Kan ej stänga av vindrutetorkare och spolning.

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
boriz

Kan ej stänga av vindrutetorkare och spolning.

Post by boriz »

(snabt om bilen: Jag har en clio -92 3-dörrar. Till skillnad från 5-d har jag inte spolare på bakrutan. Dock har jag samma reglage. Men i det läget där 5-d spolar bakrutan, spolar jag framrutan istället. Jag har så-att-säga två lägen där jag kan spola framrutan.)

Igår kväll efter att jag skrapat rutorna satte jag mig i bilen och slog på torkarna fram för att ta bort snön som var kvar. Satte även på trokaren bak, men eftersom den glappar måste jag trycka spaken till "spola bakrutan"-läget. (vilket då får spolaren fram att gå igång.) Det är här som felet började. Efter att jag släppt spaken och fört tillbaka den till utgångsläge, fortsätter pumpen att gå och torkarna att veva. Ända sättet att få dom att sluta är att slå av tändningen. Så för att komma hem igår, utan det oerhört enerverande ljudet från spolar-pumpen, var jag tvungen att koppla ur (dra ut sladden) både torkare och pump. Det löste problemet, men nu är jag utan vindrutetorkare. Testa igen imorse efter en natt i garaget, men samma problem. Så fort jag slår på tändningen går pump och torkare igång. (som "tur" är, var spolarvätskebehållaren tom från början).

Vad är det som kan vara fel? Är det något relä eller så som har fastnat?

Hoppas någon kan hjälpa mig

mvh
//Boriz
Post Reply