Tips på bra vinterbil önskas!!!
Moderator: Forumpolisen
Tips på bra vinterbil önskas!!!
Har en kompis som behöver tips! Om man skall vara märkestrogen [:D], och ha ett fordon som startar å bara går å går, någon som har tips på bra Renault? Hon vill inte ha ett monster som kräver $$$ i verkstadsräkningar [;)]. Har kollat annonser, och funderar på om en R5:a eller tidig Clio kan vara nåt att ha? R19 verkar ju vara...nyckfulla?!? Runt 10-15 000 kanske man kan lägga. Är det bättre att satsa på tantkörd bil med få mil än en som gått långt?
Nån som har R5:a eller tidig Clio (eller annan Renault) och kan lämna lite tips, å tycka till om sina pärlor? Fördelar, nackdelar, info som är bra att ha!
Thanx!
Nån som har R5:a eller tidig Clio (eller annan Renault) och kan lämna lite tips, å tycka till om sina pärlor? Fördelar, nackdelar, info som är bra att ha!
Thanx!
För 15 papp får man väl bara en GDS-bil? [:)]
Om förutsättningen är att vara märkestrogen skulle i alla fall jag ha letat efter en norrlandskörd tidig Megane med tanke på krocksäkerhet (R5 och R19 platsar båda i klassen rysk roulett, Clio är nog lite bättre men fortfarande en småbil) Men visst får man räkna med lite skruvande, R över 6 år = GDS!
... aaahhh får väl inte nämna andra bilmärken här [:D]
Om förutsättningen är att vara märkestrogen skulle i alla fall jag ha letat efter en norrlandskörd tidig Megane med tanke på krocksäkerhet (R5 och R19 platsar båda i klassen rysk roulett, Clio är nog lite bättre men fortfarande en småbil) Men visst får man räkna med lite skruvande, R över 6 år = GDS!
... aaahhh får väl inte nämna andra bilmärken här [:D]
i den prisklassen kan man inte begära att man får en problem fri bil så lite GDS kan det ju bli.
De bilar du nämner är ju bra bilar men det viktigaste är att kolla upp skicket innan köp (finns en del riktiga vrak) men om man hittar en fin bil som känns ärlig så kan det bli problemfritt.
Hade en Clio 16V förut hade inga problem förutom att laga rost i en bakskärm, byta hjullager, fläktmotstånd(gick sönder på vintern så klart[:(!] = kallt) och så slitdelar så klart.
De bilar du nämner är ju bra bilar men det viktigaste är att kolla upp skicket innan köp (finns en del riktiga vrak) men om man hittar en fin bil som känns ärlig så kan det bli problemfritt.
Hade en Clio 16V förut hade inga problem förutom att laga rost i en bakskärm, byta hjullager, fläktmotstånd(gick sönder på vintern så klart[:(!] = kallt) och så slitdelar så klart.
- elak_ekorre
- Posts: 28
- Joined: 21 Mar 2005, 13:48
- Location: Säffle
- Contact:
[:)] R5 TXE är det "värstingen" det?
Saab är väl kanske inte fel, men dom är ju rätt törstiga på bensin. Dessutom brukar dom väl vara ganska angripna av rost i hjulhus/skärmar. Har sett ett par skräckexempel, men alla tidiga 90-talare är kanske inte såna...[:)]
Misstänker precis som ni skriver, att man får räkna med att skruva om man ger 10-15000 för en bil. Är det värt mödan/pengarna bara för att SLIPPA ÅKA BUSS till å från jobbet [:I]?
Tar taxamt emot fler tips för att hjälpa min kompis [^] Även om min personliga åsikt är att det nog är billigare att vantrivas på bussen.
Saab är väl kanske inte fel, men dom är ju rätt törstiga på bensin. Dessutom brukar dom väl vara ganska angripna av rost i hjulhus/skärmar. Har sett ett par skräckexempel, men alla tidiga 90-talare är kanske inte såna...[:)]
Misstänker precis som ni skriver, att man får räkna med att skruva om man ger 10-15000 för en bil. Är det värt mödan/pengarna bara för att SLIPPA ÅKA BUSS till å från jobbet [:I]?
Tar taxamt emot fler tips för att hjälpa min kompis [^] Även om min personliga åsikt är att det nog är billigare att vantrivas på bussen.
Blir det inte en Megane för min egen del (när r19 drar sin sista suck) så lutar det nog åt en VW jetta eller passat tdi.
De verkar gå länge med minimalt underhåll.. Sen är det alltid bra att hitta ett norrlandsexemplar eller en ganska nyligen direktimporterad för att slippa rost.
Fast å andra sidan är ju Megane snarlik r19, nu kan jag ju nästan varenda skruv i den [:)]
Japsen är fina men när de börjar åldras.. hmmm.. reservdelar kan vara urdyra och utbudet av piratdelar begränsat.
De verkar gå länge med minimalt underhåll.. Sen är det alltid bra att hitta ett norrlandsexemplar eller en ganska nyligen direktimporterad för att slippa rost.
Fast å andra sidan är ju Megane snarlik r19, nu kan jag ju nästan varenda skruv i den [:)]
Japsen är fina men när de börjar åldras.. hmmm.. reservdelar kan vara urdyra och utbudet av piratdelar begränsat.
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by kmfdm</i>
<br />[:)] R5 TXE är det "värstingen" det?
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">
Jepp det är värstingen =) Men är inte så dyr i inköp mm
Själv blev det en Nissan Kingcab V6 SE ! Går som drömmen och tar sig fram överallt =)
<br />[:)] R5 TXE är det "värstingen" det?
