ABS-/kylarproblem, Megane Coupe -97?

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
User avatar
new_03
Posts: 114
Joined: 02 May 2005, 19:19

ABS-/kylarproblem, Megane Coupe -97?

Post by new_03 »

Hej

Min ABS lampa lyser! Men vid jämna mellanrum så slocknar den, oftast när bilen har stått en längre tid. Har kollat oljenivå och det verkar lungt.


En megane coupe 97 förresten...någon??

/alex
Last edited by new_03 on 07 Dec 2006, 12:13, edited 2 times in total.
User avatar
Erik R19X
Posts: 260
Joined: 07 Nov 2005, 21:52

Post by Erik R19X »

Har för mig jag har läst om glappande kontakter till abs-pulsgivarna här, prova sök lite
Det är ofta dålig packbox på vattenpumpen som snor kylvätska, utrusta dig med en liten spegel och ficklampa och kolla på pumpens undersida. Är det slabb och vita avlagringar vid "skvallerhålet" så är saken klar
User avatar
new_03
Posts: 114
Joined: 02 May 2005, 19:19

Post by new_03 »

ok, ska kolla..var hittar man abs-pulsgivarna??
Last edited by new_03 on 07 Dec 2006, 12:14, edited 1 time in total.
User avatar
Erik R19X
Posts: 260
Joined: 07 Nov 2005, 21:52

Post by Erik R19X »

Syftar på givarna ute vid hjulen, det sitter ett tandhjul på axeln ute vid navet (på alla hjul) sen sitter det en induktiv givare vid tandhjulet för att mäta rotationshastigheten. Fick intrycket att det var nån skarvkontakt på kabeln som strulade.. Den rörliga kabeldelen in till chassiet är illa utsatt.
Vattenpump tja, drivs den med generatorremmen är det inte alltför svårt mest bara bökigt att komma åt. På min r19 fick jag byta genom höger hjulhus, fick ta loss hjul och plastkåpor. Gjorde det i samband med kamremsbyte så jag hade loss kåporna över kamremmen också.. Först får man förstås tömma kylsystemet. Var noga med att rengöra tätningsytorna och dra bultarna växelvis vid montering. I med original kylvätska och lufta noga. Autofrance har billiga pumpar. Om pumpen drivs av kamremmen - betydligt knepigare ingrepp... :?
Mindre roliga läckalternativ: dålig topplockspackning eller sprucken topp, ger vit rök och avgaslukt i expansionskärlet. Kanske också vatten i oljan eller olja i vattnet.
Sen händer det att värmepaketet springer läck, ger imskikt på rutornas insida, sötaktig lukt och blöta mattor i kupen.. :(
User avatar
new_03
Posts: 114
Joined: 02 May 2005, 19:19

Post by new_03 »

Grymma svar.. :)

kanske det..

Låter som det kan stämma med abs'en, för ibland fukar de och ibland inte.. ska kolla givare och kablar..
Last edited by new_03 on 14 Feb 2006, 08:39, edited 1 time in total.
User avatar
Erik R19X
Posts: 260
Joined: 07 Nov 2005, 21:52

Post by Erik R19X »

Tänk positivt, enklare att fixa värmepaketet än en sprucken topp :P
Provsniffa i expansionskärlet, har du samma lukt inne i kupen är det nog bara att operera ut värmepaketet. Hur man gör har jag ingen koll på. Du kan ju kika först på motorrumssidan av torpedväggen om det finns några slangkopplingar vid genomgången som skulle kunna läcka
Jag har läcktestat (urplockat) värmepaket med trädgårdsslangen men det var på den tiden jag körde Ford.. ehrmm :wink:
User avatar
new_03
Posts: 114
Joined: 02 May 2005, 19:19

Post by new_03 »

jo visst, finns alltid värre :lol:
Nosade lite i kärlet, men inte nån konstig doft där inte, känner klart mest glyckol doften.. men böka runt lite och se vad jag kan hitta.. tanx..
Ingemar.k
Posts: 31
Joined: 14 Dec 2005, 11:40
Location: vallentuna

Post by Ingemar.k »

Det verkar som om värmepacketet har gett upp. Det sitter på förarsidan. Till höger om gaspedalen.

Det verkar som någon av abs givarna har gett upp. Som vanlig ägare av bilen så kan du bara kontrollera om det är fukt eller skräp i kontakterna till givarna.
Är dom felfria så måste man kopla upp bilen till en Clip och vilka felkoder som finns i systemet.
Mitt råd är att du lämnar in bilen till en renault verksta
:D
User avatar
Erik R19X
Posts: 260
Joined: 07 Nov 2005, 21:52

Post by Erik R19X »

Det kan gå att lyssna sig till läckan, det brukar fräsa eller pysa svagt.. Det gjorde min vattenpump iaf :P
Prova varmkör så systemet blir trycksatt, stäng av motorn och lyssna under brädan och i motorrummet. Funkar inte det kan du prova glänta försiktigt på locket på exp-kärlet då motorn är varm så trycket släpps ut och dra åt det igen. Akta bara så du inte får het vätska på dig. :o
När motorn sen kallnar blir det undertryck i kylsystemet och luft sugs in vid läckan. Det borde pysa betydligt bättre än när vätskan trycks ut...
User avatar
new_03
Posts: 114
Joined: 02 May 2005, 19:19

Post by new_03 »

ok ska kolla det...tack tack.. hoppas man hittar felet då..

ska kolla upp om det är glapp i kontakterna, det verkar ha lite glapp effekt nämligen,
Last edited by new_03 on 07 Dec 2006, 12:15, edited 1 time in total.
User avatar
new_03
Posts: 114
Joined: 02 May 2005, 19:19

Post by new_03 »

Fixat...
User avatar
ThreeX
Posts: 17
Joined: 07 Feb 2006, 20:28
Location: Helsingborg

Post by ThreeX »

Vad var det då? Tänk på att både felbeskrivning OCH inte minst lösning är till stor hjälp för andra som råkar/råkat ut för samma symptom :)

Mvh 3X
Trouble with grammar have i, yees *Yoda*
User avatar
new_03
Posts: 114
Joined: 02 May 2005, 19:19

Post by new_03 »

japp.. det glappade i en kontakt till ena bromsen fram, därav glapp i abs.. hoppas det funkar nu.. :)
Post Reply