Våffelmönstrade däck R19 -Varför?-
Moderator: Forumpolisen
Våffelmönstrade däck R19 -Varför?-
Vad nu...? Nu är det ett BAKdäck som börjar bli våffelmönstrat, sist var det ett framdäck i motsatta hörnet.[:(]
Dessutom är det bara på ungefär 15 cm av omkretsen på innersidan som jag ser att varannan klack är högre, varannan lägre. När man kör hörs ett pulserande svagt brr-brr-brr ljud i vissa farter
Vad i hela .... beror detta på, är det en följd av torsions- bakvagnskonstruktionen? Dämparna är ca tre år gamla, allt verkar fräscht (det finns ju knappt nåt det kan bli fel på i bakvagnen!) Det måste ju vara någon slags resonans som startar våffelslitaget?
Däck Michelin Energy MXT, har kört med 2.0 kg tryck
Hur ska man göra för att slippa såna däcksskador? Skifta runt däcken en gång i veckan? Är högre eller lägre tryck bättre?
Kan man slipa ner dom högre klackarna för att bromsa sönderfallet? Alla ideer är välkomna
Dessutom är det bara på ungefär 15 cm av omkretsen på innersidan som jag ser att varannan klack är högre, varannan lägre. När man kör hörs ett pulserande svagt brr-brr-brr ljud i vissa farter
Vad i hela .... beror detta på, är det en följd av torsions- bakvagnskonstruktionen? Dämparna är ca tre år gamla, allt verkar fräscht (det finns ju knappt nåt det kan bli fel på i bakvagnen!) Det måste ju vara någon slags resonans som startar våffelslitaget?
Däck Michelin Energy MXT, har kört med 2.0 kg tryck
Hur ska man göra för att slippa såna däcksskador? Skifta runt däcken en gång i veckan? Är högre eller lägre tryck bättre?
Kan man slipa ner dom högre klackarna för att bromsa sönderfallet? Alla ideer är välkomna
Bra tips, ska kolla upp balanseringen. Men jag tror den är rätt hygglig, känner ingen obalans bakifrån.
Gummibussningarna i respektive ände av stötdämparen blev ju utbytta när jag bytte dämpare. Hmmm, kanske bäst att kolla att övre bulten är fastdragen ordentligt
Sen sitter det väl ett gummiblock inne i det runda klumpen längst ute på torsionaxeln, inte mycket att göra åt väl...?
Gummibussningarna i respektive ände av stötdämparen blev ju utbytta när jag bytte dämpare. Hmmm, kanske bäst att kolla att övre bulten är fastdragen ordentligt
Sen sitter det väl ett gummiblock inne i det runda klumpen längst ute på torsionaxeln, inte mycket att göra åt väl...?
Om det bara är på 15 cm längs däckets diameter verkar det för mig, även om jag inte är någon expert, vara nåt återkommande "studs" i hjulets rotation (och inte stötdämparna). Skulle du kunna montera av och montera på 180 grader vänt (bultarnas position alltså) för att se om det blir på motsatt sida eller om det fortsätter på samma fläck? Skulle det fungera som ett enkelt test? Annars, kan det vara hjullager?
Har nu kollat dämparfästena, sitter perfekt. Balans perfekt, har tidigare gjort ett antal återbesök hos gummiverkstan för rotera däcket på fälgen så det kastar som minst (dom är inte speciellt väl centrerade, R-å:s stålfälgar!)
Hjullager, ja kanske. Men det märks inget glapp i alla fall.
Visst kan jag rotera hjulet mot navet men jag antar att det tar några månader innan det nöts fram en ny våffelfläck och den gamla förvärrar nog sig själv.. tror mer på att skifta fram/bak i stället.
Men hursomhelst, det måste ju vara ett konstruktionsfel? Hisings-containern visar inga sådana tendenser trots att den går med samma typ av däck på samma vägar i samma farter... ?
Misstänker att det är övre gummibussningen på dämparen som är för svampig.
Hjälper högre däcktryck eller förvärrar det problemet tro?
Hjullager, ja kanske. Men det märks inget glapp i alla fall.
Visst kan jag rotera hjulet mot navet men jag antar att det tar några månader innan det nöts fram en ny våffelfläck och den gamla förvärrar nog sig själv.. tror mer på att skifta fram/bak i stället.
Men hursomhelst, det måste ju vara ett konstruktionsfel? Hisings-containern visar inga sådana tendenser trots att den går med samma typ av däck på samma vägar i samma farter... ?
Misstänker att det är övre gummibussningen på dämparen som är för svampig.
Hjälper högre däcktryck eller förvärrar det problemet tro?
-
- Posts: 1
- Joined: 15 Sep 2005, 19:39
- Location: Sweden
Ok du som hade problem med "våffeldäck". Så här ligger det till, det är så enkelt som att du har satt på ett vänsterhjul på höger sida eller tvärtom. Ett däck får inte byta sida när det väl blivit inkört, då inträffar sådana fenomen som våffelfårmar, vågor och bulor, detta kallas för separation, slitbanan separerar från korden.