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">
Jepp det är värstingen =) Men är inte så dyr i inköp mm
Själv blev det en Nissan Kingcab V6 SE ! Går som drömmen och tar sig fram överallt =)
Säkerhet:
http://www.folksam.se/resurser/pdf/sakrabilar2005.pdf
Konstigt, r19 och megane hamnar båda på "gult" dvs medel. Trodde r19 låg sämre till och megane bättre. R5 och Twingo hamnar båda i röd klass, Clio på orange.
Har sett en krock med en r19 inblandad, skrämmande! Jag köper inte något som är sämre än 'medel' idag, helst något bättre.
740 är en säker o prisvärd beg-bil men drar ju en del bränsle. Brukar gå 50000 mil, mekaniskt i stort sett identisk med Amazon Felhjulsdriven dock... nee inget för mig om nu inte V70-rymdfärjan ger upp
http://www.folksam.se/resurser/pdf/sakrabilar2005.pdf
Konstigt, r19 och megane hamnar båda på "gult" dvs medel. Trodde r19 låg sämre till och megane bättre. R5 och Twingo hamnar båda i röd klass, Clio på orange.
Har sett en krock med en r19 inblandad, skrämmande! Jag köper inte något som är sämre än 'medel' idag, helst något bättre.
740 är en säker o prisvärd beg-bil men drar ju en del bränsle. Brukar gå 50000 mil, mekaniskt i stort sett identisk med Amazon Felhjulsdriven dock... nee inget för mig om nu inte V70-rymdfärjan ger upp
Norrlandskörd 240 då? Volvo är väl ändå att föredra framför Saab [|)]
Snackade med min styvfarsa igår, och han rekommenderade att man inte köper bil som gått i Dalarna, Värmland och däromkring. Där saltas det friskt, och snöar det mera än i GBG...så det är bättre att köpa bilar som rullat i GBG. Hmm...
Erik R19, skulle du bestämt avråda från att köpa R19? Är det inte skillnad på tidiga ex och R19 16v tex? Jaja, man får väl läsa på lite...
Robin: Om man får tag på en R5 TXE, vad skall man kolla speciellt???
Nån motorkirurg är man ju inte [:I]! Vad står dom i pris ungefär?
Snackade med min styvfarsa igår, och han rekommenderade att man inte köper bil som gått i Dalarna, Värmland och däromkring. Där saltas det friskt, och snöar det mera än i GBG...så det är bättre att köpa bilar som rullat i GBG. Hmm...
Erik R19, skulle du bestämt avråda från att köpa R19? Är det inte skillnad på tidiga ex och R19 16v tex? Jaja, man får väl läsa på lite...
Robin: Om man får tag på en R5 TXE, vad skall man kolla speciellt???
Nån motorkirurg är man ju inte [:I]! Vad står dom i pris ungefär?
Hehe, jag har mer förtroende för hisingscontainrar än bilarna från Stallbackens bilfabrik av orsaker som jag kan berätta en annan gång. Båda verkar tyvärr ha gått vilse i tekniken på senare modeller [:D]..
R19 tja varför inte. De är billiga och säkrare än gamla småbilar men visst önskar jag att krockskyddet vore bättre.
Senare årgångar anses vara av bättre kvalitet än tidiga och såklart har yngre bilar färre åldersfel än äldre. Brukar beundra en R19 här i trakten som är jämnåring med min men ser precis ny ut och har bara gått 8000 mil. Den har förmodligen stått i garage på vintrarna. Hmm om man hittade en sån... [:p]
Motor och växellåda verkar hyfsat driftsäkra (ta i trä), det är prylarna runtomkring som strular typ framvagn, elsystem, reglage, lås bromsar osv. Sen knaprar rosten hårt i bakänden om ägarna inte gjort några åtgärder. Jag kan dra listan på svaga punkter om så önskas.
R5-Clio-R19-Megane är nära släkt, i princip är det samma mekanik i olika plåtburkar (men med olika motorfamiljer) Därmed har de i stort sett samma nycker [;)]
R19 tja varför inte. De är billiga och säkrare än gamla småbilar men visst önskar jag att krockskyddet vore bättre.
Senare årgångar anses vara av bättre kvalitet än tidiga och såklart har yngre bilar färre åldersfel än äldre. Brukar beundra en R19 här i trakten som är jämnåring med min men ser precis ny ut och har bara gått 8000 mil. Den har förmodligen stått i garage på vintrarna. Hmm om man hittade en sån... [:p]
Motor och växellåda verkar hyfsat driftsäkra (ta i trä), det är prylarna runtomkring som strular typ framvagn, elsystem, reglage, lås bromsar osv. Sen knaprar rosten hårt i bakänden om ägarna inte gjort några åtgärder. Jag kan dra listan på svaga punkter om så önskas.
R5-Clio-R19-Megane är nära släkt, i princip är det samma mekanik i olika plåtburkar (men med olika motorfamiljer) Därmed har de i stort sett samma nycker [;)]
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by kmfdm</i>
<br /> [|)]
Robin: Om man får tag på en R5 TXE, vad skall man kolla speciellt???
Nån motorkirurg är man ju inte [:I]! Vad står dom i pris ungefär?
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">
Kolla ! Dom är väl som en vanlig R5. Rost fram och bakrutan. Skärmar bak, kolla så vxl är ok, inga ljud eller växlar som hoppar ur. Motorn är det alldrig fel på.
<br /> [|)]
Robin: Om man får tag på en R5 TXE, vad skall man kolla speciellt???
Nån motorkirurg är man ju inte [:I]! Vad står dom i pris ungefär?
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">
Kolla ! Dom är väl som en vanlig R5. Rost fram och bakrutan. Skärmar bak, kolla så vxl är ok, inga ljud eller växlar som hoppar ur. Motorn är det alldrig fel på.