ABS-/kylarproblem, Megane Coupe -97?
Moderator: Forumpolisen
ABS-/kylarproblem, Megane Coupe -97?
Hej
Min ABS lampa lyser! Men vid jämna mellanrum så slocknar den, oftast när bilen har stått en längre tid. Har kollat oljenivå och det verkar lungt.
En megane coupe 97 förresten...någon??
/alex
Min ABS lampa lyser! Men vid jämna mellanrum så slocknar den, oftast när bilen har stått en längre tid. Har kollat oljenivå och det verkar lungt.
En megane coupe 97 förresten...någon??
/alex
Last edited by new_03 on 07 Dec 2006, 12:13, edited 2 times in total.
Syftar på givarna ute vid hjulen, det sitter ett tandhjul på axeln ute vid navet (på alla hjul) sen sitter det en induktiv givare vid tandhjulet för att mäta rotationshastigheten. Fick intrycket att det var nån skarvkontakt på kabeln som strulade.. Den rörliga kabeldelen in till chassiet är illa utsatt.
Vattenpump tja, drivs den med generatorremmen är det inte alltför svårt mest bara bökigt att komma åt. På min r19 fick jag byta genom höger hjulhus, fick ta loss hjul och plastkåpor. Gjorde det i samband med kamremsbyte så jag hade loss kåporna över kamremmen också.. Först får man förstås tömma kylsystemet. Var noga med att rengöra tätningsytorna och dra bultarna växelvis vid montering. I med original kylvätska och lufta noga. Autofrance har billiga pumpar. Om pumpen drivs av kamremmen - betydligt knepigare ingrepp...
Mindre roliga läckalternativ: dålig topplockspackning eller sprucken topp, ger vit rök och avgaslukt i expansionskärlet. Kanske också vatten i oljan eller olja i vattnet.
Sen händer det att värmepaketet springer läck, ger imskikt på rutornas insida, sötaktig lukt och blöta mattor i kupen..
Vattenpump tja, drivs den med generatorremmen är det inte alltför svårt mest bara bökigt att komma åt. På min r19 fick jag byta genom höger hjulhus, fick ta loss hjul och plastkåpor. Gjorde det i samband med kamremsbyte så jag hade loss kåporna över kamremmen också.. Först får man förstås tömma kylsystemet. Var noga med att rengöra tätningsytorna och dra bultarna växelvis vid montering. I med original kylvätska och lufta noga. Autofrance har billiga pumpar. Om pumpen drivs av kamremmen - betydligt knepigare ingrepp...
Mindre roliga läckalternativ: dålig topplockspackning eller sprucken topp, ger vit rök och avgaslukt i expansionskärlet. Kanske också vatten i oljan eller olja i vattnet.
Sen händer det att värmepaketet springer läck, ger imskikt på rutornas insida, sötaktig lukt och blöta mattor i kupen..
Tänk positivt, enklare att fixa värmepaketet än en sprucken topp
Provsniffa i expansionskärlet, har du samma lukt inne i kupen är det nog bara att operera ut värmepaketet. Hur man gör har jag ingen koll på. Du kan ju kika först på motorrumssidan av torpedväggen om det finns några slangkopplingar vid genomgången som skulle kunna läcka
Jag har läcktestat (urplockat) värmepaket med trädgårdsslangen men det var på den tiden jag körde Ford.. ehrmm
Provsniffa i expansionskärlet, har du samma lukt inne i kupen är det nog bara att operera ut värmepaketet. Hur man gör har jag ingen koll på. Du kan ju kika först på motorrumssidan av torpedväggen om det finns några slangkopplingar vid genomgången som skulle kunna läcka
Jag har läcktestat (urplockat) värmepaket med trädgårdsslangen men det var på den tiden jag körde Ford.. ehrmm
Det verkar som om värmepacketet har gett upp. Det sitter på förarsidan. Till höger om gaspedalen.
Det verkar som någon av abs givarna har gett upp. Som vanlig ägare av bilen så kan du bara kontrollera om det är fukt eller skräp i kontakterna till givarna.
Är dom felfria så måste man kopla upp bilen till en Clip och vilka felkoder som finns i systemet.
Mitt råd är att du lämnar in bilen till en renault verksta
Det verkar som någon av abs givarna har gett upp. Som vanlig ägare av bilen så kan du bara kontrollera om det är fukt eller skräp i kontakterna till givarna.
Är dom felfria så måste man kopla upp bilen till en Clip och vilka felkoder som finns i systemet.
Mitt råd är att du lämnar in bilen till en renault verksta
Det kan gå att lyssna sig till läckan, det brukar fräsa eller pysa svagt.. Det gjorde min vattenpump iaf
Prova varmkör så systemet blir trycksatt, stäng av motorn och lyssna under brädan och i motorrummet. Funkar inte det kan du prova glänta försiktigt på locket på exp-kärlet då motorn är varm så trycket släpps ut och dra åt det igen. Akta bara så du inte får het vätska på dig.
När motorn sen kallnar blir det undertryck i kylsystemet och luft sugs in vid läckan. Det borde pysa betydligt bättre än när vätskan trycks ut...
Prova varmkör så systemet blir trycksatt, stäng av motorn och lyssna under brädan och i motorrummet. Funkar inte det kan du prova glänta försiktigt på locket på exp-kärlet då motorn är varm så trycket släpps ut och dra åt det igen. Akta bara så du inte får het vätska på dig.
När motorn sen kallnar blir det undertryck i kylsystemet och luft sugs in vid läckan. Det borde pysa betydligt bättre än när vätskan trycks ut...