mycket..finns ju till vissa andra renaulter men så klart inte till megane..
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

ett snäpp i detta samanhanget är nog så att det stämde med fram... varför så mycket det kommer bli stötigt som fan,och ska du sänka så mycket får du skaffa kortare dämpare...

new_03

Post by new_03 »

är svag för låga cleana bilar :D

Jo har funderat på nya coilovers, så blir det ju betydligt bättre väghållning åxå..Hur mycket går det att sänka med orginal dämpare??
kmfdm

Post by kmfdm »

Ett snäpp, var väl en spline. Gissningsvis runt 35 mm.
Jag fick förklarat för mig att orginaldäparna är anpassade/inställda/optimerade för att passa fjädrarna som sitter på bilen. Byter man fjädrar så är det optimala att byta dämpare åxxå. Eller så kanske det finns nåt trix som mekarkunniga kan delge dig?
Glöm för all del inte att göra framvagnsinställning när du sänkt bilen :) Å lycka till!
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström

new_03

Post by new_03 »

ok...lutar nog att att lägga undan lite extra pengar och köpa dämpare åxå.. nån som har tipps om bra dämpare..

har själv erfaranhet av gula koni dämpare.. de va grymma men ganska dyra..har hört att hr och kw har bra grejer!
kmfdm

Post by kmfdm »

Tror jag gav 7800 kr för HR sänkfjädrar plus gula koni runt om. Mh-styling i GBG, med 10% (klubb)rabatt.
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström

Clio_fidde

Post by Clio_fidde »

Passar Clio Cup dämparna på megané ??
Fredrik Salokangas - Borås #1418
Renault Clio 16V - busbilen
Renault Laguna 2.0T - familjebilen
new_03

Post by new_03 »

ja va inne på clio cup dämapre ett tag..men tror ej de passar.. annars e det väl sjysst väghålling i dom.. plus att de är billiga..
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

köper du coilover sa har du löst problemet med dämparna,när du sänker bak sa betyder inte ett hack att den blir (lite) lägre och tva mer man kan fa kolla vart dom passar kan tex vara ett halvt varv,för 35 mm..beror pa att det är olika spines inne och ute..

Post Reply