Kupéfläktbrand

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Lagunakombi3
Posts: 2
Joined: 24 Oct 2005, 15:23
Location: Sweden

Kupéfläktbrand

Post by Lagunakombi3 »

Har ett sorgebarn.. en laguna kombi-99[xx(]
I helgen så slog rejäl vit rök ur panelen under körning, tvärstopp in till kanten och som blixten riva ut alla dyrbara grejjer ur bagaget ..
Har varit med om en bilbrand en gång tidigare.. och då gick det fort när det tog sig !!

Men här hände inget mer..
Efteråt konstaterar jag dock att kupéfläkten inte fungerar längre..
Är det här något att riva i själv, eller är det inte värt för en normalbegåvad ??
Hur mkt måste jag riva för att komma åt kupéfläkten?
Tips på felsökning innan jag börjar riva för mkt?

Tacksam.
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

Börja med att kolla säkringen (antagligen inte felet men bra att ha hel när man förtsätter felsökningen[:D]) Kolla så det inte är nått fel på knappen.
Vet inte riktigt hur det sitter på en laguna men antagligen så kommer du åt fläkten genom att lossa på plastkåporna som sitter vid nederkant på vinderutan (utsidan av bilen)på den svarta fläcktboxen sitter det ett motstånd koppla förbi detta (det kan även vara det som pajat. och sist lägg ström på fläktmotorn och kolla om den funkar
(det kan vara enklast att ta bort hela fläktaggregatet)

Någon annan som vet nå mer ?
Lycka till
jokre
Posts: 49
Joined: 13 Oct 2005, 18:47

Post by jokre »

Hej!

Jag råkade ut för exakt detta förra vintern. Var på väg hem från jobbet när det började ryka rejält. Det blev samma reaktion som du beskriver. In till vägkanten fort som ögat och stäng av allt. Efter ett tag tog dock nyfikenheten överhand när jag kunnat konstatera att det hela inte blev värre. Startade bilen igen och märkte att allt fungerade utom fläkten samt att det kom röklukt så fort jag öppnade ventilationen = garanterad fläktbrand.

Har en Renault Laguna 2.0 RXE kombi från 1997. Det är inte särskilt svårt att byta det hela när man väl vet var grejorna sitter och det kan jag tala om när du skickat 500 spänn på Posten... Nej, skämt å sido. Det hela beror lite på vad du har för bestyckning i bilen. Jag har klimatanläggning (ej enbart AC utan hela kitet). På min modell sitter fläkten nere till höger i fotutrymmet på passagerarsidan. Lite bökigt att komma åt, men det går. Fläkten sitter i tre skruvar (om jag inte minns helt fel) och det är den innersta skruven som är värst att komma åt, men med lite envishet så går det bra. Fläkten sänker du nedåt så du behöver inte riva något i instrumentpanelen vilket är skönt att slippa. Jag tog i och för sig loss handskfack, m.m. så att jag kom åt även uppifrån men det var inte nödvändigt och har du airbag på passagerarsidan (vilket jag inte har) så kan det vara ännu mer jobb att komma åt den vägen. Som sagt, det ska inte behövas. Ny fläkt köpte jag på skroten via bildelsbasen.se (eller fbt.se tror jag sajten heter nuförtiden). Det elektriska är inga problem. Det är en snabbkontakt som man enkelt snäpper loss från fläktpaketet så är kablaget bortkopplat. Om du kan hålla i en skruvmejsel och stoppa i kabeln till brödrosten hemma så klarar du av att byta fläkten själv.

Lycka till! [:)]

P.S. En Haynes rep.handbok är inte fel att ha om man är Laguna-ägare. Några hundringar som gör att man slipper en del grå hår. D.S.
Lagunakombi3
Posts: 2
Joined: 24 Oct 2005, 15:23
Location: Sweden

Post by Lagunakombi3 »

Jokre
Tack, det låter ju som en relativt enkel manöver, jag klarar av att hantera både brödrost och skruvmejsel..[:)]
Jo, jag har klima anläggning i min bil med, så jag ska ta mig en titt enligt dina anvisningar i helgen.
Post Reply