Mvh Easy Rider
Mvh Easy Rider
-
- Posts: 672
- Joined: 29 Jan 2003, 17:35
- Firstname: Mattias
- Surname: Nordenström
- Location: Gnosjö (Småland)
- Contact:
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by jennys_litteratur</i>
<br />Ok du som hade problem med "våffeldäck". Så här ligger det till, det är så enkelt som att du har satt på ett vänsterhjul på höger sida eller tvärtom. Ett däck får inte byta sida när det väl blivit inkört, då inträffar sådana fenomen som våffelfårmar, vågor och bulor, detta kallas för separation, slitbanan separerar från korden.
Mvh Easy Rider
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">Vad jag har förstått så har Erik R19 inte skiftat sida och rotationshåll på däcken, enbart skiftat mellan axlarna, alltså fram mot bak och vice versa.
Eller jag kanske missförstod din mening med inlägget?
Med vänlig hälsning,
<br />Ok du som hade problem med "våffeldäck". Så här ligger det till, det är så enkelt som att du har satt på ett vänsterhjul på höger sida eller tvärtom. Ett däck får inte byta sida när det väl blivit inkört, då inträffar sådana fenomen som våffelfårmar, vågor och bulor, detta kallas för separation, slitbanan separerar från korden.
Mvh Easy Rider
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">Vad jag har förstått så har Erik R19 inte skiftat sida och rotationshåll på däcken, enbart skiftat mellan axlarna, alltså fram mot bak och vice versa.
Eller jag kanske missförstod din mening med inlägget?
Med vänlig hälsning,
Nej jag har inte skiftat rotationsriktning dvs vä/hö, det har jag koll på. Jag har också fått höra att man inte ska göra det!
Fram/bak har jag däremot skiftat flera gånger.
Det ser ut som om det blir någon slags resonans i hjulupphängningen som sammanfaller med mönstret i däcket?
Eller kan det vara så att det har suttit en sten i mönstret som har påbörjat våfflingen och att den sen fortsätter på egen hand [?]
Problemet verkar bli värre ju äldre bilen blir trots att de flesta slitdelar i bak o framvagn är utbytta... (men lagren bak är iofs original)
Fram/bak har jag däremot skiftat flera gånger.
Det ser ut som om det blir någon slags resonans i hjulupphängningen som sammanfaller med mönstret i däcket?
Eller kan det vara så att det har suttit en sten i mönstret som har påbörjat våfflingen och att den sen fortsätter på egen hand [?]
Problemet verkar bli värre ju äldre bilen blir trots att de flesta slitdelar i bak o framvagn är utbytta... (men lagren bak är iofs original)
Okej, det låter som relevanta orsaker men:
Hastighetskod T dvs 190 km/h. Har aldig varit över 130, då lättar ju Renån från startbanan eh vägen..
Lufttryck alltid inom 2.0-2.2 kg dvs lite i överkant på rekommendationen men vad gör man inte för att spara dyrt bränsle
Ålder 3 år; torka tja är det inte lite tidigt?
Däcken känns och ser helt friska ut bortsett från det konstiga slitaget, ingen antydan till torr yta eller så
Hastighetskod T dvs 190 km/h. Har aldig varit över 130, då lättar ju Renån från startbanan eh vägen..
Lufttryck alltid inom 2.0-2.2 kg dvs lite i överkant på rekommendationen men vad gör man inte för att spara dyrt bränsle
Ålder 3 år; torka tja är det inte lite tidigt?
Däcken känns och ser helt friska ut bortsett från det konstiga slitaget, ingen antydan till torr yta eller så
Har tittat närmare på det våfflade vinterdäcket, problemet är nog en följd av konstruktionen på Nordfrost 3. Samma tendens verkar finnas på alla fyra däcken... Dubbarna sitter parvis i massiva gummiklackar men sen är klackarna däremellan sajpade till närapå obefintlighet, liknar mest lasagneplattor ställda på högkant. Mellanklackarna slits mycket snabbare eftersom de blir så sladdriga och kvar står dubb-klackarna i ensamt majestät. Buller och vibrationer närmar sig stridsvagnsnivå med tiden Antagligen träffar vibrationerna någon resonans i hjulupphängningen som snabbar på slitaget
Reducerade höjden på de högsta klackarna med vinkelslipen men riktigt bra blev det ju inte.. Nä det blir inga fler Gislaved-vinterdäck för min del! Har gamla NF2 på den andra bilen, de uppvisar inte alls samma tendens
Reducerade höjden på de högsta klackarna med vinkelslipen men riktigt bra blev det ju inte.. Nä det blir inga fler Gislaved-vinterdäck för min del! Har gamla NF2 på den andra bilen, de uppvisar inte alls samma tendens