Rassel från toppen

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Frozenfish
Posts: 12
Joined: 22 Jun 2004, 12:52

Rassel från toppen

Post by Frozenfish »

Hej

Jag har en -99 megane 1.6e med K7M motor 12000mil med nybytt kamrem.
Har upptäckt ,lyssnat på ett oroväckande rassel som tycks komma från toppen mot torpedväggen till (bakåt ja ni förstår kanske vad jag menar). Låter lite som ett slamrande "dieselaktigt" ljud som är varvtalsberoende. På tomgång låter det som att man har hydrauliska ventillyftare (gammal audi)som slamrar dock har ju denna motor gamla hederliga mekaniska lyftare vad jag förstår. Detta ljud finns inte då motorn är kall utan endast då den har körts en stund och blivit genomvarm. Vad jag förstår ingår inte ventiljustering i normal 12000 mila service. Hade in bilen på verkstad för endast kamremsbyte (snål) och gjorde resten av sevicen själv.
Är det någon som har någon ide vad det kan vara?

Tacksam för svar[?]
Frozenfish
Posts: 12
Joined: 22 Jun 2004, 12:52

Post by Frozenfish »

Ingen som har en aning [?]

Finns det några riktlinjer för när det kan vara dags att justera in ventilerna?
Min svärfar hade bilen innan och jag tror nog att service och oljebyten skötts som de ska. Nån som vet om detta är vanligt att K7M motorn börjar rassla lite när de blir äldre?

Ljudet låter som att det kommer från insugssidan på toppen

//H
Erik R19
Posts: 608
Joined: 23 Mar 2004, 10:31
Location: Sweden

Post by Erik R19 »

Vad jag vet är det ingen ventiljustering schemalagd på R-bilarna. Kollade på min F3N vid 20000 mil och det var "tight slide fit" med bladmåttet precis som det står i Haynes. Det var inte svårt att lyfta ventilkåpan och kolla min, har ingen koll på K7M
Om rasslet är belastningsbereoende (ökar med momentuttaget) är det troligare att det är kolvspel, ringar eller nåt sånt, Oljud från ventiler är i stort sett lastoberoende (men förstås varvtalsberoende).
Min R19 slamrar när motorn är kall eller halvljummen, det blev mycket bättre när jag gick ifrån 5W40 syntetolja till halvsyntet 10W40.
Om det slamrar med varm motor kan det bli bättre med 10W50.
Oljetillverkarna verkar bluffa med viskositen, de flesta oljorna verkar vara blaskigare än vad som står på burken.. Det kanske är för att infria löften om minskad bränsleförbrukning?
Post Reply