Elfel Megane

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
mizzcat
Posts: 7
Joined: 16 Sep 2004, 16:50
Contact:

Elfel Megane

Post by mizzcat »

Min Megane -98 har betett sig lite konstigt senaste tiden.
För några veckor sen när vi kopplade in extraljusen var bilen död när jag försökte starta den dagen efter. Vi klippte kablarna och den startade.

Men nu har det kommit tillbaka, när den stått parkerad ca en kvart på en parkering och startades igen hade koden till stereon (Renault original) och klockan nollställts (samma som hände när den gick igång igen efter klippta extraljuskablar). Häromdagen när det var halt ute och ABS:en gick in när jag bromsade stängdes stereon av! Testade flera gånger och det exakt samma sak hände.

Kan detta vara början på något lömskt elfel? [?]
Mr X
Posts: 167
Joined: 14 Mar 2005, 00:46
Location: Sweden

Post by Mr X »

Jag hade en volvo 360 en gång i tiden... När där var laddningsfel på den så stängde den av stereon när jag bromsade. Alltså kan det vara ett laddningsfel?
Erik R19
Posts: 608
Joined: 23 Mar 2004, 10:31
Location: Sweden

Post by Erik R19 »

Kolla jordflätorna mellan motor och chassie, kabelanslutningarna på batteriet samt att kabeln mellan batteriminus och chassie inte har korroderat vid chassie-anslutningen.
Det kan vara glapp någonstans i batterikretsen eftersom klockan nollställs, generatorn orkar antagligen inte ensam ge ström till abs när motorn går på tomgång. Det kan bli glappkontakt inne i batteriet också, det har jag råkat ut för.
Post Reply